Szabad-e a sofőrt a megtett kilométerek alapján fizetni?

Sok fuvarozó vállalkozó számára a legtisztább megoldás az volna, ha sofőrjét a megtett kilométerek arányában, teljesítménybérrel fizethetné. A különböző sofőrszervezetek egyik alapkövetelése viszont az, hogy szűnjön meg a sofőrök kilométer elszámolású díjazása. Azt állítják, hogy ez tilos is, míg a fuvarozók egy része szerint semmilyen jogszabály nem tiltja ezt a megoldást. Vajon kinek van igaza? Lehet-e a sofőröket kilométer alapon fizetni?

Nem is olyan régen jelent meg az alábbi szövegű álláshirdetés egy apróhirdetési weboldalon: „Cégünk azonnali kezdéssel felvesz nyerges szerelvényére kamion sofőrt. (…)Minden hétvégén itthon, de megegyezés esetén 1,5-2 hét kint tartózkodás is lehetséges. A sofőrtől függ, hogy mit vállal. Korrekt elszámolás, korrekt bérezés. Futásteljesítmény alapú bérezés. 20-23 ft / km. Általános futás: 7000-9500.”

A sofőrök bérezésében néha egészen nyíltan jelen van a kilométer alapú elszámolás. A vállalkozó számára persze ez a teljesítményhez kötött díjazás lenne a legigazságosabb. Annyit fizet a sofőrnek, amennyit teljesít, s ez a teljesítés a futott kilométerek számában mérhető le legjobban. Minél többet megy, annál több pénzt kereshet vele.

A sofőrök álláspontja szerint viszont ez az elszámolás törvénysértésekre ösztönöz. A sofőrt ez a mód arra kényszeríti, hogy a lehető legtöbbet hajtsa az autót. Akkor jár jobban, ha nem tartja be a közlekedési szabályokat, s a vezetési időkre vonatkozó szabályokat. Akkor tud egy műszak alatt a lehető legtöbbet vezetni, ha fütyül a kötelező pihenőkre.

Ezt a problémát a törvényhozók is felismerték, s éppen ezért a vezetési időkre vonatkozó európai rendelet tiltja -vagy legalábbis nagyon korlátozza – ezt az elszámolási módot.

A vezetési idők tekintetében legfontosabb jogszabálynak számító európai rendelet (ez az 561/2006-os) azt mondja ki, a szállítási vállalkozás sem olyan fizetést, sem jutalmat, bérpótlékot nem adhat a sofőröknek, ami a megtett út hosszához, vagy a szállított áru mennyiségéhez kapcsolódik – ha az veszélyezteti a közlekedés biztonságát, vagy a rendelet szabályainak a megsértésére ösztönöz. Tehát a legfontosabb európai szabály szó szerint nem tiltja meg egy az egyben a teljesítmény alapú kifizetést, csak erős korlátok közé szorítja. A valóságban azonban nagyon nehéz volna azt igazolni, hogy a tiszta teljesítménybérezés miért nem ösztönzi a sofőrt a szabályok áthágására.

A korlátozás ellenére sok fuvarozó mégis így fizeti a sofőrjeit. Mivel nyíltan nem lehet a megtett út alapján elszámolni, ezért sokan tiltott módszerekhez folyamodnak. A sofőrt bejelentik egy alacsonyabb havi bérre (többnyire minimálbérre), s különböző jutalmak, prémiumok formájában fizetik ki a valós bérét, amit nem nyilvánosan a havi futás alapján számolnak ki. Ezt főleg a nagyobb vállalkozók teszik így. Hozzájuk ugyanis a bevétel is számlára, ellenőrizhető módon érkezik, azt elkölteni is hivatalosan kell. Muszáj a sofőrt is valamilyen elszámolás alapján kifizetni.

A Munka Törvénykönyve azt is lehetővé teszi, hogy valaki teljesítménybérben kapja a fizetését. Csakhogy milyen teljesítményt lehetne mérni a sofőr esetében? A megtett út hosszát, a szállított áru mennyiségét – azokat a tételeket, melyeknek a fizetéshez kötését az európai rendelet erősen beszűkíti.

A mai helyzet szerint tehát a sofőröket hivatalosan nem tudjuk a megtett kilométerek alapján teljesítménybérben fizetni. Teljesítményük nagyon kis mértékben, áttételesen, az üzemanyag-megtakarításon keresztül honorálható, adómentesen havi 100 ezer forintig. A megtakarítás adható 100 ezer forint fölött is, de arra már adót is kell fizetni. De akár ez is megérheti, hiszen ez az egyetlen, hivatalosan is alkalmazható juttatás, ami valahogyan a teljesítményhez kapcsolható.

Ön mit gondol erről? Van-e megoldása erre a problémára, hogyan fizeti a sofőrjeit? Ossza meg velünk a gondolatait a hozzászólások között!

Hozzászólások

comments

Related Posts

5 comments on “Szabad-e a sofőrt a megtett kilométerek alapján fizetni?

  1. Dancs Norbert on said:

    Kedves Csaba!

    Valóban elterjedt a km elszámolás és probléma is,hogy esetleg szabályszegést követ el a gépkocsivezető.
    A legnagyobb probléma véleményem szerint,nem is a vezetési idő túllépése,hanem,hogy egyes gk-vezetők tekergetik előre a km órát vagyis becsapják a vállalkozót,ami lehet,hogy kiderül előbb -utóbb,de addigra a kár jelentős.
    A napi díjas megoldás teljesen jól funkcionál,természetesen szigorú kontrollálás mellett!!!Tudni kell előre,hogy mi a le illetve felrakó és a GPS műhold követőn teljesen,azonnalos a helyzetkép.
    Nálunk ez bevált.

    Üdv:
    Norbert

  2. Vass József on said:

    A gépjárművezetők teljesítménybérezésével kapcsolatosan az a megjegyzésem, hogy szükséges volna a teljesítmény mérése hiszen egyébként egyenlő bért kellene megállapítani mindenkinek. Ez sem igazságos hiszen ebben az esetben pl napidíj megállapításával fizetnénk a bért akkor rosszul járnak azok a sofőrök akik valójában igyekeznek teljesíteni és a jogszabályban előírtaknak megfelelően kihasználva minden időt , mint azok akik nem törőnek a vállalkozás eredményességével a vevő megrendelés kielégítésével. hanem csak azzal,hogy elteljen a nap.Ösztönzés nélkül munkadíj soha nem vezetett eredményességre, itt nem arról van szó , hogy a dolgozókat szabálytalanságokra kényszerítsük , hanem arról hogy valamilyen módon az ösztönzés megtörténjen. Úgy gondolom, ha a járművezetője betartja az 561/2006-os rendeletet és ennek megfelelően teljesít akkor mindenkinek egyenlően meg van adva a lehetőség , hogy 1 napon belül mi az amit teljesíthet. A járművezetőkön múlik , hogy ezeket a szabályokat betarják-e? Ilyen alapon a gyorshajtás tényét a vállalkozás vezetésére lehet kenni hiszen ezzel magyarázható a teljesítmény növelése.Nagyon várnánk olyan megoldást ami nem tiltaná az ösztönzést és mégis szabályos lenne. Úgy gondoljuk, hogy erre a hatóságok sem adtak soha megoldást csak a büntetést kellet tudomásul venni.

  3. Kovács László on said:

    Szerintem vezetet óra után is lehetne fizetni.
    Ez esetben nem mondható, hogy szabálytalankodásra van kényszerítve, de mégis ösztönözve van,

  4. Ari Károly on said:

    A rendelkezéseket amik igen szigorúak ,úgy gondolom a becsületesen működő vállalkozások vezetői nem kötelezik a náluk dolgozó gépkocsivezetőket arra hogy azokat ne tartsák be.
    Ugyanakkor minden képen szükséges valamilyen formában
    olyan eszköznek lennie a munkaadó kezében amely ösztönzi a
    munkavállalót a megfelelő teljesítmény re ,hiszen a vállalkozás
    az elvégzett munka utáni bevételből tudja finanszírozni a bérrel
    kapcsolatos költségeit is.
    Nálunk az egyedi fuvardíj elszámolás miatt a gépkocsivezetők
    elszámolása összetett ( óradíj és árbevétel utáni díjazás )
    Sajnos igazából nem találkoztam eddig olyan megoldással
    ami minden munkaadó , munkavállaló részére és az előírásoknak is megfelelne. Mivel a gépkocsivezetők foglalkoztatása összetett így egy egységes álláspontra lenne szükséges a szabályokat megfogalmazók részéről is.

  5. Csak egy sofőr on said:

    Nem tudom miért szabályozásra vártok??? Kell egy normális fix bért fizetni a sofőröknek havonta. Elmondani neki,hogy ez a feladat,ennyit kell kint lenni és erre ennyit tudsz fizetni. Aztán vagy vállalja,vagy nem. Ösztönzésnek meg ott van az év végi jutalom. Aki egész évben normálisan dolgozott,időben lekezelte az árut sérülésmentesen,annak kifizetni az egy havi bérét. GPS-en úgy is látjátok,hogy sumákol,vagy valóban azért nem tud haladni,mert éppen stau van.