Szeptember 30-án végleg megszűnik a szlovák jegyrendszer az útdíjfizetésben

Már csak szeptember 30-ig használható a tranzit ticketing, azaz az áthajtási jegy nevű rendszer a szlovák útdíjfizetésben. Októbertől kizárólag OBU-val lehet útdíjat fizetni, azt viszont a határon kölcsönözni is lehet.

Szlovákia 2010-ben vezette be az elektronikus útdíjat. A díjfizetésnek eddig 2 módja volt. Az elektronikus egységek – OBU – mellett eddig lehetett a magyar viszonylati jegyhez hasonló módon is útdíjat fizetni. A tranzitjegyet a határon kellett megvenni és csak egy korlátozott ideig érvényes, kizárólag az országon átmenő tranzitutakra. Ezt a rendszert eleve ideiglenesnek szánták. Működését már régen le akarták állítani, több alkalommal is hosszabbítottak az eredeti határidőn. Szeptember 30-ig még 4 kijelölt útvonalon lehet használni ezt az előre váltott jegyet (az útvonalak itt tekinthetők meg).

Októbertől Szlovákiában kizárólag elektronikusan lehet útdíjat fizetni. Ehhez OBU készüléket kell használni. A magyar készülék erre nem jó, csak a Szlovákiában forgalmazott eszköz használható. Az OBU-t nem kell megvásárolni, a határátkelőn kölcsönözni is lehet. Erre 50 euró kauciót kell fizetni. az útdíjat ilyenkor előre kell kifizetni. A kauciót az országból kilépéskor visszakapja a sofőr. Visszajár az előre befizetett útdíjból a fel nem használt összeg is.

A díjfizetéshez regisztrálni kell az autót a szlovák útdíjrendszerben – akkor is, ha a sofőr csak bérli a készüléket! A regisztrációt előre meg kell tenni. Regisztrálás során lehet választani, hogy előre, vagy utólag fizeti-e a fuvarozó az útdíjat.

A szlovák útdíjrendszerről minden információ a szolgáltató weboldalán magyarul is megtalálható ezen a címen. Itt megtalálható azoknak az értékesítési pontoknak a listája is, ahol a regisztrációt és a fizetést is el lehet intézni.

Szlovákiában útdíjat a 3,5 tonnánál nehezebb teherautóknak és a buszoknak kell fizetniük. A kategóriákat a legnagyobb megengedett össztömeg, a tengelyszám és a környezetvédelmi osztály alapján alakították ki. Egy EURO III. kategóriájú, 5 tengelyes, 12 tonnánál nehezebb szerelvényre kilométerenként 0,193 eurót kell fizetni, míg Magyarországon 0,29 eurót. Egy 2 tengelyes, 7,5 tonnás, EURO II. teherautó a szlovákoknál 0,093, itthon 0,167 eurót fizet autópályán. A magyar útdíjak másfélszer-kétszer akkorák, mint Szlovákiában.

Hozzászólások

comments

Related Posts