A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Nemzetközi forgalomban ritkább, belföldön gyakoribb, hogy egy sofőr egy munkanapon belül több autón is dolgozik. Hogyan kell szabályosan rögzíteni a cseréket korongos tachográf esetén? 

Olvasónk sofőrje két autón dolgozik rendszeresen. Napközben többször is váltania kell a két jármű között, mindkettőben még korongos menetíró van. A sofőr igyekszik minden esetben előírás szerint dokumentálni a váltást: átül a másik járműre, viszi a korongot, felírja a második autó óraállását. Majd amikor visszaül az elsőre, újra viszi a korongot és rögzíti annak az óraállását is. Ezt napjában többször is meg kell tennie, esetenként több korongot is elhasznál a váltások miatt. Vajon van-e ennek valami egyszerűbb megoldása?

Sajnos a több járműves használatra nincs ennél könnyebben használható megoldás. Az óraállások feltüntetését elvárja a 165/2014/EU rendelet. A 34. cikk (6) bekezdése tartalmazza az analóg menetíróra érvényes szabályokat. Az adatrögzítő lapra a rendelet szerint be kell jegyezni többek közt

– minden egyes jármű rendszámát, amire a sofőrt beosztották, méghozzá az első menet kezdetén és minden egyes járműcsere esetén is

– a kilométer-számláló állását az adatrögzítő lapon rögzített első út kezdetén, az utolsó út végén, továbbá a munkanap folyamán bekövetkező járműcsere esetén az első és az utána következő járművön is

– a járműcsere időpontját.

Analóg tachográfos autók cseréje esetén csak akkor vihetjük magunkkal az első autóban megkezdett korongot, ha mindkét autóba ugyanolyan rendszerű adatrögzítő lap kell. Ha eltérő korongokat kell használni, akkor csere esetén le kell zárni az addig használt lapot és újat kell kezdeni.

Ügyeljünk arra is, hogy a két jármű használata közötti idővel is el tudjunk számolni! Ha ez 15 percnél hosszabb, akkor kézzel be kell húzni a megfelelő jelhez a megfelelő hosszúságú vonalat, hogy pihenővel vagy egyéb munkával töltöttük-e el a két autó közötti időszakot.

Nagy Csaba