A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Aki emelőgépekkel és rakodógépekkel dolgozik, annak csak jövő év végéig érvényes a régi („mustársárga”) építőgépkezelői jogosítványa. 2015. december 31. után meg kell szereznie a szükséges OKJ végzettséget.

Kötelezővé tették a nehézgépkezelőknek az OKJ-és képzést. Persze azoknak is, akik 20-30 éve kezelik ezeket a gépeket, megfelelő vizsgával rendelkezve, baleset nélkül. Úgy gondolják,hogy 25 év után fordítva ülünk be a gépbe?” – írja problémáját egyik olvasónk. A tét nem is kicsi, hiszen egy ilyen OKJ tanfolyam és a gyakorlati vizsga összesen akár 100-150 ezer forintba és rengeteg kieső időbe is kerül. Miközben a gépkezelő nagyjából ugyanazt tanulja meg még egyszer, amit egyébként is naponta gyakorol.

 Az jó, ha a gépkezelői igazolványok egységesek az egész EU-ban. Ez megkönnyíti az érintettek munkavállalását, mert az itthon szerzett targoncás jogosítványt egy német raktárvezetőnek is el kell fogadnia. Ehhez az kell, hogy a német és magyar tanfolyam ugyanazt tanítsa, ugyanazokkal a feltételekkel lehessen valamire képesítést szerezni. Olvasónk nem is ezt kifogásolja. A probléma az, hogy az új tanfolyamot azokkal is elvégeztetik, akik már évtizedek óta a pályán dolgoznak. Na, ez már magyar sajátosság. Olvasónk szerint Ausztriában az uniós csatlakozás után egy egyszerűsített igazolvány-cserével elfogadták a régi képesítéseket. Jogos elvárás volt, hogy a régi szakemberek is az új papírokkal rendelkezzenek, de arra már nem kötelezték őket, hogy mindent elölről kezdjenek. A magyarok más módszert követnek.

Korábban is létezett nehézgépkezelői, vagy könnyűgépkezelői OKJ tanfolyam is, de nem volt kötelező ezt elvégezni. Targoncavezetői képesítést egy 32 órás elméleti tanfolyam alatt is meg lehetett szerezni – ehhez adódott hozzá a gyakorlati képzés, ahol konkrét géptípusra kapott jogosítványt.

Az OKJ tanfolyamnak annyi előnye volt, hogy szakképesítésnek számított. Aki ellenben egy 30 órás targoncavezetői tanfolyamot végzett, annak ez nem számított új szakmának.

Régen az építőgépeket elsődlegesen nehézgép, könnyűgép és kisgép kategóriákba sorolták, s ezen belül is még több tulajdonság szerint csoportosították. A targoncákat is megkülönböztették erőforrás, emelési magasság, terhelhetőség alapján. Így külön vizsgát kellett tenni a dízeles elektromos, gázüzemű targoncákra, szállító és magasemelő típusokra stb. Minden konkrét típusra külön kellett vizsgázni, s ezt bejegyezték a gépkezelői jogosítványba. (Ez a mustársárga színű igazolvány.)

Ezt a korábbi rendszert 2009-ben hatályon kívül helyezték, azóta új bejegyzést nem lehet tenni a kiskönyvbe. A régi bejegyzések azonban még érvényesek. Építőgépek kezelésében nincs változás, azok a bejegyzések továbbra is érvényesek maradnak. Az emelő- és rakodógépekre azonban nem! Targoncára és más emelő- és rakodógépekre ez a régi jogosítvány csak 2015. december 31-ig érvényes. Addig még ezzel is lehet dolgozni, de 2016-tól már mindenképpen szükség lesz az új igazolvány kiváltására.

Tehát annak is, aki ma rendelkezik régi gépkezelői jogosítvánnyal, targonca és egyéb emelő-, rakodógépek kezeléséhez ki kell váltania az újat. Újra le kell tennie a gyakorlati vizsgákat a kiválasztott géptípusokra.

Az egyik problémát az jelenti, hogy a régi géptípusokat most nem lehet egy az egyben átvezetni az új papírokra. Az a régi, 1980-as rendelet, ami megnevezte a gépkezelői jogosítványban szereplő különböző típusokat, már nem érvényes. A korábbi rengeteg géptípus helyett ma gépcsoportokat különböztetnek meg. A targoncavezető jogosítványba így a korábbi, tucatnyi különböző típus helyett ma csak 3 lehetséges típus valamelyikét írják be:

  • Gyalogkíséretű targonca
  • Vezetőüléses targonca
  • Vezetőállásos targonca.

 A másik – és nagyobb – problémát az jelenti, hogy most már az OKJ vizsga kötelező az új gépkezelői jogosítványhoz. Ma már nincs nem OKJ-s elméleti tanfolyam. Aki tehát régen nem OKJ-s elméleti tanfolyamot végzett, annak most az OKJ-sat is el kell végeznie. Aki letette korábban az OKJ-vizsgát, és az megfelel a mai elvárásoknak, annak elméletből nem kell újra vizsgáznia és tanfolyamra mennie. És amíg a régi elméleti tanfolyam akár 30-40 óra alatt is lezajlott, a mai új OKJ-nak legalább 90 órásnak kell lennie.

Targoncára a gyakorlati vizsgát ma az teheti le, akinek az építő- és anyagmozgató gép kezelője (OKJ 32 582 02) elnevezésű OKJ szakképzettségen belül targoncavezető szakirányból van vizsgája. Aki pedig emelőgépekre akar jogosítványt szerezni, annak az emelőgép-kezelő (kivéve targonca) szakirányból kell OKJ vizsgáznia.  Ez mindkettő egy minimum 90 órás tanfolyam, az ára vizsgával együtt 70-90 ezer forint között mozog.

 Aki korábban szerezte az OKJ szakmai végzettséget, annak ilyen elnevezésű papírja

  • Targoncavezető  (OKJ 31 582 06 0010 31 05, vagy OKJ 31 582 06 0100 31 05)
  • Emelőgépkezelő  (OKJ 31 582 06 0100 31 01)
  • Könnyűgépkezelő  (OKJ 31 5256 02)
  • Nehézgépkezelő  (OKJ 31 5256 03).

Ezek tehát a régi OKJ szakmái.

 Van egy rendelet, ami megfelelteti egymással ezeket a végzettségeket. A régi nehézgépkezelői OKJ például nem felel meg a mai targoncavezetőinek. Az alábbi átjárások lehetségesek:

Feladat

új OKJ szerinti végzettség

régi szakmai végzettség

Építési anyagelőkészítő gépek kezelése

Építési anyagelőkészítő gép kezelője

Építőgép-kezelő és -karbantartó,

Könnyűgépkezelő,

Nehézgépkezelő

Emelőgép kezelése

Emelőgépkezelő

Könnyűgépkezelő,

Nehézgépkezelő

Energiaátalakító-berendezés kezelése

Energiaátalakító-berendezés kezelője

Könnyűgépkezelő

Földmunkagép kezelése

Földmunkagép-kezelő

Nehézgépkezelő

Targoncavezetés

Targoncavezető

Könnyűgépkezelő

Útépítőgép-kezelő

Útépítőgép-kezelő

Nehézgépkezelő

Forrás: 21/2010. (V. 14.) NFGM rendelet az egyes ipari és kereskedelmi tevékenységek gyakorlásához szükséges képesítésekről, melléklet 5. fejezet

Összefoglalva: a régi (sárga) gépkezelői jogosítványok csak 2015. december 31-ig használhatók emelőgépek, rakodógépek kezelésére. Egyéb építőipari gépekre érvényesek maradnak a bejegyzések. Az új jogosítvány kiváltásához mindenkinek újra kell vizsgáznia. A gyakorlati vizsga letételéhez OKJ tanfolyam elvégzése is szükséges. Akinek nem felel meg a régi végzettsége az új követelményekhez, vagy nem is volt OKJ végzettsége, annak el kell végeznie egy új OKJ tanfolyamot is. Ezeknek a vizsgáknak, tanfolyamoknak a költségét teljes áron kell kifizetni, erre semmilyen kedvezmény vagy állami támogatás nincs.

 Forrás: 40/2009. (VIII. 31.) KHEM rendelet a közúti közlekedési ágazatban használt önjáró emelő- és rakodógépek kezelőinek képzéséről és vizsgáztatásáról; 21/2010. (V. 14.) NFGM rendelet az egyes ipari és kereskedelmi tevékenységek gyakorlásához szükséges képesítésekről