A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Az útdíjakról tárgyalnak a fuvarozó szervezetek képviselői a kormánnyal. Több kérdésben megegyezés várható, például lesz egy utólagos fizetési konstrukció is – írja a hétfő reggeli Népszava.

A fuvarozó vállalkozók a rendszer néhány bántó hibáját szeretnék kiküszöbölni. A Népszava szerint többek közt azt akarják elérni, hogy kerüljön be egy utólagos fizetési konstrukció is a lehetőségek közé. Most ugyanis csak ellőre lehet fizetni az útdíjat. Ez egészüljön ki azzal, hogy a díjat a rendszer a díjköteles szakaszról történő lehajtáskor számolja, ne pedig akkor, amikor az autó felhajt a fizetős útszakaszra.

Korábban szóba került, hogy kisebb egységekre bontják fel a díjköteles útszakaszokat. Ebben várható is változás. Eddig 47 szakaszt bontottak fel kisebb egységekre, csak még nem jelent meg az a rendelet, ami kihirdetné ezt a változást.

Problémát jelent az is, hogy a fuvarozók az előre befizetett díjakról csak havi egy alkalommal kapnak egy összesített kimutatást a rendszert működtető Állami Autópályakezelőtől. Így viszont nem tudnak megfelelően elszámolni a megbízóikkal, illetve sokkal több adminisztrációt követel az útdíjaknak a fuvarfeladatonkénti kiszámítása.

A fuvarozók a tárgyalásokon a következőket szeretnék elérni:
• utólagos fizetés lehetősége
• a díj levonása a lehajtáskor, ne a felhajtáskor történjen meg
• legyen napi átalánydíjra lehetőség
• legyen lehetőség utólagos reklamációra, az előre befizetett díj törlésére, ha változik az útvonalterv
• ne havonként, hanem utanként kapjanak a fuvarozók bizonylatokat a befizetett díjakról.

A lap információi szerint a kormány hajlik arra, hogy a fuvarozók kérésének megfelelően változtasson a rendszeren. A lap szerint ez annak elismerése is, hogy a fuvarozó szervezetek nem szerveztek tiltakozó akciókat a szinte előkészítés nélkül, sok hibával bevezetett rendszer indulásakor.

Az útdíj bevezetésekor nem mérték fel, hogy miként hat ez a díjnövekedés az egészen alacsony áron forgalmazható termékek piacára. Szeged környékén például a trágyaszállításban akadnak máris gondok. Az istállótrágya forgalmazása ősszel, betakarítás után kezdődik, s tart egész télen. A szerves trágya használata nélkülözhetetlen a homoki mezőgazdaságban. Csongrád megyében ez jellemzően kelet-nyugati irányú forgalmat jelent: a keleti állattartó telepekről hordják a megye nyugati felére, a homoki területekre. Általában hektáronként 50-70 tonnát vásároltak a földek feljavítására. A gazdák azonban nem tudnak érte annyit fizetni, hogy az útdíj kifizetésével együtt is megérje a szállítása. A fuvarozó mázsánként 80 forint körül veszi, 200 forint körüli áron adja a gazdáknak. A 120 forintos mázsánkénti árrésnek kell fedeznie az áfát, a gázolajat, a kocsi amortizációját, rakodást, a sofőrt, a fuvarozó hasznát és most már az útdíjat is. Egy 10 tonnás szállítmányon így van bruttó 12 ezer forint árrése valamennyi költségre, miközben a megyén belüli szállításnál is 3-4 ezer forint útdíjat ki kell fizetni rakományonként.