A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Elsősorban a tachográf-korongon, vagy a digitális eszközön kell a gépkocsivezetőknek igazolniuk a vezetésen kívüli tevékenységeiket. De Magyarországon a közlekedési hatóság nem fogja megbüntetni azokat sem, akik a március 2. utáni időszakról is tevékenységigazoló-lap bemutatásával számolnak el. A munkáltatóknak egyelőre még kötelező ezeknek a lapoknak a kiállítása, de hamarosan törölni fogják ezt az előírást a rendeletből – közölte kérdésünkre a közlekedési hatóság kommunikációs osztálya.

A tevékenységigazoló-lapok használatával kapcsolatban kerestük meg a Nemzeti Közlekedési Hatóság illetékeseit. A célunk az volt, hogy segítséget kérjünk az igazolólapok használatával kapcsolatban. Úgy véljük ugyanis, hogy a jelenlegi szabályok nem egyértelműek. Az uniós rendelet megfogalmazza, hogy egyes tevékenységeket a gépkocsivezetőknek hogyan kell igazolniuk, miközben egy hazai rendelet egy egészen másfajta igazolás kiállítását kötelezővé teszi a munkáltatók számára.

De mi is ez a változás? Az EU tavaly hatályon kívül helyezte a tachográfok használatáról szóló korábbi rendeletét, s az új szöveg mostantól, 2015. március 2-től hatályos. Ez az új rendelet (ez a 165/2014/EU rendelet) előírja (egyszerűsítve foglaljuk össze), hogy azokat az időket, melyeket a tachográf normál működése nem tud jelezni, azokat a korong hátoldalán tett kézi feljegyzéssel, vagy a digitális készüléken kézi bevitellel kell igazolni. Így kell igazolni a pihenőidőt, az egyéb munkavégzést és a készenlétben töltött időt.

Ezekre a tevékenységekre (és mellette még a szabadság, betegszabadság és nem tachográfköteles jármű vezetése idejére) eddig kötelező volt a tevékenységigazoló-lapok kiállítása. A lapokat a munkáltatónak kell kiállítania, erre egy rendelet kötelezi.

A zavart három dolog okozza. Az első, hogy a jövőben sem lehet minden tevékenységet a korong hátulján feljegyezni. Ez nem teremti meg a lehetőségét a betegszabadság, szabadság vagy ne az AETR hatálya alá tartozó jármű vezetése igazolásának. A második, hogy az uniós rendelet tartalmazza ezt a mondatot: „A tagállamok nem írhatják elő a járművezetők számára annak követelményét, hogy dokumentálják a jármű elhagyása során végzett tevékenységeiket.” Úgy látjuk, ennek a mondatnak a hibás és túlzó értelmezése okozza a legtöbb félreértést a kérdésben. A harmadik probléma pedig az, hogy a magyar miniszteri rendelet továbbra is kötelezővé teszi a munkáltató számára a tevékenységigazoló-lapok kitöltését. Ez a három körülmény együttesen oda vezetett, hogy a sajtóban ma ahányan belekezdenek a téma kifejtésébe, annyi különböző magyarázat születik. A többség pedig – hibásan – egyetért abban, hogy márciustól tilos a tevékenységigazoló-lapok használata.

Szerettük volna hitelesen tisztázni, hogy ebben a helyzetben pontosan hogyan kell eljárni, ezért kerestük meg a kérdéssel a Nemzeti Közlekedési Hatóságot.

Az NKH szerint a problémát okozó magyar miniszteri rendeletből (ez a 124/2005-ös GKM rendelet) törölni fogják a tevékenységigazoló-lapok kötelező kitöltésére vonatkozó részeket – ezeket a 6.§ (9, 10) bekezdésében találjuk. A (9) bekezdés írja le, hogy a munkáltatónak milyen esetekben kell kitöltenie az igazolást, a (10) pedig a gépjárművezető számára írja elő, hogy az igazolólap alján a saját nyilatkozatát ki kell töltenie. Ez a két bekezdés tehát kikerül a rendeletből.

A rendelet módosítása az NKH szerint megtörtént, bár az új szöveg még nem jelent meg, egyelőre a régi változat hatályos. Az NKH közlése szerint ugyanakkor nem fogják megbüntetni azokat a gépkocsivezetőket, akik tevékenységigazoló-lapot használnak március 2. után is.

A vállalkozások számára az NKH azt tanácsolja, hogy törekedjenek a tachográfos jelzések általánossá tételére. Ahogy fogalmaznak: digitális tachográf esetében a gépkocsivezetőnek, amikor újra kezdi a vezetési tevékenységét, visszamenőleg kézi adatbevitellel rögzítenie kell az összes adatot a fedélzeti egység segítségével. Ha valamilyen okból (kiemelten műszaki ok lehet) nem sikerül kézi bevitellel rögzíteni az adatokat, abban az esetben tevékenységigazoló-lap használható.

Miért kellett módosítani az tevékenységigazoló-lapok kitöltését?

Az NKH szerint a tevékenységigazoló lapok használata nehezítette a vezetési és pihenőidőkkel összefüggő szabálytalanságok feltárását is. Például a szomszédos országból érkező fuvarozó vállalkozások sok esetben letudtak minden elszámolást egy ilyen igazolólap bemutatásával. Átadtak az ellenőrnek néhány tevékenységigazoló-lapot, meg legfeljebb 2 korongot. Ezekből aztán legtöbbször az látszott, hogy a gépkocsivezetők többsége szabadságon volt a megelőző 28 napban. Azzal, hogy az igazolólapok helyett most kötelező a korongokon feltüntetni minden tevékenységet, ez a gyanús igazolós nehezebbé vált.

Az NKH szerint a kérdésben várható az Európai Bizottság iránymutatása is az egységes szakmai (ellenőrzési) szemlélet kialakítása érdekében. A bizottsági állásfoglalástól függ az is, hogy lehet-e használni a régi formanyomtatványt továbbra is.

Sajnos mindez, amit leírtunk, kizárólag Magyarországon érvényes. Megbecsülni sem lehet, hogy egyes országok hatóságai hogyan értelmezik a megváltozott uniós jogszabályt. Több történetet is hallottunk arról, hogy a rendőr még a többnyelvű tájékoztató anyag ellenére sem hajlandó tudomásul venni, hogy a pihenőt a korongon és nem a tevékenységigazoló-lapon kell jelezni. Továbbra is követelte a sofőrtől a kitöltött igazolólapot. Olyan történetet is hallottunk, hogy a többnyelvű tájékoztató anyag, a pontos jogszabályra való hivatkozás és a sofőr határozott fellépésének a hatására a spanyol rendőr lemondott a büntetésről.

EKAER-kalauzEKAER-kalauz: minden, amit az EKAER új szabályairól tudnia kell

Van-e dolgom az EKAER rendszerrel?

Mit kell tennem, hogy ne büntessenek meg?

Kinek és mit kell bejelentenie?

Ha Ön gyártó, kereskedő vagy fuvarozó vállalkozást működtet,

biztosan lesz dolga az EKAER rendszerrel.

Kerülje el a súlyos büntetést!

 Ön már pontosan ismeri a feladatát?

Az EKAER-kalauz lépésről-lépésre végigvezetve segít Önnek az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer használatában. Ha követi a kötetben feltett kérdéseket, Ön pontosan tudni fogja, hogy mi dolga van a bejelentéssel kapcsolatban.

EKAER-kalauz: minden, amit tudnia kell

Mit kap Ön a kötet megvásárlásával?

009636-simple-red-glossy-icon-arrows-double-arrowhead-right[1]

  • az EKAER működtetésével kapcsolatos szabályok leírása közérthető, követhető módon
  • a rendszer használatával kapcsolatos gyakori kérdések feldolgozása
  • a vonatkozó jogszabályok

továbbá…. >>>>

  • a szabályok alkalmazását segítő, alapos ellenőrzőlista, hogy Ön pillanatok alatt el tudja dönteni, hogy van-e feladata a bejelentéssel kapcsolatban!
  • fél év utánkövetés, azonnali értesítés a jogszabályok változásáról
  • exkluzív ügyfélszolgálat, EKAER-rel kapcsolatos szakmai kérdésekre soron kívüli válasz telefonon vagy emailben!

Rendelje meg most a március elején hatályba lépett, módosított jogszabályok alapján készülő EKAER-kalauz című kötetet

postai utánvéttel, szállítási költséggel együtt csak bruttó 4500 forintos áron
amennyiben több példányt rendel, a második példánytól minden egyes darab ára csak 2500 forint!

Megrendelésemmel tudomásul veszem, hogy ez a megrendelés elektronikus úton megkötött szerződésnek minősül, amelyre az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény 5. és 6. §-ában foglaltak megfelelően irányadóak.
A megrendelés elküldése 1 példány esetén bruttó 4500 forint fizetési kötelezettséggel jár, melyet készpénzben, a kiadvány átvételekor fizetek ki a postai dolgozónak. Több példány vásárlása esetén fizetendő összeg az első példányra 4500, a további példányokra 2500-2500 forint.