A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Ne kapjon szívrohamot, amikor elolvassa biztosítója ajánlatát a 2015-ös díjakkal! Amikor felbontja a borítékot, valószínű, hogy nagyon sok nullát fog benne találni. Teherautóra, vontatóra nem ritkák az 1 millió forint fölötti éves díj ajánlatok. Fuvarozók extra pótdíjakat fizetnek, ha pedig kárt is okozott korábban az autó, akkor csak a csillagos ég a határ. Többe is kerülhet az éves biztosítás díja, mint amennyit az autó ér.

Kötelező felelősségbiztosítás - a fuvarozókat büntetik?
2015-ös éves biztosítási ajánlatok egy 10 éves vontatóra, 2 károkozással, A0 kategóriában.

A00 kategóriára több mint másfél millió forintos éves díjat ajánlott fel egy hazai biztosító egy olvasónk nehéz pótkocsijára. A pótkocsit már 6 éve használja a fuvarozó, eddigi éves díja 32 ezer forint körül alakult. Maga a jármű sem került 8 millió forintba, így pusztán a biztosítási díjra 5 év alatt el is költhetné újra a kocsi árát.

Ilyen extrém emelkedésre persze nem kell mindenkinek számítani, de a fuvarozókat nagy meglepetések fogják érni, amikor megkapják jelenlegi biztosítójuk ajánlatát a jövő évi díjakkal. A díjak ugyanis drámai mértékben kezdtek növekedni.

A legdurvább emelkedést a fuvarozók kapták. A bevezetőben említett ajánlat nem vicc, a sajtóban lehet olvasni olyan autóról is, melyre egy cég 8 millió forintos éves díjat ajánlott meg. Egy saját tesztben 13 milliós díjat is kaptunk az egyik nagy cégtől. Egyes biztosítók a díjemelést úgy valósítják meg, hogy egészen elképesztő pótdíjakkal növelik az alaptarifákat. Egy taxira 400 százalékos pótdíjat vetnek ki, egy fuvarozónak 10 ezer százalékos (!) pótdíjjal vállalta volna milliókért az autóját egy biztosító.

Egy próbaképpen kiválasztott 2004-es Scania vontatóra például az egyik alkuszcég rendszere 110 ezer és 2,3 millió forint közötti éves díjakat ajánlott fel, ha az autót belföldi árufuvarozásban akarom használni. Ezt a kocsit egyébként 3 millió alatt kínálja a tulajdonosa egy használtautós internetes oldalon.

Az emelkedés egyik oka, hogy a biztosítók visszahoznak olyan pótdíjakat, melyeket az előző években ki kellett söpörniük az ajánlataikból. Régebben, aki kárt okozott, arra is számíthatott, hogy a következő évben rosszabb ajánlatot fog kapni. Nem csak azért, mert esik a bonus-malus rendszerben, hanem mert rosszabb ügyfélnek számított a biztosítók szemében. Ezt a pótdíjazást pár évre megszüntették, idén viszont újra visszatért. A biztositras.hu oldal cikke szerint a biztosítók 2013-ban 6 milliárd forint veszteséget könyveltek el a kötelezőn. Mivel egyes díjak 2014-ben is csökkentek, így valószínű, hogy a biztosítók vesztesége még nagyobb lett. Most úgy döntöttek, visszaszedik ezt a pénzt a piactól.

A példaként vett Scania esetében például beírtam a keresőbe, hogy okoztam kárt 2014-ben, s az elmúlt két évben volt összesen 2 károkozásom. Minden más paraméter változatlan maradt. A Generteltől származó, eddigi legdrágább árajánlat máris a 2,3 millió forintról 13 millió forint éves díjra ugrott! További 4 cég ajánlata tartalmazott millió fölötti összeget. A 2 éven belüli 2 károkozás nagyjából négyszeresére növelte a megajánlott biztosítási díjamat.

A legfontosabb tanulság, hogy idén semmiképpen sem szabad megspórolni az alapos összehasonlítást! Ugyanarra az autóra két társaság 20-szoros különbséggel is ajánlhat biztosítási díjat. Néhány nagy cég talán szabadulni akar a fuvarozóktól, ezért alakít ki teljesen irreális, milliós ajánlatokat. Van ennél olcsóbb is a piacon. Emelkedésre mindenképpen számítani kell, a díjak talán a tavalyi duplája alatt nem nagyon úszhatók meg. Érdemes használni az internetes keresőoldalakat, ezek minden kedvezmény, minden lehetőség figyelembe vételével számítják ki az aktuális ajánlható díjakat. A netrisk.hu, biztositas.hu és a clb.hu talán a három legismertebb ilyen független oldal. Ezeket meg is lehet kötni a kiválasztott biztosítást.

Díjak a személyautóknál

Növekedés a személyautós díjaknál is érezhető, ha nem is ebben a mértékben. Úgy tűnik, annak az időnek végleg vége, amikor novemberben elindult az újrakötési roham a biztosítóknál, mert szinte mindenki talált magának az előző évinél egy kicsivel olcsóbb ajánlatot.

A díjak emelkedése igazából akkor kezdődött el, amikor a díjak kihirdetésének rendje megváltozott. Korábban mindenkinek egyszerre, december végéig kellett megkötnie a következő évre szóló új biztosítást. Akkor is, ha tél elején vásárolta az autót, s alig egy hónapja kapta meg az új kötvényt. Akkor is fel lehetett mondani novemberben, s újat kötni decemberben. A biztosítókat egyszerre rohamozták meg az alacsonyabb tarifát kereső ügyfelek, akik százezres nagyságrendben vándoroltak egyik cégtől a másikig. Egy alacsony őszi ajánlattal tarolni lehetett a piacon, hiszen néhány ezer forintos éves díjkülönbözet már elég volt a váltáshoz az autósok többségének. Ezt a divatba jött internetes alkuszcégek és összehasonlító programok is erősítették. Az ember nem is azt figyelte, hogy mennyi a különbség a legolcsóbb és a kevésbé olcsó ajánlatok között, csak azt, hogy melyik cég áll a lista elején a legalacsonyabb árakkal.

A következő évre érvényes biztosítási díjakat a cégeknek ma változatlanul november elején kell közzétenniük. A biztosítást megkötni azonban nem mindenkinek most kell. Felmondani a korábbi kötvényt és újat kötni 2010 vége óta csak a biztosítási évfordulón lehet. Ez vagy ugyanaz, mint a jármű megvásárlásának az évfordulója (hiszen ekkor kellett megkötni rá az első biztosítást), vagy továbbra is január 1. Bár tavaly óta a cégeknek már évközi díjemelésre is lehetőségük van, az árak összehasonlításának az alapja mégis a novemberi díjhirdetés maradt.

Az idei díjhirdetésre az elég komoly emelés a jellemző. Jól látszik, hogy a díjcsökkentésben a biztosítók elérkeztek már az elviselhetőség határára, s esély sincs a további lefelé menetelésre. A díjak már tavaly is emelkedtek egy kicsit, bár akkor a vidéken élő, biztonságosan vezető sofőrök még mindig jól jártak az előző évekhez képest is. Idén már nincs ilyen kedvezményezett csoport, mindenkinek nőni fog a számla összege. A legtöbb autós minden típusban 10-15, néha 20 százalékos növekedésre számíthat.