Ügyfélkapu helyett a Cégkapu használata lesz kötelező minden cégnek

Egy hónapja még azt sem tudtuk, hogy létezni fog, de július végéig minden egyes cégnek kötelező regisztrálnia a Cégkapura. Jövő januártól pedig ez lesz a cégek és a hatóságok közötti kapcsolattartás legfontosabb és kötelező eszköze. A Cégkapu olyan, mint az eddig használt Ügyfélkapu, csak magához a céghez, nem pedig magánszemélyekhez kapcsolódik.

Mi lesz az a Cégkapu?

Az elektronikus ügyintézés kapuoldala több mint egy évtizede már az Ügyfélkapu. Ügyfélkapus hozzáférése magánszemélyeknek lehet, s egy ember kizárólag egy ilyen hivatalos hozzáféréssel rendelkezhet. A törvények azonban először a cégek számára tették kötelezővé az elektronikus ügyintézést. Ez ma gyakorlatilag pont úgy működik, ahogy egy évtizede kialakították. A cég képviselője egy NAV-hoz beadandó űrlapon megnevezi azokat a magánszemélyeket, akik saját ügyfélkapus hozzáférésükön keresztül intézhetik a cég ügyeit. Magának a cégnek nincs ügyfélkapuja, a céges vagy egyéni vállalkozói bevallásokat vagy a hivatalos képviselő, vagy akár a könyvelő ügyfélkapus hozzáférésén keresztül töltik fel elektronikus formában.

Ez a rendszer 2018-tól megváltozik. A cégbejegyzésre kötelezett vállalkozások (bt., kft., zrt.) kötelesek egy „céges ügyfélkaput” is nyitni. Ez az új rendszer jött létre most Cégkapu néven. A Cégkapu használata 2018. január elsejétől kötelező. A cégeknek azonban már most, a nyáron regisztrálniuk kell. A regisztráció, azaz a cégkapus hozzáférés létrehozásának határideje augusztus 31. Igaz, aki ezt elmulasztja, de december végéig pótolja az elmaradását, azt a késésért még semmilyen következmény nem fenyegeti. Januártól azonban csak a cégkapun keresztül adhatják be a cégek az adóbevallásaikat, ezt lesz kötelező használniuk. Amelyik cég év végéig nem regisztrál, azzal szemben januártól elindíthatja a cégbíróság a törvényességi felügyeleti eljárást, vagy egyszerűen egy ellenőrzést.

Kinek kell regisztrálnia?

A cégkapura minden gazdálkodó szervezetnek regisztrálnia kell, azaz kötelező a regisztráció az alábbiak számára:

  • betéti társaság
  • kft.
  • részvénytársaság
  • alapítvány
  • egyéni cég.

A ma még hatályos törvény szerint az egyéni vállalkozóknak is kötelező regisztrálniuk, de ez meg fog változni. Kormánytagok nyilatkozata alapján arra számíthatunk, hogy év végéig megjelenik egy kormányrendelet, ami az egyéni vállalkozókat felmenti a cégkapu használata alól. Ők továbbra is személyes ügyfélkapus hozzáférésüket használják majd az ügyintézésre. A cégeknek tehát kötelező, de egy cégnek csak egy cégkapus regisztrációja lehet.

A cégkapus fiókot többen is használhatják. Nem egy közös jelszó lesz, ami mindenkinek a kezébe kerül, aki anyagot tölthet fel, hanem mindenki a saját azonosítójával léphet be a cégkapus felületre. Ehhez vagy elektronikus személyi igazolvány kell (az új típusú, amit ettől az évtől már lehet igényelni), vagy ügyfélkapus hozzáférés.

Magát a regisztrációt a cég hivatalos képviselője végzi el. Ő regisztrálhat egy megbízottat (ő a cégkapumegbízott), aki a továbbiakban a hivatalos ügyeket intézheti. A cégkapumegbízott pedig vehet fel további felhasználókat, ügyintézőket a rendszerbe.

A cégkapus regisztráció során a vállalkozásoknak meg kell adniuk mindazokat az elektronikus elérhetőségeket, melyen keresztül a hatóságokkal kommunikálni fognak. Így regisztrálni kell a cég hivatalos e-mailcímét és telefonszámát is.

Hol lehet létrehozni?

A regisztrációhoz a cegkapu.gov.hu weboldalt kell felkeresni. A rendszer először egy azonosítást kér (ügyfélkapus vagy e-személyis), ezt követően lehet elkezdeni a cég adatainak a regisztrálását.

A regisztrációnak két módja van.

  • Az első egy automatikus kitöltési lehetőség. Ha a cégjegyzésre jogosult képviselő lép be a saját ügyfélkapus hozzáférésével, akkor a rendszer – elvileg – felismeri az adatait, és már kitöltve adja fel a cégadatokat is. Ennek így kellene működnie, bár e cikk írásakor a rendszer még nagyon is akadozott, felismerés helyett hibaüzenettel kilépett.
  • Ha a rendszer nem ismeri fel a képviselő személyét, akkor egy űrlapon meg kell adni az összes kapcsolati adatot. Ebben az esetben viszont fel kell tölteni azokat a dokumentumokat is, amik igazolják, hogy a regisztráló személynek valóban van joga eljárni a céges ügyekben.

A cégkapu használatával kapcsolatban tehát most egyetlen tennivaló van: lehetőleg augusztus végéig, de december végéig mindenképpen el kell végezni a céges regisztrációt a cegkapu.gov.hu oldalon.  

A rendszer július 15-ig tesztüzemben működik, az egyszerűsített regisztráció a legtöbb próbálkozásnál nem működik.

 

Hozzászólások

comments