A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Hatalmas üzlet alakul: 12 milliárd forintért egy ismeretlen magáncégnek adná a kormány az útdíjrendszer teljes felügyeletét. Ez a cég szedné a díjakat a teherautóktól és a személyautóktól is, ez működtetné az ellenőrző kapukat, így még arra is lehetősége lenne, hogy bármelyik autó mozgását valós időben követni tudja az országon belül. Ez olyan adatvédelmi problémákat vet fel, ami még a Fidesznek is sok lett.

A Napi.hu internetes portál hívta fel a figyelmet a Parlament egy bizottságának még júniusi ülésére. A fejlesztési minisztérium fordult a bizottsághoz azért, hogy nemzetbiztonsági okokból engedjék meg az útdíjrendszer fejlesztésére vonatkozó tervük kivételét a közbeszerzési szabályok alól.

Az e-útdíjrendszer létrehozásának költségeit egy egyszeri döntéssel szavazta meg tavaly a kormány. A rendszert azonban működtetni is kell. A működtetésre most 5 évre 12 milliárd forintot akar megszavaztatni a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Ebből a pénzből bővíteni is akarják a rendszert. A terv az, hogy valamilyen módon egységesítik a technikát, s ugyanaz a cég fogja felügyelni a személyautók hagyományos – idő alapján fizetet, hétre, hónapra, évre szóló – rendszerét és a teherautók e-útdíját. Az összeolvasztásról pontos tervek még nem készültek, igazából még senki sem tudja, hogy mire is akarják elkölteni ezt a 12 milliárd forintot. Csak egy a biztos: titokban szeretnék tartani, hogy mire megy el a pénz.

A téma a Parlament honvédelmi és rendészeti bizottságának ülésén került elő. A minisztérium ugyanis a 12 milliárdos támogatásról szóló döntést nemzetbiztonsági érdekekre hivatkozva ki akarja venni a közbeszerzés hatálya alól. Ez azt jelenti, hogy a 12 milliárdos üzletet nem nyílt pályázaton adják oda annak, aki szakmailag és pénzügyileg a legjobb tervet nyújtja be rá. Nem így lesz, hanem minden pályáztatást mellőzve a miniszter maga dönti majd el, hogy kivel írják alá a szerződést és az mit fog tartalmazni.

Az nem derült ki a bizottsági ülésen, hogy mik ezek a nemzetbiztonsági érdekek. A Parlament honlapján olvasható jegyzőkönyvből egyenesen az derül ki, hogy vagy a minisztérium emberei sem tudják, vagy csak nagyon titokban akarják tartani. Annyit lehet tudni, hogy a 12 milliárd forintból 7 milliárd lenne az éves fenntartás összege (havi 117 millió forint), 5 milliárd pedig fejlesztésekre megy majd el. A tervezett fejlesztés egyik pontja lesz az is, hogy az útdíjrendszer ellenőrző kapuit (101 ilyen van az országban) alkalmassá teszik sebességmérésre és bírságolásra is. A fejlesztések végső célja az útdíjhoz kapcsolódó adatok összekapcsolása.

Az egyik érdekes pont az lesz, hogy a személyautók és buszok „matricás” rendszerét megszüntetik, s ennek a működtetését is az e-útdíjrendszer veszi át. Arról nincs szó, hogy a díjfizetés módja, vagy a tarifák változnának! Csak a rendszer üzemeltetője lesz más. Az adatok mind egy központba fognak befutni. Innen aztán az országban futó összes autó mozgása valós időben követhető lesz. Az adatokat ráadásul nem egy állami hivatal fogja kezelni, hanem egy olyan magáncég, melyet nyilvános pályáztatás nélkül választottak ki erre a feladatra. Lesz egy üzletember az országban, aki rendszám alapján bárkinek a mozgását követni tudja, és a tevékenységéről semmilyen nyilvános szervezet, vagy hatóság előtt nem kell elszámolnia.