Utólagos útdíjfizetés: egyéni vállalkozók egyelőre kizárva!

A díjfizetési szerződés megkötéséhez igényelt hivatalos papírok egyéni vállalkozók számára nem értelmezhetők. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. egyszerű megoldást választott erre a helyzetre: egyéni vállalkozók nem köthetnek szerződést az utólagos díjfizetésre.

Az utólagos díjfizetéshez a teherautót működtető cégeknek szerződést kell kötniük a szolgáltatóval. A szerződéskötéshez bekérik a cég hivatalos papírjait, köztük például a cégkivonatot is. Be kell mutatni az elmúlt két év céges beszámolóját is, ez alapján döntenek a vállalkozás hitelképességéről. A szerződés ugyanis olyan, mint egy banki hitelbírálat. Ha a cég megbízhatónak minősül, akkor hosszabb időre hitelezik meg számára az úthasználati díjat, s nem is kell biztosítékot fizetnie. A kevésbé megbízhatóknak gyakrabban kell fizetniük, s le kell tenniük egy előzetes biztosítékot is.

Feltűnő, hogy a bekérendő iratok között említést sem tettek a vállalkozói igazolványról, vagy a vállalkozók adóbevallásáról. Csak a cégkivonat, illetve az éves beszámoló szerepel a beadandók között – melyek azonban egyéni vállalkozóknál nincsenek.

A pontos feltételek tisztázása érdekében levelet írtunk a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nek, ahonnan Kibédi-Varga Lajostól, a szervezet szóvivőjétől az alábbi választ kaptuk. A válasz kézhez vétele után került fel a NÚSZ Zrt. honlapjára is egy ezzel a témával kapcsolatos tájékoztató. Ez is mutatja, hogy a kérdés sokakban felmerült. A szóvivő a következőket írta:

„Tekintettel arra, hogy az egyéni vállalkozó nem készít éves beszámolót, ami a jelenlegi bírálati rendszer egyik szempontja, ezért ők még valóban nem tudják igénybe venni az utólagos fizetés lehetőségét.
De szeretnénk hangsúlyozni, hogy a most kidolgozott utólagos fizetési módot az ügyfelek, partnerek visszajelzései alapján tovább fogja fejleszteni a NÚSZ. Már mindenki meggyőződhetett róla, hogy a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. a HU-GO rendszer júliusi bevezetése óta mindenkor rugalmasan, a megfontolt észrevételeket figyelembe véve finomhangolta az útdíjfizetési rendszert, és ez így lesz a jövőben is.”

Az utólagos díjfizetés lehetővé tételéről és e szolgáltatás igénybe vételének feltételeiről nem törvény, vagy más jogszabály határoz, hanem a NÚSZ Zrt. saját szerződési feltételei. Magyarul: senki más, kizárólag ők maguk határoztak arról, hogy az egyéni vállalkozókat kizárják ebből a lehetőségből. A szóvivő úr válaszából úgy tűnik, hogy azért nem tudják ezt a lehetőséget biztosítani, mert a feltételek az egyéni vállalkozók számára nem létező dokumentumot írnak elő. Nos, maga a NÚSZ Zrt. szabja meg így a feltételeket, hiszen ők állították össze a bekérendő dokumentumok és a bírálati szempontok listáját is.

A hu-go.hu honlapra felkerült tájékoztatóból az is kiderül, hogy a NÚSZ az állami hatóságoknál is szigorúbb előírás alapján szabja meg a bekérendő dokumentumok listáját. Amit a legtöbb hatóság elfogad, az itt két esetben sem elég jó:
· kizárólag könyvvizsgáló által hitelesített éves beszámolót fogadnak el azoktól a cégektől is, melyek nincsenek könyvvizsgálatra kötelezve (2013-ban a 200 milliót, 2014-től a 300 millió forintot elérő vagy legalább 50 alkalmazottat foglalkoztató cégeknek kötelező csak a könyvvizsgálat).
· megkövetelik az együttes adóigazolás benyújtását azoktól a cégektől is, melyek szerepelnek a köztartozásmentes adózók listáján (ez a lista éppen azért született, hogy a rajta szereplő cégeknek sehol ne kelljen külön adóigazolást benyújtaniuk).

Véleményünk szerint ezekkel az intézkedésekkel a nemzetinek mondott útdíjfizetési társaság így súlyosan diszkriminálja az egyéni vállalkozókat. Az útdíjfizetés mindenkire kötelező, azt senki sem maga választja. Ha a vállalkozási formától tesszük függővé, hogy az egyik díjfizető utólag is fizethet, a másik pedig csak előre váltott jeggyel közlekedhet, akkor valójában állami eszközökkel torzítjuk a piacot. Meg nem érdemelt versenyhátrányba lökjük az egyéni vállalkozóként dolgozó fuvarozókat és más teherautó-tulajdonos vállalkozókat. Ez vajon kinek az érdeke?

Hozzászólások

comments

Related Posts

3 comments on “Utólagos útdíjfizetés: egyéni vállalkozók egyelőre kizárva!

  1. Kozák József ev. on said:

    Kedves Csaba! Köszönöm a tájékoztatásokat! Az utólagos útdíjfizetéssel kapcsolatban,csak annyit.hogy nem lep meg az, hogy kihagyják a kisvállalkozókat a listáról! Már megszoktam hogy minden jó dologhoz csak a nagyok férnek hozzá,és a kicsi le van szarva! De le van szarva a NÚSZ zrt is magasról! Majd fizet WABERERS!! A tetü! Mocskos 1 világ ez-én mondom BENDEGÚZ !-:))
    üdv: Kozák J.

  2. László Béla on said:

    Kedves Csaba! Egyéni vállalkozó csak annyi pénzt tud kivenni amennyi a vállalkozásában van. Nem tartozi senkinek mivel a saját vagyonával felel, sikkasztásra és lenyúlásra kisseb az esélye. Ha csődbe megy ( csődbe juttatják) nem tud másik vállalkozást nyitni mert tényleg csődbe ment és nem kimentette a vagyonát. Mi azért nem kapunk hitelt mert úgy is vissza fizettetik. Tehát a multiké a jövő “A nagyhal megeszi a kishalat.”

  3. Füzesi Mihály on said:

    Tisztelt Fuvarozó Társaim!
    Ez az útdíjfizetés rendszer egy nagy kalap sz….r és igazságtalan!
    Keresnék olyan hasonló eseteket megjárt és dühöngő fuvarozó társakat, akik keresnének egy olyan jogi megoldást nyújtó lehetőséget ami megvédené az olyan igazságtalan bírságoktól amiket kiszabnak ránk!
    Egyetlen métert nem tettem fizetés nélkül, nem használtam egyetlen útszakaszt sem fizetés nélkül, mégis megindult a csekk áradat a héten. Regisztrált, jóhiszemű úthasználó vagyok négy műholdas rendszerrel és két esetenként útdíjat váltó járművel, amit nem a benzinkúton váltok meg, hanem az előre feltöltött számlámról. A bírságok pedig azért érkeznek és csak most kezdődött januártól, mert kilenc perccel később váltottam, vagy rosszabb esetben másfél órával, de a telephelytől telephelyig, még a szándékosság sem tételezhető fel egy rendesen működő rendszerben. Olyan hibát is elkövettem hogy emberi tévedésből egy kicsit más útvonalra váltottam meg az úthasználatot és ráadásul a megváltott útvonal díja nagyobb volt mint amin haza ért az autó, tehát többet fizettem mint amit kellett volna, de nem az volt a megváltott út. Ezért is 140.000.- es csekk járt.
    Biztosan nem én vagyok az egyedüli aki így járt!
    Nem tudnánk keresni közösen a jogtalan és csak is a jogtalan szankciók ellen valamit!
    Hátha van egy olyan jogi lehetőség egy olyan jogi segítség amit igénybe tudnánk venni. Mert azt érdemes volna megfizetni, dobjuk össze a pénzt rá és próbáljuk meg!
    Ki van mellette és van valaki aki ezt felvállalná….? és itt egy ügyvédi segítségre gondolnék!
    Azt a két autómat is felszereltettem a műholdas követővel!

    Tisztelettel mindenkinek aki hasonló cipőben jár!

    Füzesi Mihály