A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

 

A fuvarpiac nyár végén valamelyest visszarendeződött, s ősszel látszólagos túlkereslet jelentkezhet, ezért érdemes most árat emelni. A jövőre nézve viszont muszáj lesz új üzleti modellt kidolgozni, enélkül ugyanis a fuvarosok 30-40 százaléka eltűnhet – figyelmeztet Lajkó Ferenc, iparági szakértő, a DigiLog Consulting ügyvezető igazgatója. 

Lajkó Ferenc, iparági szakértő, a DigiLog Consulting ügyvezető igazgatója
Lajkó Ferenc, iparági szakértő,
a DigiLog Consulting ügyvezető igazgatója

 

– A járvány miatt tavasszal visszaesett a fuvarozó cégek teljesítménye, de vajon mit hoz az őszi második hullám? Hogyan tervezzenek a vállalkozások?

– A közúti fuvarozási ágazatban átlagosan 20-30 százalékos teljesítménykiesést mértek, és európai szinten is hasonló volt a csökkenés. De nem esett vissza minden terület, vagy nem ekkora mértékben, sőt, volt olyan is, ami növekedett. Míg például az autóipar visszaesését erősen megérezték a fuvarozók, addig a gyógyszerszállítás, házhozszállítás, csomagszállítás terén nem volt elég jármű. Vagyis fuvarozói szempontból sincs világvége. 

A kereslet csökkent, így túlkínálat alakult ki a fuvarpiacon, ezért sok kamiont leállítottak. Nyár végére rendeződött valamelyest a helyzet. Sokan fellélegeztek, hogy kezdenek rendbe jönni a dolgok, érkeznek a megbízások, sőt, van, aki már nem tud elég kamiont adni. Ezek bármennyire is pozitív tapasztalatok, de szó sincs arról, hogy a járvány előtti szint visszaállt volna szeptemberre Csak az történik, hogy csökkenő járműszám  mellett részben visszarendeződött a megbízások mennyisége és ez egy átmeneti fellendülés érzetét kelti. 

Most azonban nagyon bölcsnek kell lenni. Ha most minden fuvarozó visszaállítja a kamionokat, túlkínálat alakulhat ki, és ha jön egy nehezebb hónap, újra áresésbe mehetünk át. Mivel az ősz folyamán átmeneti, látszólagos túlkereslet alakulhat ki, ezért érdemes most inkább fuvardíjat emelni, mint a járműveink számát növelni. 

– Évek óta probléma, hogy a magyar fuvarosok nem tudnak tisztességes árakon dolgozni. Az utóbbi időben többször felmerült a minimum fuvardíj kérdése. Őszintén: lehet ebből valami?

– Nem. Ilyen nincs. Mi történne? Idejön a román vállalkozó és elviszi a fuvart, mert rá nem fog vonatkozni? Egy nyitott piacon nem hogy nem segítene a minimumdíj, még fel is gyorsítaná a hazai fuvarosok tönkremenetelét, mert helyzetbe hozná a külföldi versenytársakat, akiket alig vagy egyáltalán nem tudnánk ellenőrizni. A hatósági ár jól hangzik, de nem lehet bevezetni egy szabad piacon. Nem véletlenül nincs ilyen sehol Európában. Nem ez fog segíteni rajtunk, hanem a tisztességtelen verseny szigorúbb ellenőrzése és kőkemény büntetések, aminek elrettentő ereje van. E téren sok tennivalója van még a hatóságoknak.

– A mobilitási csomag miatt hamarosan jelentősen átalakul az európai fuvarozói piac. Mire készüljenek és hogyan a magyar fuvarosok?

– Tetszik vagy sem, a nyugati fuvarozók elérték, hogy elfogadják ezt az uniós jogszabálycsomagot.  Ez arra való, hogy megvédje őket az Európai Unión belül a keleti fuvarosokkal szemben, lekorlátozzon minket. Szigorítják a nemcsak kabotázs fuvarok vállalását, hanem a harmadik országbeli fuvarokat teljesítését is. Mindezt pedig szigorú ellenőrzéssel és horrorisztikus bírságokkal  fogják kikényszeríteni. Haza kell hozni a járműveket, sofőröket, az export-import pedig nem lesz elég ahhoz, hogy ellásson ennyi kamiont feladattal. Az erőforrásaink túl nagyok a magyar piachoz. Legalább 30, de egyes becslések szerint 50 százalékkal több, mint amire a magyar gazdaságnak szükség lenne. Olyan nyomás alá kerülhet az export-import díjszint, hogy öldöklő harc indul érte.

Az, ahogyan eddig dolgoztunk, nem lesz elég jó. Üzleti modellváltás nélkül a fuvarosok 30-40 százaléka is eltűnhet.

– Mit tehetnek, hogy ez ne következzen be?

– Az egyetlen megoldás, ha változtatunk. Sokféle lehetőség van, de nem mindegyik jó mindenkinek. Meg kell találni azt, ami leginkább passzol a mi vállalkozásunkhoz, amiben jók vagyunk, amiben van tapasztalatuk. 

Fuvarozhatunk csak belföldre, átállhatunk csomagszállításra, specializálódhatnak egy-egy területre. Ilyen például vasúti-közúti kombinált szállítás, vagy a veszélyes anyag, konténer és silós szállítás. Ezeken a területeken kisebb a verseny, sokkal inkább megbecsülik és megfizetik a fuvarosokat. Arra biztatok mindenkit, hogy ilyen megoldásokat keressen!

A másik lehetőség, hogy bővítjük a szolgáltatásainkat a logisztikán belül olyan más tevékenységgel – például raktározással, szállítmányozással -, amivel ki tudjuk egészíteni a fuvarozási tevékenységünket. Így elérhetjük, hogy a hullámhegyek ne veszélyeztessék a vállalkozásunk létét. Ez is lehet jó irány, de ehhez változtatni kell az üzleti modellünkön. Én erre bíztatok mindenkit.

Szilágyi Katalin

Lajkó Ferenccel készült interjúnkat teljes terjedelmében a Fuvarlevél 2020. októberi számában  olvashatják.