Vezetői fáradtság – a sofőr tehet a legkevesebbet ellene

A kamionsofőrök majdnem harmadával fordult elő az elmúlt egy évben, hogy elaludt a volánnál. 13 százalékukkal ráadásul ez háromszor vagy többször is megtörtént – derült ki az Európai Szállítmányozási Dolgozók Szövetsége (ETF) megbízásából készült kutatásból. A felmérésben az okokat és a lehetséges megoldásokat is igyekeztek feltárni.

Csökkenő éberség, megnövekedett reakcióidő, torz ítélőképesség, memóriazavarok, a látómező szűkülése, látási problémák, mikroalvás a volánnál – többek között ezeket okozza a fáradtság. Ha a sofőr észleli magán ezeket a tüneteket, akkor már baj van. Ilyenkor félre kell állni pihenni legalább negyedórára. Ám gyakori, hogy a járművezetők nem ismerik fel a jeleket, vagy egyszerűen nem tulajdonítanak jelentőséget nekik. Egészen a balesetig…

A probléma gyakorisága felett nem hunyhatunk szemet

A kutatásban részt vevő kamionsofőrök 30%-a saját bevallása szerint az utóbbi egy évben elaludt a volánnál. A pilóták 13%-ával ez három vagy több alkalommal is megesett 12 hónapon belül.

Forrás: Katrin Vitols, Eckhard Voss: Driver Fatigue In European Road Transport tanulmánya

Túlhajszoltság, rossz munkakörülmények

A felmérés időpontjában a sofőrök 76%-a számolt be fáradtságról.

A krónikus vezetési fáradtság a ledolgozott órák számával arányosan nő. Márpedig a megkérdezettek 88%-a dolgozott 40 óránál többet hetente, ami mellett nem tudott elég időt tölteni pihenéssel.

Probléma az is, hogy az alvás minősége gyakran nem megfelelő. A felmérésben résztvevők 80%-a állította, hogy a megfelelő alvás a legfontosabb, ami sokszor nehezen megy egy kamion fekhelyén. Nem lehet jól aludni a kompon, vonaton sem, hiába van hálókocsi vagy ágy, a 4-6 fős hálófülkékben ez nehezen megvalósítható.

Fáradtsághoz vezet a gyakori éjszakai vezetés is, amire a forgalomkorlátozások, dugók elkerülése kényszeríti a járművezetőket.

A just-in-time fuvarokat vállaló sofőröket stresszeli, hogy a megbízásokat pontos határidőre kell teljesíteni. Ez szintén a fáradtsághoz vezet. A problémát tovább mélyíti, hogy a késésért esetenként büntetik is sofőröket.

Mi lehet a megoldás?

A fáradtság ellen a gépjárművezetők csak mérsékelten tehetnek. A megoldáshoz a munkaadók is kellenek.

A megállók és szünetek rendszeres beiktatását például a sofőrök 89%-a tartja jó eszköznek. Ám a szünetek kivételé nehezíti, hogy a menetidőt tartani kell, így a kötelező megállókon felül a sofőrök többsége csak ritkán áll meg.

A sofőrök szerint a munkáltatónak fontos felelőssége van a vezetési fáradtság megelőzésében. Hatékony eszköz lehetne:

– a munka ésszerű ütemezése,

– ha a beosztások időben, előre elkészülnének, és kerülnék a hirtelen változásokat

– a ténylegeshez igazítanák a vezetési időt, és extra időkeretet terveznének az esetleges késésekre

– olyan munkabeosztást alakítanának ki, amiben kerülik vagy minimálisra csökkentik az éjszakai vezetést és a hosszú vezetési időket

– csökkentenék a fizikai munkát: pl.: a le és felrakodást a raktárakra bíznák.

A munkaidő csökkentése is megoldás lehetne, de a kevesebb munka már veszélyeztetheti a sofőrök megélhetését. Ezt a fizetések emelésével lehetne ellensúlyozni.

Jelenleg még kevés közúti áruszállító vállalkozás fordít elegendő figyelmet a fáradtsággal kapcsolatos stratégia kidolgozására, miközben  a légi közlekedésben már kötelező ilyen irányelvet kidolgozni. A sofőrök 61%-a tartotta fontosnak, hogy a munkahelyének legyen fáradtságkezelési terve.

A jobban felszerelt járművek is hozzájárulnak a kielégítőbb munkakörülményekhez (pl. megfelelő légkondicionálás, kényelmes hálókabinok).

Forrás: Katrin Vitols, Eckhard Voss: Driver Fatigue In European Road Transport tanulmánya

A szabályok szigorításának, vagy legalább szigorúbb ellenőrzésének is örülnének 

Mindez persze pénzkérdés is. Márpedig a növekvő gazdasági nyomásban, a fokozódó versenyben sok cég nem tud vagy nem is akar méltó körülményeket biztosítani sofőrjeinek. Ezért sokan úgy gondolják, hogy szigorúbb szabályozásra lenne szükség.

A fáradtság a ledolgozott órákkal növekszik, így fontos lenne csökkenteni a munkaidőt. A gépjárművezetők 68 %-a szerint a vezetési és pihenőidők szigorúbb szabályozása az egyik legfontosabb intézkedés lehetne a vezetési fáradtság megfékezésére. A sofőrök úgy gondolják, hogy teljesen el kellene törölni a kompra vonatkozó különleges szabályokat, hiszen ezzel csak a lehetséges pihenőidőt rövidítik meg.

Még többen, a megkérdezettek 73%-a tartja fontosnak a szabályok következetesebb ellenőrzését. Mint kiderült, munkáltatói nyomásra a sofőrök gyakran kénytelenek megsérteni az előírásokat. Következmény pedig nem nagyon van, sokan arról számoltak be, hogy már évek óta nem ellenőrizték őket. Szerintük több ellenőrzésre és riasztóbb büntetésekre lenne szükség ahhoz, hogy a cégek kétszer is meggondolják, hogy sarkallják-e szabálysértésekre sofőrjeiket.

Megfelelő pihenőhelyek kellenek

A másik kulcsfontosságú elem a közúti infrastruktúra fejlesztése. A kutatásban a gépjárművezetők 81%-a szerint a jobb utak nagymértékben hozzájárulhatnak a vezetői fáradtság elleni harchoz. A legnagyobb arányban (93%) pedig a megfelelő parkoló és pihenőhelyek kialakítását említették a résztvevők. Fontos tényező a parkolóhelyek biztonsága. A forgalmi zaj ellen pedig hangszigetelő falat kéne minden parkolóhelyen felállítani, zajban ugyanis nem lehet pihenni.

Sebestyén Szabolcs

Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.