A legforgalmasabb német parkolókat súlymérő állomásokkal szerelik fel, hogy kiszűrjék a túlsúllyal közlekedőket. A túlsúlyért kiszabható legkisebb bírság 30 euró lesz, a legnagyobb pedig 425.
A következő években 16 új súlymérő állomást helyeznek el a legforgalmasabb autópályák pihenőiben – olvashatjuk a német Szövetségi Logisztikai és Mobilitási minisztérium és az Autópálya GmbH megállapodásában.
Az első mérlegállomást 2024 végén helyezik üzembe az A4 autópályán, Aachen és Köln között. A súlymérő állomásokat az Autópálya GmbH építi és üzemelteti, a közlekedési hatóság (BALM) pedig a túlsúlyos járművek ellenőrzését végzi.
Hogyan működik a német TSM?
Néhány kilométerrel a mérőállomás előtt egy mobil mérleg végzi majd a túlsúly-gyanús járművek előzetes kiszűrését. A gyanús teherautókat digitális jelzőtábla tereli ki a pihenőbe, majd egy rögzített mérlegen ismét lemérik őket.
Ha itt is túlsúlyosnak bizonyul az autó, akkor pénzbírságot kell fizetnie a járművezetőnek és az üzembentartónak egyaránt, és a túlsúlyt is meg kell szüntetni. A mobil mérleg naponta 500 teherautó előzetes mérését tudja elvégezni.
Mennyi lesz a túlsúlybírság?
Túllépés százalékban | Bírság Euróban | |
7,5 tonna össztömegig | ||
5-10 százalék között | 10 € | |
10-15 százalék között | 30 € | |
15-20 százalék között | 35 € | |
20 százalék felett | 95 € | |
30 százalék felett | 235 € | |
7,5 tonna össztömeg felett* | ||
Túllépés százalékban | Bírság Euróban | Bírság Euróban ha az üzemeltető tudott a túlsúlyról |
2-5 százalék között | 30 € | 35 € |
5 százalék felett | 80 € | 140 € |
10 százalék felett | 110 € | 235 € |
15 százalék felett | 140 € | 285 € |
20 százalék felett | 190 € | 380 € |
25 százalék felett | 285 € | 425 € |
30 százalék felett | 380 € |
*: ezek a bírságtételek azoknál a személyautós szerelvényeknél is, melyek össztömege utánfutóval együtt meghaladja a 2 tonnát.
Kaibinger Tamás