
a DigiLog Consulting ügyvezető igazgatója
Megérkezett a 2022-es év utolsó negyedéves Közúti Fuvarozási Árindexe (KFX). Ebből egyértelműen látszik, hogy a fuvarozók költségei jóval az inflációt meghaladó mértékben növekedtek a tavalyi évben – mondta el lapunknak Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting alapító-ügyvezetője.
Drágult az üzemanyag, magasabb lett a bér, visszaesett a kereslet
A költségek megugrásának fő oka a gázolaj áremelkedése volt, ami a költségnövekedés kétharmadáért felelős. A második kiemelt eleme a gépjárművezetők bérének évek óta tartó emelkedése, ami a növekedés ötödét okozta. Érezhetően emelkedtek az autópályadíjak, az eszközköltségek (amortizáció, lízing kamat) és az olyan egyéb költségek is, mint az irodai személyzet bére, a telephely bérlése és fenntartása, valamint a flotta javítása-karbantartása.
Az év utolsó 3 hónapjában a hatékonysági intézkedések és a termelékenység már nem tudta elfedni a negatív hatásokat, ugyanis csökkent az igény a logisztikai szolgáltatásokra. A hazai üzemanyagárak erőteljes emelkedése miatt a belföldi fuvarozók költségei jobban emelkedtek, mint a nemzetközi viszonylatban közlekedőké, akiknek költségeit minimálisan csökkentette a forint euróval szembeni gyengülése.
A belföldi fuvarozók költségnövekedése elérte a 35%-ot
A szakértő rávilágít, hogy sem a belföldi, sem a nemzetközi fuvarozók nem tudták teljes mértékben áthárítani költségeik emelkedését a megrendelőkre. Belföldi viszonylatban a költségemelkedés mértéke majdnem elérte a 35%-ot, azonban a vállalkozások csak 30,3%-kal tudták a fuvardíjat megemelni. Valamivel szerencsésebbek a nemzetközi viszonylatban fuvarozók, 24,1%-os fuvardíj emelésük csak 1%-kal marad el költségeik valós emelkedésétől.
2023 az infláció és a kapacitásbőség éve lesz
A IV. negyedéves KFX-ből már látható, hogy a fuvarozási piac trendfordulóhoz érkezett – magyarázza Lajkó Ferenc. A tavalyi év első felében a költségemelkedést valamelyest enyhítette a kapacitáshiány, ami a gazdasági visszaesés miatt decemberre teljesen eltűnt. A szakértő szerint a költségek növekedése idén sem áll meg, de szerencsére a lendülete alábbhagy, és szerkezete is jelentősen megváltozik. Az üzemanyagár vélhetően nem drágul tovább éves átlagban, helyét az inflációhoz szorosabban kapcsolódó költségelemek veszik át. A bérek tovább kúsznak felfelé, emelkednek az autópályadíjak, sőt a kamionok és a finanszírozási költségek (hitelek, kamatok) is jelentősen növekednek.
Kiéleződhet a verseny
Tovább rontja az idei kilátásokat, hogy egyre kevesebb megrendelésre lehet számítani a kiskereskedelem és a beruházások 4-5%-os csökkenése miatt. Az egyetlen pozitívnak ígérkező piaci trend az ipari termelés és ezzel párhuzamosan az export növekedése lehet – véli a szakértő. Az év legnagyobb kérdése Lajkó Ferenc szerint, hogy miképp tudják a fuvarozók érvényesíteni vagy kigazdálkodni a 2023-ra előrejelzett csaknem 10%-os költségnövekedésüket egy recessziós környezetben.
Nagyon kiélezett ártárgyalásokra számíthatunk az év első felében. Ilyen gazdasági helyzetben a megbízók is spórolni szeretnének, a kapacitástöbblet pedig fokozza az árnyomást az egyébként is nagyon versengő közúti piacon – zárja sorait a szakember.
Sebestyén Szabolcs