Főként a fővárosi áruterítésben résztvevő vállalkozásoknak hasznos tudnivaló, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BRFK 2023-ban is ellenőrzi a fővárosi buszsávok szabálytalan használóit.
A kisáruszállítóknak városszerte nehézséget okoz a megállás és a rakodás, hiszen szinte lehetetlen Budapesten alkalmas rakodóhelyet találni az üzletek és boltok áruinak kiszállításához. A megbírságoltak között nagy számban vannak olyanok, akik 3,5 tonnás ill. 7,5 tonnás tehergépjárművel áruterítés közben — parkoló híján — csak a buszsávon vagy arra rálógva tudnak félreállni, és vészvillogóval végzik a kirakodást.
A kellemetlen helyzetek és a bírságolások úgy előzhetők meg, ha a fuvarszervezők, diszpécserek megkérik az üzlettulajdonosokat, hogy egy-egy várt tehergépjárműnek még annak megérkezése előtt biztosítsanak várakozóhelyet, ahol meg tud állni. A budapesti úthálózathoz tartozó, mintegy 80 kilométeres buszsávra kiterjedő ellenőrzési kampányt a BKK kérte a rendőrségtől, mert a buszsávot szabálytalanul használó járművezetők akadályozzák a menetrend szerinti tömegközlekedési eszközöket, és ezzel sokszor fékezésre, sávváltásra kényszerítik a buszvezetőket.
A rendőrség arra figyelmezteti a járművezetőket, hogy a buszsáv-akciót a hatóság továbbra is folyamatosan végzi. Az ellenőrzéseket az egyenruhások többnyire videokamerával felszerelt, civil autókkal hajtják végre. Budapest Főpolgármesteri Hivatala már dolgozik egy olyan új projekten, mely átláthatóvá tenné a fővároson belül mozgó vagy oda árut szállító tehergépjárművek mozgását, a rakodási területek kihasználtságát és a szállító-fuvarozó vállalkozások igényeit.
A „LIFE IP HungAIRy” névre keresztelt projekt célja egy lekérdezhető adatbázis és online foglaltságjelző térkép, mely nemcsak a szállítás ütemezését teszi könnyebbé, hanem Budapest környezeti terhelését is csökkentené. A szoftver egyelőre tervezési szakaszban van.
Forrás: MKF