Az új típusú digitális tachográfok megjelenése után hamarosan végleg búcsút mondhatunk a régi, korongos menetíróknak és a régebbi digitális tachográfoknak is. Sőt, pár éven belül még a ma legmodernebbnek számító, új típusú digitális menetírókat is cserélni kell. 2023-tól már csak olyan tachográf használható, ami GPS jelek alapján rögzíti a határátlépéseket is.
VÉGLEGES BÚCSÚ A KORONGTÓL
Sok régi autó fut még a hazai utakon, ami azzal is jár, hogy a korongos menetírókat sem lehet még teljesen nyugdíjba küldeni. Az EU területén a 2006 után forgalomba helyezett járműveket már kötelező volt digitális tachográffal ellátni. Azaz a legfiatalabb korongos autó ma már legalább 14 éves.
A tachográfokra vonatkozó szabályok az elmúlt években többször változtak. A korongos tachográfok használatának a lehetőségét azonban végig meghagyták. Korábban arra lehetett számítani, hogy a döntéshozók pusztán az időre bízzák a változást. Előbb-utóbb a korongos autókat ki fogják vonni a forgalomból, az újakat pedig csak digitálissal lehet felszerelni.
Ez a hozzáállás 2014-ben változott meg, amikor megjelent az új típusú digitális tachográfok bevezetésére vonatkozó EU rendelet. Az új digitális tachográfok vagy ahogy nevezik őket, az okos tachográfok lényege, hogy a pillanatnyi tartózkodási helyre vonatkozó adatokat már műholdas rendszeren keresztül gyűjtik és rögzítik. A GPS koordináták rögzítése jelentős lépés a menetírók fejlődésében. A rendelet 5 év haladékot adott, s 2019-től kötelező ezeket az eszközöket az új autókba szerelni.
Az új eszközök bevezetéséről szóló rendelet további határidőket is megfogalmazott a meglévő eszközök cseréjével kapcsolatban. Már nem pusztán az időre és a természetes elöregedésre bízták az eszközök cseréjét. Az új tachográfok használata új típusú adatokat jelent, amiket a korongosok már nem tudnak előállítani. Például jogszabályok előírják, hogy a tachográfnak GPS jelek alapján rögzítenie kell a műszakot kezdő hely koordinátáit. Ezzel az elvárással a régi korongos eszköz nem tud mit kezdeni, nem tud megfelelni az előírásoknak. Ezért előírták, hogy a régi eszközöket is le kell majd cserélni újakra.
A cseréhez az EU adott egy nagyon hosszúnak látszó határidőt. Az akkori terv szerint a rendelet 2019-es hatályba lépésétől számított 15 évvel később, azaz 2034-ig kellett volna megszabadulni a korongoktól (akkor a legfiatalabb korongos autó már 28 éves lenne!).
Ma már kötelezően az okos tachográfokat szerelik be az új járművekbe. Ezeknek a működése jóval több lehetőséget ad a korábbi digitális eszközöknél, mert képesek a GPS jelek rögzítésére, azaz helymeghatározásra. Az ilyen eszközök alkalmazása tavaly óta, 2019. júniusa óta kötelező az újonnan forgalomba helyezett, kereskedelmi célra használt járműveken. Az új eszközök már újfajta sofőrkártyát is igényelnek, a régiek nem használhatók hozzájuk.
2025-től már csak az új, okos tachográfok használhatók
Ezeknek az új eszközöknek a beszerelése mindössze egy éve tart, a teherautók döntő többségében még a hagyományos digitális menetíró van. Az Unióban azonban gyorsítani akarják az átállást az új eszközökre. Így a tachográfok cseréjének a kérdése bekerült a mobilitási csomagba.
A mobilitási csomag még tovább bővíti a feltételeket és rövidíti a határidőket is. Az új rendeletek hatályba lépése után a menetírónak az eddig adatokon túl már a határátlépések pontos idejét is rögzítenie kell a GPS-adatok alapján. A várható menetrend a következő:
- 2023-tól a határátlépést is regisztráló új típusú intelligens tachográfot szerelnek az új teherautókba.
- A meglévő korongos vagy régebbi digitális menetírókat 2024 végéig ki kell cserélni az új eszközökre.
- A 2019 óta szerelt, első változatú intelligens menetírókat 2025-ig új típusú intelligens menetíróra kell kicserélni.
A korongos és a régi típusú digitális menetírók felett tehát hamarosan végleg eljár az idő. Valószínűleg 2024-ig ezeket mind le kell cserélni a legújabb típust jelentő digitális készülékre, amely GPS-jelek alapján rögzíti a jármű mozgását is. A most kapható, legújabb készülékeket is le kell majd cserélni 2025-ig, mert még ezek sem felelnek meg az elfogadott új elvárásoknak.
Nagy Csaba