Sok cég tönkremehet, ha lejár a hitelmoratórium
Sorozatunkban a fuvarozás, szállítmányozás, logisztika területén dolgozó szakemberek tesznek fel egymásnak a szakmát érintő kérdéseket. Októberben aki válaszol és kérdez: Szabó László, a Dolonai Kft. ügyvezetője.
Aktuális kérdés:
Milyen hatása lesz a hiteltörlesztési moratóriumnak a fuvarozási piacra?
A gázolaj árakkal miért nem emelkednek arányosan a fuvardíjak?
Szerintem a moratórium lejártával sok vállalkozás megy tönkre, mert felélték a ki nem fizetett lízingdíjakat. A jelenlegi helyzetben az alacsony fuvardíjak miatt sokan ezt kényszerűségből tették. Mivel a díjak csak minimálisan változnak, a lízingfizetés sokaknak gondot jelent. Elsősorban a néhány autós vállalkozások kerülhetnek bajba. Olyan is előfordul, hogy valaki elkölti a most felhalmozott jelentősebb tartalékát, mert később nem is akar fuvarozással foglalkozni, és becsődöl a cége.
Sokan, akik átgondolták a hitelmoratóriumot, inkább tovább fizették a lízingdíjakat. A mi cégünk sem élt a lehetőséggel, mert a hitelt egyszer úgyis vissza kell fizetni, ezért mi folyamatosan törlesztettük eddig is a lízingdíjakat. Tíz tehergépkocsink van, amikkel belföldi fuvarokat vállalunk, ezenkívül csak Horvátországba fuvarozunk. Főleg ömlesztett anyagokat, raklapos árukat, gabonát szállítunk és tartályos autóink is vannak. A Tüzép és az építőanyag kereskedelem felpörgésével mi nem éreztünk semmit a járványhelyzetből, sőt, nagyon jól működtünk.
Ami probléma, hogy 3-4 évvel ezelőtti fuvardíjakon dolgozunk. Pedig az árainknak követni kellene a költség-emelkedéseket, gondolok itt az új autó árakra, a gázolaj árára, javítási kiadásokra, az alkatrészek áremelkedésére. A kevés fuvarfeladat főleg az év elején töri le az árakat, az év második felében pedig csak minimálisan tudunk emelni. Sokan a túlélésre játszanak, a megrendelők pedig sportot űznek a fuvardíjak lealkudásából. Sajnos minden év így indul. Mindenki nagyon alacsony díjért elvállalja a munkákat, hogy tudjon dolgozni április végéig, de ezzel maguk alatt vágják a fát, mert utána nehéz már ezen emelni. Nálunk, a billencses, betonüzemes, tartályos területen az év eleje jelenti a mélypontot, ebből kellene felküzdeni magunkat év végére, amikor tíz százalékot emelni tudunk, de ez semmire nem elég.
Sajnos az egész fuvarozást nagyon siralmasnak látom, hiányzik a szakértelem. De a nemzetközi fuvarozásban is olyan díjakért vállalnak fuvart, amiért nem szabadna dolgozni. Amíg ilyen a vállalkozói környezet, addig nem is lesz díjemelés.
Árvay Tivadartól, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettesétől kérdezem: Terveznek-e az útdíj ellenőrzésében változást elérni a tisztességesen fizetők védelmében? Például az Ekaer, a Bireg-rendszer és a Hu-go összekötésével?
Szilágyi Katalin