Lajkó Ferenc iparági szakértővel, a DigiLog Consulting vezetőjével vettük sorra, hogy a növekvő infláció és a rezsitámogatás átalakítása miként hat a fuvarozó vállalkozásokra.
Az üzemanyaghiány a legnagyobb veszély
A gázolaj árát nehéz előre megbecsülni. Ami biztos, hogy jelenleg felfelé mozog – magyarázza Lajkó Ferenc. De az igazi problémát az jelentené, ha a fuvarozók nem jutnának elég üzemanyaghoz. Az üzemanyaghiány baljós árnya már föl-fölsejlik a lakossági ellátásnál, ha begyűrűzik a logisztikába és a fuvarozásba, annak beláthatatlan következményei lennének.
Az üzemanyagár változása beépíthető a fuvardíjba, erre a havi üzemanyag záradék (klauzula) a legalkalmasabb eszköz. Így havi szinten követhető a gázolaj árváltozása, ami a megbízónak és a fuvarozónak is egy biztos, átlátható megoldás.
A kétszámjegyű infláció és a rezsinövekedés visszaesést hozhat
Míg az üzemanyagár változásához már-már hozzászokhattak a vállalkozások, és a munkabérek gyors változása is elfogadottnak tekinthető, addig az infláció és rezsiköltség emelkedése egy sor költségelemet érint. A piaci szolgáltatások éves árindexe 10% volt, az éves adatra vetített júliusi infláció 13,7%. Ez a kétszámjegyű pénzromlás pedig az összes költségre kihat.
Ehhez hozzávehetjük a rezsiköltségek emelkedését, ami közvetve és közvetlenül is érinti a fuvarozókat. A háztartások jövedelmének egyre nagyobb részét fogja elvinni a rezsi. A rezsiköltségek kifizetése, a nélkülözhetetlen szolgáltatások valamint az élelmiszer megvásárlása után az embereknek kevesebb pénzük marad az egyéb javakra, ezért bizonyos árucikkeket kevésbé fognak keresni. Ennek következtében előfordulhat, hogy kevesebbet kell ezekből gyártani, és kevesebbet is kell majd fuvarozni. Ez a fajta recessziós félelem már az infláció megjelenése óta kísért minket, de a rezsiköltségek növekedése jelentősen emeli ennek a kockázatát és lehetséges mértékét is. Egy lehetséges recesszió óriási kihívást jelentene mind a termelők, mind a logisztikai szereplők számára – teszi hozzá Lajkó Ferenc.
Emelnünk kell a béreket is
A rezsiköltségek növekedése közvetlenül is érinti a vállalkozásokat, hiszen a befizetendő áram és gázszámlák magasabbak lesznek, de ennél egy fontosabb hatásra is felhívja a figyelmet a DigiLog Consulting vezetője. A logisztikai és fuvarozó cégekre sokkal komolyabb bérnyomás nehezedik a jövőben. Ezt már nem a munkaerőhiány okozza, hanem az infláció és a rezsiköltségek növekedése. A fuvarozó vállalkozások működési költségének mintegy 20%-át a sofőrök bére teszi ki. A munkaerőhiány miatt a sofőrök fizetése már az elmúlt években is dinamikusan mozgott. Ez a növekedés most újabb lendületet vehet. Ha a dolgozóknak kevesebb pénz marad a zsebükben, rosszabbul élnek, akkor könnyebb őket magasabb bérrel elcsábítani. Ez ellen egy módon léphetünk fel, méghozzá béremeléssel – magyarázza Lajkó Ferenc. A rezsicsökkentés részleges kivezetésével egy időben más iparágakban 8-10%-os béremelést adtak a dolgozóknak. Míg most megelőző lépésként maguktól döntöttek így a vállalkozások, a fűtési szezonban a munkavállalók már követelni fogják a béremelést, ha nem jönnek ki a pénzükből. Ez pedig hamarosan megjelenik a logisztika és fuvarozás területén is.
A járműbeszerzés is drágult
A járműbeszerzés a költségek jelentős részét, akár 30 %-át is kiteszi. Az elmúlt időszakban a lízingkamatok alacsonyan maradhattak, pont az infláció és alacsony alapkamat miatt. Az alapkamat ebben az évben 2,96%-ról emelkedett a jelenlegi 11,75%-os szintre (2022.08.31., forrás: MNB). Ez pedig azt jelenti, hogy majd minden hitel kamata legalább ennyivel növekedett.
Ezzel párhuzamosan a járművek 15-20%-ot drágultak, és az elkövetkező egy-két évben még tovább fognak. Az eszközöket 4-6 évente cserélik a fuvarozók. Az új járműveket pedig évről-évre drágábban tudják beszerezni és finanszíroztatni, ami fokozatosan növeli az eszközköltséget.
A gyenge forint a nemzetközi fuvarozóknak is csak szépségtapasz
A belföldi fuvarozásnak árt legjobban a forint gyengülése. Az import termékek ára megnő, és tulajdonképpen ez is hajtja az inflációt.
Úgy gondolhatnánk, hogy a nemzetközi fuvarozással foglalkozó cégek jól is járhatnak a magas euró árfolyammal, hiszen a bevételük euróban vagy euró alapon keletkezik. Azonban az árfolyamkülönbségből származó extra bevétel még az ő esetükben is csak kis mértékben tudja ellensúlyozni a megnövekedett kiadásokat.
Az egyéb költségek emelkedése is kétszámjegyű
Minden egyéb költség is növekszik az infláció és a drasztikus rezsi emelkedés következtében. Legalább az infláció mértékében emelkedni fognak az olyan jármű és vállalkozás fenntartási költségek, mint a gumicsere, útdíjak, szervizköltségek, telephely üzemeltetés, biztonságtechnika, könyvelés díja. Az összköltségeknek a 15%-át teszik ki ezek a tételek, de a hirtelen, kétszámjegyű változás miatt fontos tétellé lépnek elő a költségszerkezetben.
A költségnövekedés az év végére elérheti a 30%-ot
A fuvarozási költségek alakulását mutató Közúti Fuvarozói Árindex (KFX) szerint a tavalyi év átlagához képest nemzetközi viszonylatban 22%, a belföldi fuvarozásnál 23%-os áremelés kompenzálná a költségek növekedését. Az előrejelzés szerint ez a 2022-es teljes évre vonatkozóan elérheti akár a 30%-ot is. – Ilyen mértékű emelkedést legalább 30 éve nem láttunk – emlékeztet a szakember.
Egyre jobban elfogadják a megbízók a fuvardíj emelést
A fuvarozók az elmúlt 10 évben csak kismértékben emeltek a fuvardíjakon, idén ezt már nem lehet megtenni. Eddig a szükséges áremelésnek átlagosan a 2/3-át sikerült csak a fuvardíjba beépíteni. Így is maradt még 1/3, amit a fuvarozók finanszíroznak. Ez komoly kockázatot jelent. Azok, akik nem emelnek megfelelő mértékben, nehéz helyzetbe kerülhetnek. Ha pedig ők kénytelenek lesznek megszüntetni a tevékenységüket vagy csökkenteni a flottát, az kapacitáshiányt okozhat a fuvarozási piacon. Ez pedig akár ellátási gondokhoz is vezethet – zárja elemzését a DigiLog Consulting vezetője.
Lajkó Ferenc azt tanácsolja, hogy a vállalkozások elsősorban saját költségeiket kísérjék figyelemmel, majd azokat hasonlítsák össze az ingyenesen hozzáférhető adatokkal, mint pl. KFX-el. Ez alapján meg lehet mondani, hogy mi az a fair áremelés, amivel hitelesen a megrendelő elé lehet állni, és a költségek növekedését is valóban fedezi.
Mint minden más területen a megrendelők is kezdik elfogadni, hogy inflációs környezet van, és a sok-sok éven át tartó helyzet, hogy nem lehet fuvardíjat emelni, még a jogos költségemelkedés miatt sem, mára lezárult. Egy új időszak kezdődött, amikor a megrendelőknek meg kell téríteniük a költségek emelkedését, különben nem marad, aki fuvarozzon.
Sebestyén Szabolcs