A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Egy fontos kérdésben eltér az 561-es rendelet magyar fordítása a jogszabály eredeti, angol szövegétől és a többi nyelvi változattól. A pontatlanság a vezetési idők 2 órás túllépési lehetőségét érinti.

 Az 561-es rendelet nyári módosításának egyik újdonsága, hogy rendkívüli esetben lehetővé teszi a napi és heti vezetési idők 1 vagy 2 órás túllépését. Nézzük a szabály részleteit!

A korábbi szabályozás is lehetővé tette, hogy a járművezető szükség esetén eltérjen a napi és heti pihenőidők szabályaitól. A korábbi szöveg azonban ezt csak általánosságban és bizonytalanul tartalmazta. Úgy fogalmaztak, hogy  a járművezető a szükséges mértékben átléphet a szabályokon a személyek, a jármű vagy a rakomány biztonsága miatt. Ez most egy konkrét lehetőséggel egészült ki. 

Az új szabály szerint a vezető kivételes körülmények között eltérhet a megszabott vezetési időktől – azaz a rendelet engedi a napi vagy heti túlvezetést. A túlvezetés 1 óra lehet azzal a céllal, hogy elérje lakóhelyét vagy a munkáltató telephelyét és ott kivegye a heti pihenőjét. 

2 órás túlvezetést is megenged a rendelet ugyanezzel a céllal, ha a sofőr közvetlenül a meghosszabbított vezetési idő előtt egy legalább 30 perces pihenőt tartott. 

Ezen a ponton tér el a magyar szöveg az eredeti angoltól. A magyar változat mindkét esetben, az 1 és a 2 órás túllépésnél is a „heti pihenő“ kifejezést használja. Az angolban azonban az 1 órás túllépés lehetőségénél a „weekly rest period”, a 2 órásnál a „regular weekly rest period” szerepel. Azaz a 2 órás túllépés az eredeti szándék szerint csak akkor lehetséges, ha a sofőr a 45 órás pihenőjére igyekszik haza. 

Egyelőre nem tudjuk, hogy javítják-e majd a jogszabály magyar szövegét. Jelenleg mind a nyári rendelet megjelenésében, mind pedig az 561-es egységes szerkezetbe foglalt magyar változatában a hibás fordítás olvasható. 

Hol vannak az új szabályok?

A „parkolóegyetemen“ hallottunk már olyan véleményt is, hogy az 561-es módosításai még nem léptek hatályba, mert nem jelent meg az erről szóló magyar jogszabály. Valóban nem jelent meg és nem is fog – ez azonban nem befolyásolja a hatályba lépését. Az 561-es rendelet nem magyar jogszabály, hanem európai uniós rendelet. Az EU rendeletek pedig közvetlenül hatályosak minden tagállamban, nem kell az egyes országoknak a saját jogrendjükbe illeszteni őket. 

Az uniós jogszabályokat nem találjuk meg a Magyar Közlönyben vagy más, hazai jogi kiadványban. Az EU-nak is van azonban olyan szolgáltatása, ahol az uniós jogszabályokat megtaláljuk, és minden egyes tagállam nyelvén elolvashatjuk. A központi lap, ahol az uniós jogot megtaláljuk, az eur-lex.europa.eu címen található. 

E weboldal jobb oldalán felül láthatjuk a „Hivatalos Lap“ című hivatkozást. A Hivatalos Lap az uniós közlöny, ebben jelennek meg az uniós jogszabályok. A bal oldalon pedig az Uniós jog feliratú dobozban, az „Egységes szerkezetbe foglalt szövegek“ linkre kattintva juthatunk el egy keresőhöz, ahol minden egyes uniós jogszabály szövegét megtalálhatjuk. Az 561-es rendelet 2020. augusztus 20-tól hatályos szövegét magyarul ezen a linken olvashatjuk el: bit.ly/561-es .

Betonmixerek és építőipari gépek mentessége: Magyarországon még nem alkalmazható

Többen keresik a betonmixerek vagy az építőipari gépeket szállító járművek mentességére vonatkozó jogszabályi részt. Sajnos, ezek a mentességek Magyarországon még nem alkalmazhatók. 

Korábban, a mobilitási csomag bemutatásakor azt írtuk, hogy a kibővített mentességek is augusztustól érvényesek. Az igaz, hogy 561-es rendeletnek ez a része is hatályba lépett augusztus 20-án. Csakhogy az új mentességeket a 13-as cikk tartalmazza, ami közvetlenül nem a fuvarozóknak, hanem a tagállamok kormányainak szól. A 13-as cikk lehetővé teszi, hogy az ott felsorolt tevékenységeket a tagállamok kizárólag belföldön mentesítsék a menetíró használata alól. A magyar kormány azonban még nem élt ezzel a lehetőséggel, s amíg ez a szabály meg nem jelenik a hazai rendeletben, addig ez a mentesség nálunk nem érvényesíthető. 

A 13-as cikknek megfelelő mentességeket a 6/1990 számú KöHÉM rendelet tartalmazza. Ennek a szövegét még nem aktualizálták. Hiányzik belőle a két új lehetőség, az

  • építési vállalkozás számára 100 km-es sugarú körön belül építőipari gépek szállítása, ha a jármű vezetése nem a sofőr fő tevékenysége és az
  • előre kevert beton szállítása. 

Tehát hiába mentesíti már augusztustól az 561-es rendelet ezeket a járműveket, a magyar kormány ennek az alkalmazását még nem teszi lehetővé. 

Mikortól alkalmazzuk a pihenőkre vonatkozó új szabályokat?

A pihenőidőkre vonatkozó szabályok közvetlenül érvényesek, így nem kell a hazai jogszabályok módosítására várni az alkalmazásukhoz. 

A következő szabályok léptek életbe:

  • tilos a 45-ös pihenő az autóban
  • nemzetköziben egymás után 2 csökkentett heti pihenő is tartható, visszapótlási kötelezettséggel
  • hazautazás 3 vagy 4 hetente.

Aki az új szabályokkal élve már egymás után 2 csökkentett heti pihenőt tartott külföldön, annak a harmadik heti pihenő megkezdése előtt már haza kell térnie Magyarországra. Pihenőként egy teljes, 45 órás hétvégét kell tartania, amit ki kell egészíteni azokkal az órákkal, melyek a két csökkentett heti pihenő miatt elmaradtak. Akinek nem volt egymás után két csökkentett pihenője, annak a 4. hétvégére kell hazaérkeznie. 

Aki két csökkentett heti pihenőt tart külföldön tartsa észben a következő szabályt is. A két csökkentésnek az a feltétele, hogy a csökkentések előtti két hét, és az utána következő két hét mindegyikén tartsunk egy rendszeres, 45 órás heti pihenőt:

1. hét 2. hét 3. hét 4. hét 5. hét 6. hét
Rendszeres pihenő Rendszeres pihenő Csökkentett pihenő Csökkentett pihenő Rendszeres pihenő Rendszeres pihenő

Nagy Csaba