Februári számunkban adtuk közre a Digilog Consulting Közúti Fuvarozási Árindexét, ami szerint az idei évre belföldön legalább 10 %-os fuvardíj emelés lenne indokolt. Azonban február óta szinte napról-napra változik a helyzet, főleg az euró árfolyam és a nyersanyagárak kilengéseinek „köszönhetően.“ Erre tett rá még egy lapáttal a napokban bejelentett üzemanyagár-stop korlátozás. Az új helyzetet Lajkó Ferenccel elemeztük.
A hazai és nemzetközi fejleményeket számba véve jelent meg az új árindex előrejelzés: nemzetközi viszonylatban 118,6% míg belföldi fuvarozás esetén 124,8% – bocsátotta előre a szakértő.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az idén legalább ennyit kell emelni a díjainkon, hogy ellensúlyozni tudjuk költségeink növekedését.
„Az a nemzetközi fuvarozó, aki nem emelt (vagy emel) idén legalább 18%-ot (belföldi fuvarozó esetében 24%-ot) néhány hónapon belül tönkremehet!“ – mondta Lajkó Ferenc.
Szerinte azok a megbízók, akik nem fogadják el ezeket a jogos emeléseket rövid időn belül elveszíthetik fuvarozó partnereiket, és gondjuk lehet a későbbiekben is megfelelő járműflottával rendelkező fuvarost találniuk.
A növekvő fuvardíjak szinte minden termék árában megjelennek majd.
Sebestyén Szabolcs