A hétvégi, 45 órás pihenőt a kocsi fülkéjében töltő kamionosokra 1800 eurós büntetést szabnak ki a belga hatóságok. A fuvarozói érdekképviselet szerint ennek a büntetésnek az egyetlen valós célja a belga fuvarozók piacvédelme, a külföldi sofőrök kiszorítása az országból. Ezért a NIT Hungary levélben tiltakozott Belgium magyarországi nagyköveténél.
Belgium tavaly év végétől tiltja, s idén júniustól már szigorúan bünteti is, ha a sofőrök a hétvégi hosszú, 45 órás pihenőjüket az autóban töltik. Ennek a szigornak az alapja a fuvarozók pihenőidejét szabályozó uniós rendelet (561/2006-os). Ez kimondja, hogy ha az autóban van hálófülke, megfelelő fekhely, akkor a napi pihenőt és a csökkentett heti pihenőt a járműben szabad tölteni. Igaz, hogy azt nem tiltja meg kerek-perec a rendelet, hogy a 45 órás pihenőt is az autóban töltse a sofőr, de nem is említi meg a lehetőségek között. Mivel a tiltás szó szerint nincs benne a jogszabályban, így lehetne azon is vitázni, hogy valóban tiltja-e ezt az uniós rendelet. Mindenesetre most egyre több ország hatósága hivatkozik erre a szövegre, s vezet be tiltásokat az autóban töltött pihenőkkel szemben. De olyan mértékű bírsággal, mint most Belgiumban, sehol nem sújtják a szabály ellen vétő sofőröket.
A NIT arról ír a nagykövetnek küldött levelében, hogy az Európa különböző országaiból Angliába tartó fuvarozóknak néha igen is nagy szükségük van arra, hogy a pihenőt az autóban töltsék. Egyrészt a rakomány védelme, másrészt az illegális kivándorlók kiszűrése miatt.
A Nagy-Britannia felé fuvarozóknak Belgium az utolsó állomás a kontinensen. A csatornán való átkelésre, a kompra várakozva sokan töltik hosszú pihenőjüket az országban. A fuvarozók ilyenkor viszont szeretik elkerülni a kompkikötők környékét és az ottani nagy parkolókat. Ennek az az oka, hogy nagyon sokan próbálnak illegálisan átjutni Angliába. A legkülönbözőbb módszerekkel próbálkoznak. Besurrannak a raktérbe, elrejtőznek a rakomány között, vagy felkapaszkodnak az autó egyes elemeire. Ezt meg kell előzni. Ha ugyanis a brit hatóságok illegális bevándorlót találnak az autóban, akkor súlyos büntetést kap a fuvarozó, akár börtönbe is kerülhet és kitilthatják az országból. Ezért a magyarok is inkább a parttól 100-150 kilométerre várakoznak a kompátkelésre. A NIT szerint sok magyar fuvarozócég tiltja is a sofőrjeinek, hogy ennél közelebb várakozzon.
A nagy átmenő forgalom miatt komoly a rakománylopás veszélye is. A sofőrnek a fuvar teljes időtartama alatt kötelessége felügyelni a szállítmányra és meg kell akadályoznia azt is, hogy a raktérben valaki elrejtőzhessen. Mindezt nem tudja megtenni, ha 45 órán keresztül a kocsitól távol kell az idejét tölteni. Biztonságos, őrzött kamionparkoló pedig nincs annyi az országban, hogy a teljes átmenő forgalmat biztonságosan fogadni tudja. A sofőr így kénytelen az autóban tölteni a pihenőjét. Ráadásul a NIT szerint a mai korszerű hálófülkével szerelt autók semmivel sem kényelmetlenebbek, mint egy alacsony kategóriájú kereskedelmi szálláshely. A NIT szerint így a járműben pihenésnek közlekedésbiztonsági szempontból semmilyen kockázata nincs.
A NIT elfogadhatatlannak tartja a tiltást és a büntetés meghatározott mértékét is. A tiltásnak semmi értelmét nem látják, sőt, az árubiztonság és a tiltott kivándorlás szempontjából inkább káros, mint hasznos ez az intézkedés. A büntetés pedig túl nagy. Ahogy hivatkoznak rá, 1800 euró egy magyar sofőr kéthavi bére. Mindezek alapján úgy vélik, a rendelkezésnek semmilyen más indoka nincs, mint a külföldi fuvarozók fenyegetése, a hazaiak (belgák) piaci előnyének biztosítása. Ez pedig ellentétes az EU alapelveivel is.
Véleményét a NIT a belga nagykövetségnek juttatta el azzal, hogy továbbítsák azt a kormányuk felé. Nem gondoljuk, hogy egy kis ország egyik érdekvédelmi szervezetének lenne olyan súlya, hogy akár a legkisebb módosítást is el tudná érni egy idegen ország jogrendjében. De ha elegendő szakmai szervezet és tagország tiltakozik, akkor elképzelhető, hogy Belgium előbb-utóbb kénytelen lesz felülvizsgálni ezt a döntését. Addig viszont a rendelet betartása kötelező, nem érdemes kockáztatni a csaknem 600 ezer forintos büntetést egy autóba töltött hétvége miatt.