A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A fuvarozók számára vasárnap nulla órától nincs rögzített üzemanyagár, az egész hosszú hétvégén kamionstop lesz

Vasárnap reggeltől a rögzített 480 forintos ár helyett akár literenként 700 forintba is kerülhet az üzemanyag a nehéz teherautók számára. A kialakuló üzemanyag-hiány miatt ugyanis a kormány a külföldi teherautókat és a hazai, 7,5 tonna feletti nehéz tehergépkocsikat kizárta a hatósági árból. Ezeket az autókat csak piaci áron lehet vasárnap reggeltől tankolni. A kormány egyidejűleg kamionstopot rendelt el a négynapos hétvége teljes időtartamára, egészen kedd este 10 óráig. 

Az elmúlt napokban egyre több olyan kép jelent meg a sajtóban vagy épp a közösségi oldalakon, hogy menetrend szerinti buszok és nagy teherautók állnak be a sima benzinkutakra üzemanyagért. Ennek az volt az oka, hogy itt rögzített áron, literenként 480 forintért tankolhattak, míg a cégek saját, belső kútjaira továbbra is csak piaci áron juthatott el az üzemanyag. Ezt a mostani kormányrendelet megtiltotta. 

A csütörtök este hozott kormányrendelet értelmében a külföldi rendszámú, 3,5 tonna feletti járműveket, azaz buszokat és teherautókat, illetve a hazai, 7,5 tonnát meghaladó össztömegű teherautókat és a buszokat csak a nagynyomású kútoszlopokon lehet megtankolni (ebbe a kategóriába a legalább percenként 80 liter átfolyási sebességű kútfejek tartoznak). Az itt kiszolgált üzemanyagra az árrögzítés nem vonatkozik. A járműveket piaci áron kell megtankolni. Ez azt jelenti hogy a rögzített 480-as ár helyett a buszok és a nehéz teherautók vasárnap nulla órától legalább 700 forintos áron vásárolhatják meg az üzemanyagot. 

Az intézkedés a rendelet megjelenésekor azonnal hatályba lépett. A nagynyomású kutakon már csak piaci áron vásárolható üzemanyag. Ahol van ilyen kút, ott kötelező azt használniuk a buszoknak és a nehéz teherautóknak. Ahol nincs nagynyomású kútoszlop, ott vasárnap 0 óráig még megtankolhatók a teherautók és a buszok is a hagyományos kutaknál. Vasárnap 0 órától viszont ezeken a helyeken már csak a személyautókat és a 3,5 tonna alatti kistehereket szolgálhatják ki. 

A rendelkezés nem vonatkozik a traktorokra és mezőgazdasági erőgépekre. Ezekhez továbbra is használhatjuk a sima kútoszlopokat, azaz a mezőgazdasági termelés élhet a 480 forintos rögzített ár lehetőségével. 

Az intézkedéssel egyidejűleg a kormány tovább csökkentette a jövedéki adót is, literenként 20 forinttal. Előzőleg alig egy héttel korábban csökkentették az adót literenként 5 forinttal, most további 20 forintot engednek el belőle. A gázolaj adója így literenként 85,35 forint, a benziné 95 forint lett. A fuvarozók által visszaigényelhető összegek azonban nem változtak, az továbbra is csak 3,50 forint literenként. 

Péntek estétől kedd estig kamionstop

Az üzemanyaggal kapcsolatos rendelet mellett a kormány elrendelte a kamionstopot is a négynapos hétvége teljes időtartamára. A hétvégi korlátozás a jogszabályok szerint csak szombat esetétől vasárnap estig, továbbá az ünnep előtti estétől másnap estig tarthatna. A rendeletet azonban most kiegészítették azzal, hogy a közlekedésért felelős miniszter ezt saját hatáskörben, jogszabályok módosítása nélkül egy utasítással két nappal kiterjesztheti. Ez meg is történt, így a mostani hétvégi korlátozás péntek este 22 órától kedd este 22 óráig tart folyamatosan, megszakítás nélkül.  

———————————————————————————————————————————————————————————-

Az üzemanyagok árára vonatkozó mostani intézkedés mutatja, hogy gazdaságilag mennyire elhibázott lépés volt az árplafon bevezetése. A kormány úgy adott meg egy kedvezményt, hogy annak teljes kockázatát a hazai vállalkozók fizették meg, miközben haszonélvezői lettek a külföldi fuvarozók és magánszemélyek is. Az átgondolatlan intézkedés felborította az üzemanyag-piac egyensúlyát. A fuvarozókat és a buszos szolgáltató cégeket is a benzinkutakra terelte – a helyzet tökéletes karikatúrája a benzinkúton tankoló menetrend szerinti járat fényképe. 

A hatósági ár megszűnését a kormány most a piaci nyugalmat visszaállító rendelkezésként hirdeti. Pedig valójában csak az történik, hogy az áremelkedés teljes súlyát ezzel a fuvarozókra terhelik. Nem kell hozzá nagy jóstehetség, hogy az intézkedés rakétaként fogja tovább emelni az amúgy is magas inflációt. Ha a fuvarozó 480 forint helyett 700 forint felett tankolhat gázolajat, akkor ez az áremelkedés minden szállított termék árába be fog épülni. Vagy áremelkedések lesznek, vagy leáll a fuvarozás, ami jelentős áruhiányt fog eredményezni. A lakosság hangulatjavító intézkedésként élvezheti a 480-as árat, ám mindennek a valós árát a boltok pénztárainál meg fogja fizetni. 

————————————————————————————————————————————————————————————-

Forrás: 94/2022, 99/2022 kormányrendelet

Nagy Csaba

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu