A 150 céget felölelő kutatásból kiderül, hogy a hazai iparági szereplők elkötelezettek a fenntartható működés iránt: minden második cég szabályozza is a széndioxid-kibocsátását, és többen alkalmaznak naperőművet a megújulóenergia-termeléshez.
Azonban kevés információval és az átállást levezénylő emberi erőforrással rendelkeznek, így sokaknak jelen pillanatban csak pluszfeladatot jelentene a váltás, melynek gazdasági oldalról is meg kell térülnie. Balasa Levente, a Siemens Zrt. Smart Infrastructure üzletágának vezetője a közleményben elmondta: bár már vannak zöld kiszállítást vállaló logisztikai cégek, az érintett vállalatok zöme még kivár a fejlesztéssel. A következő néhány évben szinte biztosan nagy változások jönnek, egyre több e-furgon fog megjelenni a városi áruszállításban. Ehhez a töltőinfrastruktúra fejlesztésére, annak hatékony üzemeltetésére, valamint kiszolgáló megoldásokra lesz szüksége a vállalatoknak – tette hozzá.
A felmérésben részt vevő vállalatok csaknem tizede használ elektromos járműveket, ezek is főként a céges személyautó-állományban, az ügyintéző flottában vagy a telepen belüli árumozgatásban vannak jelen. A várható növekedést ugyanakkor jól jelzi, hogy a vállalatok 20 százalékának vannak az e-mobilitást érintő, határozott fejlesztési elképzelései, és közülük minden második cég már három éven belül tervezi a megvalósítást.
A kutatás rámutatott: az elsődleges fókusz nem a hosszú távú, nehéz tömegű áruszállítás lesz. Jelenleg a városi, tehát a gyakori megállást és újra elindulást igénylő, rövid távú szállítmányozásban a kifizetődőbb az e-haszonjárművek használata.
Ráadásul a városok légszennyezettségét, zajterhelését is e szegmens karbonmentesítése javítaná. Legnagyobb visszatartó erőnek a megkérdezettek túlnyomó többsége a magas beruházási költségeket tartotta, amelyeket jellemzően nem tudnak beépíteni a szolgáltatásaik árazásába.
Többnyire csak a multinacionális ügyfelekkel rendelkező cégeknél merül fel, hogy a partnerek akár többletköltséget is vállalnának a környezetkímélőbb fuvarozás érdekében, hiába elkötelezettek a hazai megrendelők a fenntarthatóság mellett. Szintén elriaszthatják a vállalatokat a töltőinfrastruktúra-telepítés és -üzemeltetés technikai kihívásai, az üzemeltetési költségek alakulása. A megtérülési idő is kiemelten fontos a cégek döntéshozói számára.
Forrás: MTI