Jelentősen megnövekedtek a magyarországi útdíjbevételek az elmúlt hónapokban. A teherforgalom már visszaállt a koronavírus-járvány előtti szintre, sőt, a bevételek alapján júniusban meg is haladta az előző évit.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) adatai szerint a járvány alatti legnagyobb visszaesés áprilisban volt. Ekkor az egy évvel korábbi bevételeknek csak a 83 százaléka folyt be. Ez azt mutatja, hogy a teherforgalom a járvány ideje alatt sem állt le. Összehasonlításul: a személygépkocsik és buszok e-matrica rendszerében áprilisban 70 százalékos volt a visszaesés a tavalyi évhez képest, és még júniusban is csak a tavalyi forgalom 73 százalékát mutatták a matricavásárlási adatok. A teherforgalom ehhez képest szinte szárnyal: májustól már növekedésnek indult a forgalom, s júniusra az úthasználatból eredő bevétel meg is haladta az előző év júniusiét.
A NÚSZ összefoglalója szerint jó döntés volt, hogy Magyarország nem zárta le a tranzit elől a határait, s felfüggesztettük a hétvégi korlátozást is. Így a tranzit jelentősen hozzájárult az útdíjbevételek szinten tartásához.
Külföldön is hasonló a helyzet
Hasonló adatokat láthatunk a teherforgalommal kapcsolatban olyan országokból is, amelyeket a hazainál sokkal súlyosabban érintett a járvány. A Trans.info oldal idézi a német Szövetségi Áruszállítási Hivatal, a BAG statisztikáját. Eszerint az első félévi adatok összesítve ugyan 4,5 százalékkal elmaradnak a 2019-es számoktól, de ezen belül a júniusi bevétel 3 százalékkal meghaladja a tavalyit (a BAG ugyanakkor azonnal korrigálja is a számokat: idén 3-mal több munkanap volt júniusban, ez is okozhatja a forgalom növekedését).
A BAG érdekes adatot közölt azzal kapcsolatban is, hogy a német fizetős utakon hogyan alakult az egyes nemzetek teherautóinak a száma 2020 első félévében. Sok országnál kétszámjegyű visszaesésről kell beszélnünk:
Franciaország: -12,3%
Finnország: -14,7%
Románia:-12,3%
Svédország:-11,8%
Szlovákia:-17,3%
Csehország:-14,1%
Magyarország:-12,8%
Ciprus:-22,0%.
Ezzel szemben például a lengyel fuvarozóknál csak 4,7 százalékkal kevesebb futást regisztráltak. A litván fuvarozók száma pedig még nőtt is. Ők mintegy 4,7 százalékkal több kilométert tettek meg 2020 első félévében a német utakon, mint a 2019 év hasonló időszakában.
Nagy Csaba