A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Tengeri konténereket szállító olvasónk tengelytúlsúly miatt kapott büntetést. A bírságot azonban nem a jármű üzembentartójára szabták ki, hanem a sofőrre. Fuvarozónk azt szeretné tudni, hogyan kaphat túlsúlybírságot a sofőr?

Kissé szokatlan, hogy a bírságot a gépkocsivezető ellen szabták ki, hiszen a közúti közlekedésről szóló törvény szerint a jármű üzembentartója felel a megengedett legnagyobb össztömeget vagy tengelyterhelést meghaladó járművek közlekedésére vonatkozó jogszabályok betartásáért. De nem ördögtől való a sofőr megbüntetése sem, mivel a bírságrendelet 8. melléklete alapján súlyos jogsértés esetén a gépjárművezető is felelőssé tehető – elemzi az esetet a Fuvarlevél jogi szakértője. A bírság sem csekély, 50 és 500 ezer forint közötti összegre büntethető a járművezető a túlsúly miatt (156/2009. kormányrendelet 8. melléklet).

Plombált rakománynál legyen fenntartás!

Tengeri konténerek szállításakor általános, hogy a gépkocsivezető a megrakott konténert plombával lezárva veszi át a terminálon. Ezt nevezzük zártrendszerű rakodásnak. Ha a rakodásnál nem lehetünk jelen, azt írjuk rá a fuvarlevélre, vagyis éljünk fenntartással! Gondoljunk csak arra, hogy akár letöltendő szabadságvesztést is kaphat a gépkocsivezető, ha a konténerben lévő áru értéke sokkal nagyobb, mint amit a szállítmányt kísérő okmányon feltüntetettek. A fenntartást írassuk alá a felrakó képviseletére jogosult személlyel – többnyire a konténer átadójával!

A túlsúly kerüljön be a fuvarszerződésbe!

Egyes terminálokon súlymérésre sincs lehetőség, így a sofőr nem tud felelősen meggyőződni arról, hogy van-e túlsúly vagy tengelytúlsúly. Ilyen helyzetben jogos lehet a fuvarozó felháborodása, hogy miért őt vagy a sofőrjét büntetik a túlsúly miatt.

Túlsúly szempontjából csak az számít, hogy a felrakáskor megmérték-e a tengelysúlyt és adtak-e a mérlegelésről igazolást. Az esetek túlnyomó többségében nem adnak mérlegjegyet, éppen ezért ha tehetjük, kérjünk mérlegelést, és kérjük el annak az írásbeli igazolását is! A jogi szakember szerint a feladótól kapott mérlegelési igazolással bizonyítható, hogy a konténert szabályosan, a tömegre vonatkozó előírásoknak megfelelően vettük-e át. Ha nincs igazolás, akkor a túlsúlyért kiszabott bírságot nem is érdemes megfellebbezni.

A plombált, mérlegelés nélkül átvett rakományok ügye jól szabályozható a fuvarszerződésben. – Minden megállapodásban legyen rendelkezés a túlsúlyért fizetendő bírságokról is! A megbízók sem szoktak elzárkózni a méltányos felelősségvállalástól – tette hozzá a szakember.

Kaibinger Tamás