A keleti fuvarozókra utaznak az osztrák hatóságok
Egyre jobban rászállnak az osztrák hatóságok a keleti fuvarozókra – állítja egyik olvasónk. Az ő cégének néhány héten belül két olyan esete is volt, amikor szerinte az ellenőrök szándékosan keresték a hibát, csak hogy büntetést szabhassanak ki.
Többen állítják: az osztrákok szinte csak a pénzbehajtásra utaznak, s mondvacsinált indokokkal büntetik meg a keletről jött teherautók sofőrjeit. Néha nem is a bírság a lényeg, hanem az, hogy a fuvarozónak igénybe kelljen vennie a közeli – és jó drága – helyi szerelő szolgáltatásait. A lényeg: a sofőr elég sok pénzt hagyjon Ausztriában.
Olvasónk elképzelhetőnek tartja, hogy túl sok magyar fuvarozó bonyolódott kabotázsügyekbe az elmúlt két évben. az osztrákok megelégelték a piacukat elvevő magyar fuvarozók ténykedését, s most ahol tudnak, ott tesznek keresztbe a keletről érkező versenytársaknak. Ebben pedig a hatóságuk is jó partner.
Olvasónk egyik esete a határ közelében történt. Egy Magyarország felé tartó, 12 tonnás autót állítottak meg az osztrák közúti ellenőrök. A sofőr elmondása szerint a kocsit rázópadra állították, olyanra, amin a 24 tonnás kamionokat szokták vizsgálni. Szerencsére hibát nem találtak, bár az egyik ellenőr vizsgálat közben megjegyezte, hogy mintha lazák lennének a kerék rögzítőcsavarjai.
Az eddig hibátlan csavarok a hazaúton valóban meglazultak, sőt, több el is pattant közülük. A sofőr szerint a vizsgálat során akkora erővel feszítették szét a jármű kerekeit, hogy az okozta az eddig hibátlan csavarok hirtelen elöregedését. Ezt igazolni már senki nem fogja.
Egy másik esetben szintén 12 tonnás teherautó volt a szenvedő alany. A kocsi szinte teljesen új, biztosan nincs rajta hiba. Az ellenőrök mindent megnéztek rajta, jó 20-25 percig vizsgálódtak, még a gumik profilmélységét is lemérték. Végül azt hozták fel, hogy a légrugó borításán látható egy karcolás. A sofőr – aki jól beszél németül, nem lehetett volna „eladni” az ellenőrzés során – azt is elképzelhetőnek tartotta, hogy ők maguk karcolták meg az ellenőrzéshez használt eszközzel. Mindegy. hibát találtak, s ez 900 euró büntetést jelentett. Továbbá kijelentették, hogy ez az autó innen csak trélerrel mehet tovább, mert hibás a fék. Szerencsére a fuvarozó gyorsan intézkedett, kiment, vitt új rugót, s a határon innen azonnal meg tudta javíttatni az autót. A szerelő is csak nézett, hogy minek ezt cserélni?
A legutóbbi eset aztán alig két hete történt, ekkor szintén a fékekkel volt a baj. Az ellenőr szerint nem egyformán fognak a fékek. Kiosztott 160 euró bírságot, s levetette a rendszámot. A tulajdonos a gyors ügyintézés után egy budapesti szervizben nézette meg a „hibás” fékeket. Kicsit állítottak rajta, s kész volt a munka. A hiba semmiképpen nem indokolta a túlzó hatósági szigort.
Olvasónk nem érti a szerinte túlzó hatósági fellépést. Azt mondja, korábban ez nem volt jellemző az osztrákokra, csak egy-két éve alakult ki ez a gyakorlat. Nagyjából azóta, mióta a magyar fuvarozók is feltűnhetnek az uniós belső piacokon. Ez lenne a külföldi versenytársak elüldözésének a módja?
Sajnos ,igaz 10 ellenörzésből 3esetben szinte biztos a büntetés,nálunk főként a rakomány rögzítésbe kötnek bele (szerencsére másba nem tudnak ,se vezetési időbe se müszaki dolgokba,se okmányokba ).Annak ellenére hogy XL-es pótkocsijaink vannak oldalfalas, és csúszásgátló . A Feladó (MOL)utasítása szerint a raklapon levő ADR 9-es rakomány vákum fólizott zsákos áru ) annak tetejére üres palettát rakni rakomány rögzítés címen nem szabad az Osztrák még is tele rakata a sofőrrel hiába volt soronként átkötve spaniferrel. Na de ki ő rakodástechnikai szakember ,aki tudja és ismeri ezen dolgok minden csinját-binját ??? Nem hinném nem talált mást erre pedig azt mondta ez 220.-€ . A DAS-al se mentünk sokra (ismét) azt mondták ha szabálysértés azt nem lehet fellebezni, ha kaukció akkor igen de annak úgy is lesznek további következményei.
Sajnos fellebbezni tényleg nem érdemes ilyen esetben, viszont észrevételt lehet tenni. Tapasztalatom szerint az esetek jelentős részénél a büntetés összege legalább felezhető. Célszerű a jelentősebb összegű büntetéseknél jelezni az eljáró felé, hogy a határozat átvételére illetve aláírására azután van csak mód, hogy azt a társaság jogásza jóváhagyta, ilyen esetekben gyakori volt a helyszíni enyhítés a procedúra elkerülése érdekében. Természetesen vannak olyan példányok, akik vélt felsőbbrendűségük tudatában már-már örömmel döngölik földbe az eljárásból szinte semmit nem értő – az esetek többségében teljesen vétlen – sofőröket.
20 év után nem reklamálni kellene hanem megvédeni a saját országunk piacát erre kellene öszpontositani nem hisztizni a saját büntetést behajtunk stilusunkat vette át a külföld .Gratuláljunk a magyar törvény hozoknak .nem kell külföldre menni szivatnak itthon is keményen .elösször ezt kellene helyre billenteni aztán mególdódna a többi is.
A magyar szervek is reagáljanak az esetre és ne a saját tányérjába sza…nak.