A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A legújabb tachográf a jogszabályi elvárásokat is túlteljesíti

Idén augusztustól az újonnan forgalomba álló teherautókon már csak a legújabb fejlesztésű, új generációs digitális tachográfok működhetnek. A meglévő eszközök cseréjére még két évünk marad – 2024 végéig kell a legkorszerűbb digitális eszközre cserélni a korábbi digitális menetírókat, és ez a vége az analóg tachográfok használatának is. Az új eszközök messze felülmúlják a törvényhozók elvárásait, és olyan funkciókat is tudnak, amiket még nem várnak el a hatóságok. 

A 2020-ban elfogadott mobilitási csomag adta meg a végleges menetrendet a régi menetíró készülékek kivezetéséről. Eszerint 2023 is kulcsfontosságú év lesz: augusztustól az újonnan forgalomba kerülő járműveket már csak a legújabb fejlesztésű, új generációs digitális tachográffal szerelhetik fel a gyártók. A korábbiakhoz képest ezzel a készülékkel szemben a fő elvárás a helymeghatározó adatok automatikus kezelése. A készüléknek nemcsak induláskor és az esti érkezéskor kell rögzítenie a jármű helyadatait, hanem fel kell jegyeznie a határátlépéseket, a rakodásokat és napközben, munka közben is 3 óránként rögzítenie kell a jármű aktuális pozícióját.

A régi készülékeknek menniük kell

A korábbi szabályok már 2020-tól előírták, hogy az új teherautókat új típusú menetírókkal kell felszerelni. Ekkortól váltak kötelezővé azok az eszközök, amik rendelkeztek saját GPS-vevővel, hogy a sofőr közreműködése nélkül rögzíteni tudják a jármű helyzetéről szóló adatokat. A 2020-ban életbe lépett szabály a munkaidő kezdetén és végén, valamint a munkaidő minden harmadik órájában teszi kötelezővé a helyzet rögzítését. Ilyen berendezések működnek a ma viszonylag új autókban, hiszen 2020 óta ennek a változatnak a beszerelése kötelező. A szabályok azt azonban ekkor még nem tették kötelezővé, hogy a régebbi berendezéseket is lecseréljük. Szó volt rólą, hogy előbb-utóbb meg kell majd válni például a korongos tachográfoktól is, de nem adtak erre egyértelmű határidőt. 

A 2020-as mobilitási csomag azonban némileg átírta ezeket a szabályokat, és közelebbre hozta az elavult típusok kivonását is. Ez az új szabályozás már nem megengedő a régi készülékekkel szemben. Adott időt jócskán az átállásra, de kötelezővé tette a váltást. Nem lehet kivárni, míg a járművet előbb-utóbb kivonják a forgalomból, és például a korongos tachográfok az elöregedéssel amúgy is kikerülnek a mindennapokból. A nemzetközi fuvarozásban használatos járműveknél a végső határidő a korongosok és a régi digitálisok számára 2024. december 31. Addig a napig az összes működő tachográfot ki kell cserélni a legújabb, most forgalomba kerülő típusra.

Hogy a csak belföldön közlekedő járművekre is érvényes lesz-e ez a határidő, azt még nem tudjuk. Hazai rendelet a belföldi alkalmazást is előírhatja, de ilyen rendelet egyelőre még nem született. Ugyanakkor emlékeztetnénk például arra, hogy az uniós rendeletek a 3,5 tonna alatti teherautókra is csak nemzetközi fuvarozás esetén írják elő az engedélykötelezettséget, Magyarország viszont belföldre is kötelezővé tette ezt az előírást. Könnyen meglehet, hogy a tachográfokkal kapcsolatban is megszületik majd a hasonló belföldi előírás.

A 2020-as módosítás azért is szigorú, mert nem kegyelmez az éppen újnak számító készülékeknek sem. A 2020-tól kötelező, most legújabbnak számító menetírókat is le kell cserélni 2025 szeptemberéig, vagy ha erre alkalmasak, akkor szoftverfrissítéssel át kell alakítani őket korszerűbbre. A most munkába álló és az eddigi második generációs digitális eszközök nem sokban különböznek egymástól. Az újdonság a határátlépések feljegyzése. A GPS eszköznek már amúgy is benne kell lennie a készülékben, s rögzítenie kell munkakezdéskor, befejezéskor és 3 óránként az adatokat. Ezt kell kiegészíteni a határátlépések automatikus feljegyzésével és a jármű pozíciójának a ki- és berakodás alatti rögzítésével. 

Okosabb a vártnál

Az újonnan fejlesztett eszközök azonban ennél is többet tudnak. Ezek olyan új funkciók, amik még nem  szerepelnek a hatósági elvárások között, de ha általánossá válnak, akkor talán kötelezővé is tehetik őket.

A VDO tachográfokat gyártó Continental például már bemutatta a DTCO 4.1-es készülékét, ami a mai, legmodernebb elvárások alapján készült. E készülék egyik újdonsága, hogy a földrajzi helyre vonatkozó adatok mellett a jármű tengelyterhelését is rögzíteni tudja. Ezeket az adatokat is folyamatosan gyűjti majd a jármű érzékelőitől. Sőt, külső lekérés esetén el is tudja juttatni az adatokat, akár közvetlenül a hatósághoz. Ennek révén egy olyan eszközhöz juthatnának hozzá, ami automatikusan ki tudja szűrni a túlsúlyos járműveket a forgalomból. A távleolvasást már most is több ország hatósága alkalmazza, de ilyen célra nem, hiszen erre semmilyen jogszabály nem ad felhatalmazást.

A gyártó szerint a tengelyterhelésre vonatozó adatok folyamatos rendelkezésre állása arra is lehetőséget ad, hogy az útdíj-fizetést össze lehessen kötni a járművek össztömegével vagy tengelyterhelésével. Ki lehet dolgozni egy olyan rendszert, hogy a nehezebb járművek magasabb útdíjat fizessenek, hiszen jobban károsítják a közutakat. Az ilyen menetírók általánossá válásával ennek megteremtődik a lehetősége.

A másik új lehetőség is az útdíjfizetéshez kapcsolódik. Az új tachográfok annyi információt gyűjtenek és olyan kommunikációs képességekkel rendelkeznek, hogy gyakorlatilag feleslegessé teszik az útdíj elszámolásához használt fedélzeti eszközöket. Maga a tachográf lesz képes arra, hogy minden szükséges adatot biztosítson.

Az új készülékeknek javulni fog egyébként a helymeghatározó képessége is. A gyártó például kiemeli, hogy a 4.1-es tachográf lesz az első olyan ipari felhasználású eszköz, ami az eredetileg amerikai GPS-rendszer mellett a teljesen európai GALILEO helymeghatározási rendszert is használni fogja. 

A jövőben tehát arra kell felkészülnünk, hogy a tachográf egy egyre meghatározóbb és egyre több célra használt eszköz lesz a járműveinkben. Már nem csak arról van szó, hogy a korongok segítségével ellenőrizhetővé válik a sofőr tevékenysége. A menetíró egyre inkább olyanná válik, mint a repülőgépek fekete doboza, ami minden lényeges információt tárolni fog a sofőrről, a járműről és az útvonalról egyaránt.

Nagy Csaba

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu