A fuvarozó kisvállalkozások nincsenek könnyű helyzetben a kibontakozó válságban. Épp ezért van nagy szerepe annak, hogy hogyan próbálunk új ügyfeleket megnyerni. Papp Zoltánnal a LogiJobs Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk arról, mit tehetünk kis cégként, hogy észrevegyenek minket.
A kis cégeknél a legfontosabb, hogy a vezető leüljön és döntse el, hogy mit szeretne elérni a marketingjével. Nagyon fontos, hogy hosszú távon gondolkodjunk, a marketing tevékenység eredménye ugyanis nem hétfőről-keddre érik be.
Az első lépés: készíttessünk saját logót!
Ha még nincs logónk, akkor az legyen az első lépés, hogy készíttetünk egy grafikussal. Ez egy néhány tízezer forintos költség, ami minőségi munka esetén hamar meghálálja magát, hiszen ezt látja meg mindenki először minden felületen. Fontos, hogy legyen kreatív elképzelésünk, amit megosztunk a felkért szakemberrel, próbáljunk kitűnni a számos fuvarozói egyensablon tengerből (autós formavilág).
Minél nagyobb felbontást kérjünk a grafikustól, mert örök szabály, hogy a nagyobb felbontásból lehet kisebbet készíteni, de a kicsiből nagyot minőségromlás nélkül sosem. Akár minden felhasználási területhez kérhetünk egyedi méretet: saját dokumentációkhoz, céges levelek fejlécéhez, munkaruhához, s ne felejtsük közölni a grafikussal, hogy a kamionponyván is jól kivehetőnek kell lennie. Hiszen a fuvarozó cégeknek van egy guruló, ingyenes hirdetési felülete, amit több százezer ember láthat az utakon – emlékeztet Zoltán.
Ha van egy kreatív munkatársunk, vagy mi magunk szeretnénk logót tervezni, akkor sincs veszve minden. Léteznek ingyenes online képszerkesztő programok pl. a Canva (canva.com), ahol megfelelő képzelőerővel és képi alapanyaggal felvértezve mi is elkészíthetjük az egyik legfontosabb arculati elemünket.
Saját honlap és közösségi média nélkül nincs hatékony marketing
Zoltán többször találkozik azzal, hogy a fuvarozó vállalkozások nem rendelkeznek saját honlappal. Pedig a saját honlap fogja tudatni a világgal, a lehetséges megrendelőkkel, hogy létezünk. A honlap azért is fontos, mert ellentétben a közösségi médiával, ez a saját, cenzúra nélküli „hírcsatornánk“. Bármilyen hasznos is a közösségi médiát használni, ott egyre többször futhatunk bele, hogy valamilyen okból korlátozzák posztjainkat.
A honlap elkészítésébe is belevághatunk magunk, hiszen egy WordPress alapú oldal ingyen elkészíthető, és csak a szerver használatért kell fizetnünk néhány tízezer forintot évente. Vagy bízhatjuk ezt is profira, hiszen néhány százezer forintért már igazán tetszetős és hasznos weblapot készítenek nekünk – teszi hozzá Zoltán.
A közösségi média kötelező eleme a hatékony marketingnek és a saját márka építésének. Magyarországon mindenképpen a Facebook számít a vezető felületnek, itt számos lehetséges ügyfél található, és nem csak magánszemélyek. Érdemes céges profilt létrehozni, és egy hozzá kapcsolódó saját csoportot, ahol igazi közösséget is építhetünk, mert a Facebook több, mint egy hirdetési felület.
Kérdésünkre, hogy ha most lenne fuvarozó cégben érdekelt, milyen felületet tart kihagyhatatlannak, Papp Zoltán elmondja: a Tik-Tok tökéletes brand-építő platform. Rövid videóinkat percek, órák alatt több százan, ezren láthatják. A mindennapi életünkbe engedhetünk betekintést, teljesen ingyen. Ha van egy fiatal sofőrünk, aki szívesen készít videókat, akkor posztolhatunk a be-kirakodásról, a sofőrlét mindennapjairól, ez főleg a nemzetközi viszonylatban lehet érdekes. Ezen a felületen könnyedebb témákat és megközelítést is alkalmazhatunk, és akár azokat a fiatalokat is elérhetjük, akiket érdekel a sofőri hivatás. Láthatják, hogy mivel jár a valóságban: hol étkeznek a sofőrök, milyenek a mellékhelyiségek az utak mentén. Tulajdonképpen csak saját képzeletünk és a jó ízlés szab határt a témáknak. Nem utolsósorban pedig ez egy olyan üzenetet fogalmaz meg a jelenlegi és a leendő partnereinknek, hogy naprakészek, modernek vagyunk.
A komolyabb szakmai tartalmak számára, a magukat fontosnak tartó cégvezetőknek a LinkedIn profil kötelező – hívja fel a figyelmet a szakértő.
A felületeket folyamatosan gondozzuk!
Ha már létrehoztunk egy honlapot, közösségi média csatornát, azt rendszeresen töltsük meg tartalommal! Posztoljunk rendszeresen (hetente többször), számoljunk be a fontosabb, érdekesebb változásokról! Az adatvédelmi szabályoknak megfelelően állítsunk össze egy hírlevél adatbázist, és kommunikáljunk partnereinkkel rendszeres időközönként! Zoltán saját tapasztalata az, hogy sok vállalkozás elkezdi ezeket a marketing elemeket felépíteni, majd mivel nem jönnek a látható eredmények, félbehagyják. Ez pedig sokszor nagyobb kárt okoz, mintha bele sem kezdtünk volna.
Reklámhordozónk a ponyva, de lehetünk kreatívak is
A járművünk ponyváján mindenképpen tüntessük fel a logónkat, a honlapunk címét, e-mail és telefonos elérhetőségünket, ha van, akkor szlogenünket. Ügyeljünk a részletekre, a ponyva színétől élesen elütő színeket használjunk az információ feltüntetésére. De persze e hagyományos reklámhordozó mellett számos mást is használhatunk: Zoltán azt mondja, anno náluk az egyik legkelendőbb a retro, érzéki női modellt ábrázoló kártyanaptár volt.
Az elégedett ügyfél magától is ajánl minket
A régi ügyfeleinket becsüljük meg, és vállalkozásvezetőként rendszeres időközönként hívjuk fel őket, kérjük ki véleményüket, kövessük őket közösségi médiában, térképezzük fel kapcsolati hálójukat! Kérjünk tőlük ajánlásokat, hogy esetleg van-e olyan partnerük, akiket megrendelőként meg tudunk mi is keresni.
Az ügyféltalálkozók hasznos alkalmak a meglévő ügyfelek bizalmának továbbépítésére. Erre a leendő partnereinket is érdemes meghívnunk, ugyanis az ilyen események alkalmával saját ügyfeleink dicsérik a munkánkat az új partnereknek. Ezek tehát olyan események, amelyekkel a saját kapcsolati hálónkat bővíthetjük, építhetjük.
Hírlevelek, direkt ajánlatok
Az új ügyfelek szerzéséhez és a régiekkel való kommunikációhoz kikerülhetetlenek a direkt marketing eszközei. Az aranyszabály, hogy négy perc alatt átolvasható, jól tagolt, informatív leveleket, megkereséseket küldjünk ki. Az anyagaink legyenek interaktívak, vagyis külső, lehetőleg saját tartalomra mutató linkekkel lássuk el őket! A tartalmát tekintve mindenképpen legyen benne új tudnivaló, ami az adott partner számára hírértékkel is bír. Erre hozza Zoltán azt a példát, hogy egykori ügyfelei szerették azokat a tartalmakat, amikor bemutatták a fuvarozás gyakorlati kihívásait, amivel fuvarozó cégként kellett szembenézni. Pl. annak elmagyarázása, hogy mit jelent, ha valaki teljesen hivatalos tevékenységként, és nem feketén fuvaroz, vagy hogy alapvetően mi szükséges ahhoz, hogy az áru biztonságban és időben érkezzen meg a rendeltetési helyére.
Ugyanez igaz a fuvardíjak mögött álló kalkulációkra. A nyílt, a szakma és a vállalkozás belső ügymenetébe bepillantást engedő megközelítés elősegíti a meglévő, elégedett ügyfeleinket, hogy maguktól ajánlják tovább szolgáltatásainkat saját partnereiknek.
Az ügyfélszerző marketingnél inkább a konkrét ajánlatokra helyezzük a hangsúlyt. A fuvarozó szakmában nagyon nehéz a sztenderd fuvardíjaktól eltérni, de pl. adhatunk egy fix import díjat egy új ügyfelünknek, mert egyébként egy exportügyfelünktől visszatérve van szabad kapacitásunk. Ezt persze lehet fokozni, gondoljunk arra, hogy megkereshetünk olyan cégeket is, akik nem tartoznak még ügyfélkörünkbe, és felhívhatjuk erre a kapacitásra a figyelmüket.
A jó marketing szakmai feladat
A jó marketing stratégia kidolgozása, és folyamatos alkalmazása nem egyszerű, és nem könnyű feladat – figyelmeztet Zoltán. Nyilván a cég anyagi helyzetén is múlik, hogy ezt megoldják egyedül, a meglévő munkatársakkal, felvesznek a pozícióra valakit, esetleg külső céget bíznak meg. Marketinges szakembert, céget megbízási szerződéssel már találhatunk havi 200 ezer forintért, a határ pedig a csillagos ég.
Sebestyén Szabolcs