A munkavédelem vagy a megbízó érdeke a fontosabb?

Megoldhatatlannak tűnik egy fuvarozó vállalkozó rakományrögzítési problémája. Ha betartja a rögzítési szabályokat, akkor olyan munkafolyamatot kell végeztetnie a sofőrjeivel, ami munkavédelmi szempontból problémás, veszélyes. Mit tehet vajon ebben az esetben?

szalmabalaOlvasónk szalmabálákat szállít rendszeresen a Pécsi Hőerőmű területére. Az erőmű fel van szerelve egy önműködő darupályával. Ez azonban csak akkor tudja fogadni a rakományt, ha az mindig egyformán érkezik. a bálákat tehát fel kell pakolni 4 méter magasra. A plató 7,5 méter hosszú, s ezt kétszer kell venni, mert pótkocsit is húz maga után az autó.

A közlekedési hatóság előírta a vállalkozó számára, hogy a rakományt le kell takarni. Ez jogos, a KRESZ is előírja. A rakomány nem potyoghat, nem szóródhat az útra, márpedig a bálákból mindig szóródik egy kis törmelék. S ha folyamatos a szállítás, akkor bizony nem is csoda, ha a környékbeli lakók panaszkodnak az utat állandóan szemetelő kamionok miatt. Tehát a rakományt le kell takarni, ez az előírás. Igen ám, de hogyan?

A fuvarozó letakartatná a rakományt a sofőrökkel, de ez nem egy egyszerű munka. Négy méter magasra kell felmászni, s az imbolygó, bizonytalan járást biztosító bálákon egyensúlyozva kell a ponyvát elhelyezni. Nem csak a biztonságosabb középső részen kell dolgozni, hanem ki kell menni a szélére is, mert le kell engedni a takaróhálót a földre.

A sofőrök ezt a munkát nem nagyon akarják elvállalni. Ez jogos is a részükről. Idősebb emberek, s bizony, a sofőri munkára való alkalmasságnak az sem feltétele, hogy az embernek ne legyen tériszonya. De ha nem is lenne: ez a rögzítés alapesetben is veszélyes munka, szélben, esőben pedig egyenesen lehetetlen, vagy közvetlen életveszélyt okozó feladat.

Ha egy munkavédelmi szakember meglátja ezt a munkavégzést, ő is azonnal leállíttatja. A 4 méter magasan végzett munka esetén már rögzíteni kell a munkavégzőt. Egy másik fuvarozóval nemrég baleset is történt, meghalt egy sofőrje szintén a bálákkal történt munkavégzés során. Erre emlékezve sem szívesen másznak a magasba a sofőrök.

A Hőerőmű arra is hivatkozik, hogy nekik van olyan rámpájuk, ahonnan biztonságosan meg lehet közelíteni a rakomány tetejét. Igen ám, de ez az erőműben van, a szántóföldön nincs rámpa a rakodáshoz.

Olyan megoldás kellene, amivel egy ember, a földön állva le tudja takarni az autóra rakott bálákat. Ilyen egyelőre sajnos nincs.

A vállalkozó most két hatóság és a megrendelő között őrlődik. Mit tegyen? Hogyan feleljen meg minden szabálynak úgy, hogy közben az embereit is biztonságban tudhassa? Egyelőre nincs megoldása erre a kérdésre.

Ön mit tenne?  szívesen várjuk javaslatait akár itt kommentben, akár emailben a posta@ujmedia.eu címre. 

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu