A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Megoldhatatlannak tűnik egy fuvarozó vállalkozó rakományrögzítési problémája. Ha betartja a rögzítési szabályokat, akkor olyan munkafolyamatot kell végeztetnie a sofőrjeivel, ami munkavédelmi szempontból problémás, veszélyes. Mit tehet vajon ebben az esetben?

szalmabalaOlvasónk szalmabálákat szállít rendszeresen a Pécsi Hőerőmű területére. Az erőmű fel van szerelve egy önműködő darupályával. Ez azonban csak akkor tudja fogadni a rakományt, ha az mindig egyformán érkezik. a bálákat tehát fel kell pakolni 4 méter magasra. A plató 7,5 méter hosszú, s ezt kétszer kell venni, mert pótkocsit is húz maga után az autó.

A közlekedési hatóság előírta a vállalkozó számára, hogy a rakományt le kell takarni. Ez jogos, a KRESZ is előírja. A rakomány nem potyoghat, nem szóródhat az útra, márpedig a bálákból mindig szóródik egy kis törmelék. S ha folyamatos a szállítás, akkor bizony nem is csoda, ha a környékbeli lakók panaszkodnak az utat állandóan szemetelő kamionok miatt. Tehát a rakományt le kell takarni, ez az előírás. Igen ám, de hogyan?

A fuvarozó letakartatná a rakományt a sofőrökkel, de ez nem egy egyszerű munka. Négy méter magasra kell felmászni, s az imbolygó, bizonytalan járást biztosító bálákon egyensúlyozva kell a ponyvát elhelyezni. Nem csak a biztonságosabb középső részen kell dolgozni, hanem ki kell menni a szélére is, mert le kell engedni a takaróhálót a földre.

A sofőrök ezt a munkát nem nagyon akarják elvállalni. Ez jogos is a részükről. Idősebb emberek, s bizony, a sofőri munkára való alkalmasságnak az sem feltétele, hogy az embernek ne legyen tériszonya. De ha nem is lenne: ez a rögzítés alapesetben is veszélyes munka, szélben, esőben pedig egyenesen lehetetlen, vagy közvetlen életveszélyt okozó feladat.

Ha egy munkavédelmi szakember meglátja ezt a munkavégzést, ő is azonnal leállíttatja. A 4 méter magasan végzett munka esetén már rögzíteni kell a munkavégzőt. Egy másik fuvarozóval nemrég baleset is történt, meghalt egy sofőrje szintén a bálákkal történt munkavégzés során. Erre emlékezve sem szívesen másznak a magasba a sofőrök.

A Hőerőmű arra is hivatkozik, hogy nekik van olyan rámpájuk, ahonnan biztonságosan meg lehet közelíteni a rakomány tetejét. Igen ám, de ez az erőműben van, a szántóföldön nincs rámpa a rakodáshoz.

Olyan megoldás kellene, amivel egy ember, a földön állva le tudja takarni az autóra rakott bálákat. Ilyen egyelőre sajnos nincs.

A vállalkozó most két hatóság és a megrendelő között őrlődik. Mit tegyen? Hogyan feleljen meg minden szabálynak úgy, hogy közben az embereit is biztonságban tudhassa? Egyelőre nincs megoldása erre a kérdésre.

Ön mit tenne?  szívesen várjuk javaslatait akár itt kommentben, akár emailben a posta@ujmedia.eu címre. 

14 válasz

  1. Kedves szerkesztő!

    Nem szeretném, hogy a megoldásomból sajnos az jöjjön le, hogy nem jól közelítem meg ezt a problémát, de szerintem egy ilyen „speciális” szállításhoz olyan járművel lehet megoldani ami vagy daruval felszerelt vagy a rakodásnál van segítség ami darut jelent. Sajnos ezek plusz költségeket jelentenek de ezt bele kellene tudni foglalni a szállításba. Ami egyébként megjegyezni kívánom szerintem ez nem így van.
    További szép napot,

  2. Éjszaka kell szállítani, kevesebb a hatóság. A takarást majdnem el lehet felejteni szinte lehetetlen letakarni úgy hogy azt gazdaságos legyen szállítani. Nyáron mi is hordjuk és nem szoktuk takarni.
    Ha esetleg kérdése lenne a számom 70/4539244. üdvözlettek

    1. Tisztelt Krizsán úr! Pontosan az ilyen fuvarozókkal van a probléma mint ahogyan ön is gondolkodik. Nem arra törekszik hogy megfeleljen minden követelménynek, hanem hogyan is lehet kikerülni a hatóságokat. Azért tart itt a fuvarozás, mert még mindig vannak ilyen fuvarozók mint ön. Ezért nem lehet tisztességes árakon fuvarozni, mert az ilyen véllalkozók verik le az árakat. Gondolkozzon el rajta hogy mit írt le.

  3. A megoldást egy a villára szerelhető raklappal tudtak annak idején számomra biztositani igaz spanyolorszagi kis tök faluba. A raklapon derékig keret volt es a targonca villara 2db stifttel rögzitették ezt a kalodat es a kocsi körul körbe vitt!!! Egy villas manitu volt. Az hogy ezt ki es hogyan tudna kivitelezni azt nem tudom, De a kolleganak nincs egyszerü dolga egyet értek vele!!!

  4. Ha van ott a földeken gép amelyik a bálákat rakodja, akkor erre a gépre legyen ott egy ilyen modul, amit Pallag Péter is írt. Ez a legegyszerűbb és legkézenfekvőbb megoldás. Költségvonzata bizonyára van, de a pl. M60-as helyett az 57-es főutat választó, és a falvakon átdöngető szalmaszállítók az útdíjon nem kis pénzt megspórolnak, így juthatna keret egy ilyen emelhető ketrecre, amiben a takarást végző ember felemelhető lenne.

  5. A megoldás ahány sor bála annyi sor hálo 2db spanifer kétfelé ledobni.majd rögziteni ezt fel rakja a rakodogép is.Létráról nem is kell felmászni a bálára

  6. Tisztelt Szerkesztőség!

    Véleményem szerint a megoldás lehet egy olyan csörlő rögzítése a hátfal tetejéhez, ami kienged és behúz egy könnyített sűrűbb szövésű hálót vagy ponyva anyagot . A teteje plató szélességben adott, de az oldalhálókat is be tudja húzni, ahogy tekeredik fel a csörlőre. A csörlő mozgatása egy beakasztható fém kampóval történne, amit a földről is lehet tekerni. a ponyva kihúzásához pedig segít egy hosszú kötelék, ami a bála tetején hosszában rögzítve van a takaró hálóhoz és leért a plató aljáig, hogy onnan is rá lehessen segíteni a hátra kihúzással. Esetleg valami rugós megoldással kombinálva, hogy a kihúzás gördülékenyen menjen, mint régen az ablakokba elhelyezett sötétítő roló, csak ez vízszintes állapotban. Természetesen, ahogy a képen látom a pótkocsinak nincs hátfala, ezért arra is kellene szerelni egy hátfalat és arra rögzíteni ezt a roló szerű csörlőt. Véleményem szerint egy sűrű szövésű, de erős háló vagy ponyva anyag, ami nem nehéz. Lehet, hogy ez csak egy fantázia szüleménye, de hátha valakinek ötletet ad a jobb kivitelezésre.

  7. Az ilyen technikailag felkészületlen „fuvarozók” a versenytársaink, akik hétről hétre ajánlanak saját maguk alá díjakban, annak érdekében, hogy a felszínen maradjanak. Nehézség esetén pedig mástól várják a megoldást és sírnak-rínak a problémáikon. Fel kellene ismerni mindenkinek, hogy ez egy szakma. Nem úgy van, ahogyan sokan elképzelik, hogy veszek egy kocsit……és dől a lé. Több szakmaiság a műszaki felkészültségben, menetirányításban, üzletkötésben!!!!! Aki ezt nem méri fel, az ne fuvarozzon! Valóban………ez nem sikerült egy építő jellegű hozzászólásnak…….csak mindenki gondoljon bele…..emberünk túl alacsony díjat adott……és most technikailag nem tudja megoldani a feladatot, vagy nem fér bele a díj keretbe. Kitől vette el a munkát? Igen…..egy olyantól, aki alaposan átgondoltan adott árat.

    1. Na végre! Tökéletesen igaza van! Üdv Róbert.

  8. Az én megoldásom kicsit drága, de az emberélet pedig megfizethetetlen. Szóval egy emelhető tetős, rolós xl kódos ponyvás felépítmény lenne a megoldás.Berakodás idejére a tetőt hidraulikusan meg lehet emelni 40 centivel, majd vissza lehet engedni.Mivel Xl kódos, ezért a rakományt ezután már nem szükséges rögzíteni, ezzel viszont időt lehet spórolni.

  9. Egyet értek Kisslzoo hozzászólásával. Ez szakmai felkeszuletlenseg.
    Pontosan ez a problema a fuvarozas minden szegmenseben.
    Ha mindenki beinvesztalna szakirany szerint tisztessegesen akkor nem lennenek ilyen problemak valamint ha volna olyan megbizo is aki ezt hajlando lenne megfizetni nem pedig az „olcso janosokat” megbizni. Tipikus esete a cserelek egy potot es holnaptol mar azt csinalom ,ahhoz ertek!

  10. Az elmúlt évben ponyvás kocsival szállítottam a szalmabálát. Húzható ponyva, emelhető és eltolhat tető stb. Volt!!!! Ugyanis a szalmabálát a ponyva alá, ha berakod azokkal a nagy rakodógépekkel szakad és törik minden. A kitudja hány fős rakodógép kezelő csapatban csak egy volt aki szakszerűen megtudta rakni a kocsit. A problémát csak a tető visszahúzása okozta, mivel a bálák egyszerűen kimozdították a helyéről a tartó oszlopot, és az illesztő szegek nem tudtak a helyükre csúszni. A felépítmény gyártókat már kérdeztétek, milyen megoldást ajánlanak?
    A díjjakról.:tavaly 240 ft /km ma220Ft/ Km.Én nem viszem, de senkit nem érdekel. Mindenki annyiért tud eladni amennyiért megveszik a portékáját . A Dittel Gábor az ilyen felvetésekre mindig elmondja:_IGEN. KEVÉS A FUVARDÍJ, DE MÉG EGY RAKOMÁNY SEM MARADT A RAKTÁRBAN. Igaza van. Húszon négy éve bánom, hogy fuvarozóvállalkozásba kezdtem. Megbecsült gépkocsivezetőként jól éltem. Volt szabadidőm.
    És nem kalapáltam a vásárolt szakképesítéssel dolgozók által összetört autókat. Voltak tarifőrök, kiszámították mennyi legyen a fuvardíj. Aztán jöttek a maszekok, piros gázolaj, jatt stb . de nem folytatom, legyetek sikeresek. Én nyugdíjasként arra gyúrok hogyan tudnék kiszállni a legkisebb fájdalommal.
    Jó utat és( a nemlétező) békességet kívánok.