A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A tachográf nem lejáró okmány

A menetírók kötelező időszakos felülvizsgálatára nem vonatkozik a haladék. Az illesztést az előírt időben el kell végezni, ennek hiányában 300 ezer forintos büntetésre számíthatunk.  

Többször foglalkoztunk a veszélyhelyzet alatt lejáró okmányok érvényességének a meghosszabbításával. A hazai rendeletek értelmében azok az okmányok, amik a veszélyhelyzet ideje alatt jártak volna le, a veszélyhelyzet megszűnését követő 120 napig érvényesek maradnak . Igaz ez például a személyi igazolványra, vagy bármilyen más, hasonló okmányra, amit magyar hatóság állított ki, és Magyarország területén hatályos. 

Vigyázzunk, e szabállyal könnyen becsaphatjuk magunkat! Olvasónk úgy értelmezte ezt a rendelkezést, hogy ez a mentesség érvényes a tachográfokra is, ha már például az autók műszaki vizsgájára kiterjed. Csakhogy ez nem így van – s ezt 300 ezer forintja bánta. 

A digitális menetírókat 2 évente, a korongost 6 évente hitelesíteni kell. Nem ez az egyetlen ilyen jellegű kötelezettség. Rendszeres időközönként kell felülvizsgálni a lifteket, az elektromos berendezéseket, a gázkészülékeket is. Ezek mind kötelező időszakos felülvizsgálatok, melyek feltételei az adott készülék használatának. Ezekre nem volt haladék. Az ilyen felülvizsgálatok nem egy személyi okmányt jelentenek, aminek lejár az érvényessége és meg kell hosszabbítani. Így a veszélyhelyzet alatti rendelet nem is volt értelmezhető velük kapcsolatban. 

Más kérdés a menetíróhoz szükséges sofőrkártyák használata. Ezek közül is sok lejárt a veszélyhelyzet alatt, amikor nem mindig volt mód a hosszabbítására. Korábban is írtuk: a sofőrkártyák használatával kapcsolatban is volt könnyítés, bár ezt nem lehetett úgy megtenni, mint egy igazolvány érvényességével. A lejáró sofőrkártyát nem tudjuk a menetíróban használni. Itt az volt a megoldás, hogy az új kártya elkészüléséig a sérült kártyákra vonatkozó szabályt kellett alkalmazni (az út megkezdése előtt és végén a sofőr kinyomatot készít, melyen kézzel vezeti a szükséges időtartamokat). A járművezető addig vezethet kártya nélkül, míg meg nem kapja az újat. 

Nagy Csaba

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu