A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A tartós veszteség út a csőd felé

Forrás: Gégény Transz

Ebben a rovatunkban fuvarozás területén dolgozó szakemberek válaszolnak meg és tesznek fel egymásnak a szakmát érintő kérdéseket. Ebben a hónapban, aki válaszol és kérdez: Gégény Tamás, a nyíregyházi Gégény Transz tulajdonos-ügyvezetője, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) Árufuvarozási Tanácsának elnöke.

E havi kérdés: Elfogadják-e a hazai megrendelők a megemelkedett fuvardíjakat? Várható-e, hogy az útdíjak emelkedése miatt a belföldi fuvarok egy része a 3,5 tonnás furgonokhoz kerül?


Névjegy

Gégény Tamás több mint negyedszázada, 1998-ban egy járművel alapította fuvarozási vállalkozását. A cég ma is családi vállalkozásként üzemel, 100 %-os magyar tulajdonban, nyíregyházi székhellyel, 40 járművel és 50 dolgozóval. Egészen a közelmúltig csak belföldi szállítással foglalkoztak, döntően mű­trágyát és mezőgazdasági felhasználású anyagokat fuvarozva. Tavaly a 2022-es KFX indexet látva, valamint saját bőrükön is érzékelve a belföldi piac zsugorodását, nyitottak az 1.000 kilométeren belüli nemzetközi fuvarok irányába is. Ebben egyik fő szempontjuk az volt, hogy  sofőrjeik a hétvégéket a családjukkal tölthessék el.

Gégény Tamást 2022-ben megválasztották az MKFE Árufuvarozási Tanácsának elnökévé. Mint mondja, minden magyar fuvarozót képviselni kíván, a legkisebbtől a legnagyobbig. Elsődleges célja a magyar fuvarozók versenyképességének megőrzése. 


20-25%-kal nőttek a költségek, de csak a 4/5-ét lehet érvényesíteni

Együttesen az útdíj és a jövedékiadó-emelés, a munkabér,  illetve  az egyéb költségek növekedése miatt január elsejétől mintegy 20-25%-kal nőttek meg a fuvarozás költségei. A megbízók általában kifizetik a megnövekedett útdíjat, illetve a legtöbb szerződésben már szerepel az üzemanyag záradék, ami biztosítja a dízel árváltozásának követését is, de ezek önmagukban kevésnek bizonyulnak. A belföldi fuvarozók ugyanis csak 60-70%-ban tudnak rakott gépjárművel közlekedni. Viszont az üresjáratokért is ki kell fizetni az útdíjat és az üzemanyagköltséget. A megbízó ezt már nem akarja kifizetni, hiszen őt nem érdekli, honnan áll ki a jármű a következő fuvarfeladatra. Néha előfordul, hogy akár 150 kilométert is üresen kell menni, melynek a költségét a fuvarozónak kell benyelnie. Ez akkor különösen fájó, ha például az üresjárat nagy része a most fizetőssé tett M0-ra esik. Így aztán a megnövekedett költségeinknek csupán 80%-át tudjuk érvényesíteni.

Év elejei piacszűkülés – a járműleállítás a megoldás

Naponta 10-15 ismerősöm hív, tanácsot kérve, hogy mit csináljanak most, hogyan hárítsák át a költségeiket a januári-februári kapacitásbőség idején. Köztudott, hogy az építőipar ekkor még nem indul el, az élelmiszeriparban kevés a fuvar, nemzetköziben meg a román és most egyre inkább az ellenőrizhetetlenül tevékenykedő ukrán fuvarozók viszik el a munkát. Ezért nagyon nehéz olyan mértékben díjakat emelni, ahogy az szükséges lenne. A legjobb megoldás a kapacitáscsökkentés lehet, ami középtávon a fuvarpiacon is érzékelhető kapacitáshiányt, s ebből fakadóan fuvardíjemelést hozhat. Én leállítottam a járműpark egy részét mindaddig, amíg nem tudom megfizettetni a megbízóinkkal a megnövekedett költségeinket. Gépkocsivezetőket is csak ezt követően fogunk majd felvenni. A sofőrök is kezdik belátni, hogy bajban van a hazai fuvarozótársadalom. Türelmesebbek lettek, már nem követelnek félévente béremelést, mert tudják, hogy ezzel a saját jövőjüket veszélyeztetnék.

A második félév már jobb lehet, érdemes kivárni

Ha a fuvardíjemelésből nem tudjuk kitermelni a megnövekedett költséget, akkor veszteséget termelünk, és csak a tartalékainktól függ, mikor megyünk csődbe. Ezért is nagyon fontos a rendszeres, havi önköltségszámítás. Tagjainknak érdemes az MKFE honlapján elérhető önköltség-kalkulátort használni. Ezzel tényekkel alátámasztottan jelezhetik a megbízók felé is, hogy az adott havi futásteljesítményhez mekkora költség tartozott.

Közgazdászok szerint az év második felében már javulhatnak a gazdasági mutatók. Addig érdemes a járműfutásokat visszafogni, elvégezni a tervezhető szervizeket, műszaki vizsgát. Ezt tanácsolom az engem kérdező kollégáknak is.

Versenyhátrány az elöregedett járműpark

Nagy versenyhátrányt okoz a belföldes piacon az is, hogy a hazai cégek járműparkjának nagy része elöregedett, legjobb esetben is csak Euro 5-ös. Nem a kínálattal van baj, bőven van a piacon Euró 6-os eladó jármű, de sajnos kevesen tudják kifizetni. A hazai fuvarozók már tavaly felélték tartalékaik nagy részét. A meglévő járműveik értékesítése viszont 2022 óta akadozik. Először a háború miatt az orosz piac tűnt el, tavaly ősztől viszont a hagyományosan erős arab piac is kezd bedugulni. A használtautó piacon emiatt túlkínálat jelentkezett, ami erősen lenyomta a nem Euro 6-os járművek árát. A járműpark folyamatos fiatalításának lehetősége így távol került sok hazai vállalkozástól.

A furgonosok nem veszik át a nagyautók helyét

Nagy tömegű árut továbbra is csak nagyautóval lesz gazdaságos szállítani. Akik eddig kamionnal szállítottak, azok továbbra is 24 tonnás járműveket fognak igénybe venni. A regionális szállítások esetén elképzelhető ugyan némi furgonos piacbővülés, de ez nem lesz számottevő. Egy furgon másfél tonna árut visz el, két tonnához már két forduló kell. Egy hét és fél tonnás teherautó kiváltása már valószínűleg gazdaságtalan lenne még akkor is, ha csak az autópályán kell érte útdíjat fizetni.

Fuvar-észszerűsítés

Fel fog értékelődni a fuvarok ésszerűsítése. Ahol csak lehet, törekedni fognak az üresjáratok minimalizálására. Például a kizárólag saját árut szállító cégeknél 50%-os az üresjárat. Az ilyenek, mint például az építőanyaggyártó cégek többsége, valószínűleg értékesítik majd járműparkjuk egy részét. Helyettük a nem határidős szállításokat megpróbálják majd visszfuvarban más fuvarozókkal elvitetni. De hasonló lesz majd a helyzet a kereskedő cégekkel is, akik saját járműveikkel csupán a megadott időre történő szállítást voltak hivatottak biztosítani. A jövőben jobban átgondolják majd a feladataikat, és ahol lehet, inkább ütemezni fogják a szállításokat, illetve megpróbálják majd a termékeket fuvarozókkal, visszfuvarban elvitetni.

Gégény Tamás kérdése Orosz Tibor, tolcsvai fuvarozó vállalkozóhoz: Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében az ottani vállalkozók hogyan és mennyire tudják érvényesíteni a fuvardíjban a megnövekedett költségeiket?

Őri András

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu