A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Az EU területén 2012 óta kötelező a gumi legfontosabb tulajdonságait feltüntetni a címkén. Ez az előírás azonban csak a személy- és kisteherautók gumijaira vonatkozik. A nehéz teherautók abroncsainak a tulajdonságait nem kötelező felcímkézni, csak a gumi dokumentációjában kell nyilvánosságra hozni és az interneten elérhetővé tenni. Ez most megváltozik, s a nehéz, C3-as kategóriájú gumikon is hamarosan feltűnnek a matricák. A legrosszabb értékelést kapó abroncsokat pedig nem lehet majd forgalomba hozni. Bővül az értesítések tartalma is, bár ebben még jócskán vannak kérdőjelek.

2012 óta kötelező a jelölés

2012 óta kötelező szabály alapján ma a kisebb méretű, azaz C1 és C2 kategóriájú gumikon három tulajdonságot kell megjelölni:

– a gördülési ellenállást

– a nedves tapadást és

– a zajszintet.

A gördülési ellenállás alapján az üzemanyag fogyasztás hatékonyságát mérik. A hét besorolási osztályt A és G közötti betűvel jelölik. A legjobb és a leggyengébb minősítés közötti különbség 7-8 százalékkal növeli az autó üzemanyag-felhasználását.

A második adat, a nedves tapadás mértéke az abroncs biztonsága miatt fontos. A jobban tapadó abroncsnak rövidebb fékút kell, tehát biztonságosabb. Ez szintén A és G közötti besorolás attól függően, hogy nedves felületen milyen hosszú fékútra van szükség a jármű megállításához. Itt a legjobb és a leggyengébb besorolás között 30 százalékos a különbség. Ez azt jelenti, hogy egy 80 km/h-val haladó személygépkocsinak a legjobb gumival 18 méterrel rövidebb a fékútja, mint a leggyengébbel. A gördülési ellenállás és a nedves tapadás értéke egymással is összefügg. Minél kisebb a gördülési ellenállás, annál kevésbé tapad az útra az abroncs, annál nehezebb megállítani az autót.

A harmadik adatsor azt mutatja, hogy mennyire zajos használat közben az abroncs. Minél csendesebben gurul, annál jobb besorolást kap. A zajszintet decibelben kell megadni. De hogy minél érthetőbb legyen a jelölés, a zajszintet kis hullámcsíkok is illusztrálják. A legjobb teljesítmény azt jelenti, hogy a törvényi határértéknél 3 decibellel csendesebb a gumi futása. A legzajosabb gumi három fekete hullámot kap.

Ezeket a jelöléseket tehát már 2012 óta használni kell a személygépkocsik és a kisteherautók számára forgalomba hozott abroncsokon. A nehéz teherautók gumijainál nem tették kötelezővé a matricázást. A gyártóknak csak a teljes dokumentációban kell bemutatniuk ezeket a tulajdonságokat.

Az Európai Parlament most elfogadott egy olyan új rendeletet, ami ezt megváltoztatja. Az új szabályozás szerint 2021-től minden abroncson kötelező lesz feltüntetni a jelöléseket, hogy a vásárlók könnyen hozzájuthassanak a választást befolyásoló adatokhoz. A jelöléseken egy QR kódot is fel kell majd tüntetni. Ez arra jó, hogy ha telefonnal leolvassuk, akkor egy kattintással eljuthatunk a részletes adatlaphoz és megismerhetjük a teljes dokumentációt.

A legrosszabb abroncsok nem hozhatók forgalomba

A jelölések ma A és G kategória között futnak, ez a jövőben megváltozik. A G kategóriát eltörlik. Ma sem használják, a leggyengébb gumik is csak F minősítést kapnak. A jövőben viszont F kategóriájút sem fogunk vásárolni, mert az ennyire rosszul szereplő abroncsot nem lehet majd forgalomba hozni. Jelentősen szigorodnak is a besorolások. A legolcsóbb kínai abroncsok többsége ma egyik vagy mindkét kategóriában E besorolást kap. Ami ma az E besorolás, az a rendelet hatályba lépése után már F lesz, s nem hozható forgalomba. Ezek a nagyon olcsó, névtelen kínai gumik tehát el fognak tűnni a polcokról.

Az élettartamot és a kopásállóságot is fel kell majd tüntetni

A későbbiekben ki is fogják bővíteni a kötelező adatok körét, bár ebben még sok a bizonytalanság. A rendelet az újrafutózott abroncsokra is vonatkozik majd, ezekre ma még nem kell tanúsítványt készíteni. A jövőben be kell mutatni, hogy hány kilométer lehet az abroncs maximális élettartama és adatot kell szolgáltatni a kopásállóságával kapcsolatosan is. A tapadásra vonatkozó adatokat a havon és jégen mérhető tapadás adataival is ki kell majd egészíteni. Bizonytalanságról azért beszélhetünk, mert egyelőre nincs még egyezményes módszere annak, hogy milyen tesztek alapján lehet megbecsülni egy abroncs várható futásteljesítményét.

Mikor lép hatályba?

A rendeletet az Európai Parlament fogadta el május közepén. Még egy lépés van hátra ahhoz, hogy uniós jogszabály válhasson belőle: az uniós tanácsnak, azaz az állam- és kormányfőknek kell jóváhagyniuk. Ennek az aláírásnak az idejétől függ a hatályba lépés ideje is, így erről még nem tudunk mit mondani. Alkalmazni az új szabályokat a hatályba lépéstől számított 12 hónap után kell.

Nagy Csaba