Nagy kínai autógyárak – mint pl. az elektromos autókat készítő BYD vagy a Saic nevű állami vállalkozás – autószállító hajók valóságos flottáját rendelték meg azzal a céllal, hogy világszerte exportálhassák a kínai elektromos autókat.
Kínai autódömpingről egyelőre nem beszélhetünk, de a kínaiak erőteljesen nyomulnak az Unió piacán. A Volkswagen idáig nem tudott lépést tartani elektromos jármű értékesítésben a BYD-vel vagy az amerikai Teslával, de most bízik az EU Kína ellen bevezetett tiltott szubvenció miatti vizsgálatában.
Ha bebizonyosodik, hogy a kínai autógyártók meg nem engedett állami támogatásban részesülnek, akkor az EU 30%-os büntetővámot vet ki visszamenőleg is az ilyen járművekre. Egy 2024. március 6-i uniós vámrendelet már elhárította a jogi akadályokat az esetleges büntetővám alkalmazása elől.
A kínai autók után jelenleg 10% vámot kell fizetni az EU-ban, az uniós autók után pedig 15% illetéket kérnek Kínában.
Forrás: Verkehrsrundschau