A magyar állam decemberben egy ügyes trükkel többségi tulajdonosa lett az osztrák állammal közös GYSEV Zrt-nek. A döntési jogkört pedig arra használta fel, hogy eladta a társaság teherszállító üzletágát a Wáberer’s-nek, Tiborcz István érdekeltségének.
A magyar fél gyakorlatilag kigolyózta az osztrák felet decemberben a GYSEV-ből. A cégen belül korábban is volt a magyar államnak tulajdonjoga. Tavaly megszerezték a Strabag részesedését, így jelentősen megnőtt a befolyásuk. A magyar kézben lévő részvények aránya így 71,8 százalékra nőtt. Ez többséget jelent, de nem kizárólagos irányítást, a fontosabb döntéseket ugyanis a cég alapszabálya 75 százalékos részesedéshez köti.
A GYSEV közgyűlése decemberben készült arra, hogy felemeljék a társaság tőkéjét. A magyar állam plusz 890 millió eurót, Ausztria 350 milliót készült betenni. Az osztrákok azt szerették volna, ha a két tőkeemelésről együtt, egy szavazáson belül döntenek. A magyar fél azonban ragaszkodott ahhoz, hogy külön-külön szavazzanak a két emelésről. Ez lett az osztrákok veszte. A magyar tulajdonosok ugyanis a magyar tőkeemelést megszavazták, az osztrákot viszont elutasították. Ez pedig alapjaiban változtatta meg a tulajdonosi arányokat: a magyar államnak így már 75,0101 százalék lett a tulajdoni aránya, ami bármilyen döntés véghez vitelére elegendő. Az osztrák tulajdonrész 25% alá esett. Így lett a magyar állam a GYSEV többségi tulajdonosa.
Bár az osztrákok bíróságon támadták meg a határozatot, a magyar tulajdonos nem késlekedett. Gyakorlatilag azonnal eladta a társaság teherszállító ágazatát a Tiborcz István érdekeltségébe tartozó Wáberer’s-nek. A cég a GYSEV Cargo részvényeinek a 62,5 százalékát kapta meg, ezzel többségi tulajdonos lett. Változott a személyszállítás is: a GYSEV-nek adták át a MÁV-tól a dunántúli megyék, Győr, Vas, Zala és Veszprém teljes vasúti üzemeltetését.
Nem meglepő, hogy a korábban kizárólag a fuvarozásban érdekelt Wáberer’s bevásárolja magát egy vasúti cégbe is. A GYSEV Cargo Zrt. működteti Sopronban a konténerterminált, s hozzájuk kerül a debreceni ipari parkban épülő új intermodális terminál is. A Wáberer’s pedig már korábban is szerzett vasúti érdekeltséget, egy éve jelen van már a romániai vasúti áruszállítási piacon. A mostani átvétellel már három országra terjeszthetik ki ezt a tevékenységüket. A Wáberer’s Rail, a cég vasúti üzletága már most a második legnagyobb vasúti logisztikai szolgáltató Magyarországon.
Barna Zsolt, a társaság elnök-vezérigazgatója korábban úgy nyilatkozott, hogy terjeszkedésükkel a társaság már Románia, Magyarország és Ausztria területén is képessé válik saját vasúti flottával távolsági szállítási feladatokat ellátni. Az így létrejött, három országot lefedő vasúti flottával Szegeden, Debrecenben és Sopronban is hozzájutnak a vasúti termináli üzemeltetéshez, elérve ezzel Magyarország főbb autóipari központjait.
Nagy Csaba