A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Véget ért az állami sofőrképzés első üteme. Aki későn ébredt, már nem tud bekerülni a tavaly nyáron meghirdetett, ingyenes teherautó- vagy buszvezetői.jogosítványt ígérő programba. Az állami szervezetek sikeresnek mondják a programot, bár biztosan nem lesz olyan nagy hatása az országos sofőrhiányra, mint várták.

Véget ért az állami sofőrképzés első üteme. Aki későn ébredt, már nem tud bekerülni a tavaly nyáron meghirdetett, ingyenes teherautó- vagy buszvezetői.jogosítványt ígérő programba.Még 2015 nyarán, az akkor frissen miniszterelnöki megbízottnak kinevezett Wáberer György hirdette meg a nagyszabású állami sofőrképzésről szóló programot. A hangzatos terv lényege az volt, hogy a hazai közlekedési ágazatnak sürgősen mintegy 6 ezer új sofőrre van szüksége. A képzés keretében ennek a 6 ezer embernek a kezébe adnak jogosítványt és GKI kártyát ingyenesen. Cserébe a jelentkezőktől azt várják, hogy meghatározott ideig a kiválasztott cégnél maradjanak és gépkocsivezetői munkát végezzenek.

A jelentkező sofőrjelöltek számára az ajánlat nagyon vonzó volt. A kamionozás a fiatalok közül sokak számára ma is vonzó álláslehetőség, hiszen a hirdetésekben 400 ezer forint feletti jövedelmi lehetőségek szerepelnek. Igaz, ez nem a bruttó bér, hanem a napidíjjal és üzemanyag-megtakarítás címén kifizethető kedvezménnyel együtt elérhető összeg, de a havi 400 nettó akkor is jól csengő ajánlat. Csakhogy magas a belépési küszöb is: a szükséges C, E jogosítványok megszerzésével, GKI kártyával együtt a tanfolyami és vizsgadíjak elérik a 4-500 ezer forintot. Ez egy állástalan fiatal számára nem könnyen vállalható áldozat. Jól jött hát az ingyenes állami lehetőség.

A program a leendő munkaadók számára is tartogatott meglepetéseket. Azok jártak jól, akik valós munkaerő-igénnyel léptek fel és hajlandók voltak befektetésre is a képzett sofőrök megszerzésére. Ugyanis hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a programhoz a cégeknek legalább ennyivel hozzá kell járulniuk. Meg kellett nevezni, hány sofőrt akarnak felvenni, s nekik már a tanulás időszakában is érdemes volt juttatásokat biztosítani. A program ugyanis nem úgy működik, hogy az állam kiképzi az új sofőröket, a cégek pedig majd mazsoláznak a rengeteg új jelentkező között. Aki arra számított, hogy a programnak köszönhetően egyszerre csak sok jelentkező lesz a továbbra is szép számú álláshirdetésre, annak így csalódnia kellett.

A képzési program szervezése 2015 őszén indult el ténylegesen. A jelentkezők számára is az okozott kezdetben egy kis zavart, hogy nem magukra a képzésekre kell jelentkezni, hanem rögtön a leendő munkáltatókat kell kiválasztani. Képzések ott és akkor indultak el, ahol és amikor elegendő álláskínálat volt a leendő munkaadók részéről.

A felvételek első lépcsőjeként a jelentkezők számára csoportos tájékoztatókat szerveztek a képzést lebonyolító állami szervezet (OFA) munkatársai. Ezeken a csoportos tájékoztatókon már a leendő munkaadók jelentek meg, akik konkrét állásajánlatokat hoztak a jelentkezőknek. A legtöbb állásajánlatot minden régióban a legnagyobb cégek, például a Wáberer’s tették le az asztalra. Ezért is terjedt el az egész képzésről egy időben, hogy csak a Wáberer’s számára képezik ki az új gépkocsivezetőket.  

Ezek a csoportos tájékoztatók most, október végén befejeződtek. Ez azt jelenti, hogy új jelentkező már nem tud belépni a programba, teljes a létszám. A sofőrképzésre a jelentkezés tehát lezárult, aki nem ébredt fel időben, már nem tud részt venni az államilag támogatott programban.

A hamar népszerűvé vált programra összesen több mint 40 ezren jelentkeztek (6 ezer helyre). Ez még a csoportos tájékoztatók előtti létszám, ebbe beletartozik mindenki, aki hirtelen felkeltett érdeklődésből elküldte az internetes jelentkezési lapot.

A további adatok már nem ilyen reményt keltőek. A 24.hu internetes lap kapott adatokat a képzést szervező Országos Foglalkoztatási Közalapítványtól (OFA). Eszerint a 41 ezer regisztrált közül a csoportos tájékoztatókon nagyjából 10 ezren vettek részt, s közülük 3500-an kezdték el eddig (november elejéig) a képzést. A tervezett 6 ezer főtől tehát máris messze vagyunk, pedig még az eredménytelen vizsgákkal és a lemorzsolódással nem is számoltunk. Új jelentkezőket pedig már nem fogadnak. (A 3500 fő még egy kicsit több lehet, mert nem minden képzés kezdődött el mostanáig.) A végzettek száma 2016. októberére 440 fő, a többiek még tanulnak.  A lemorzsolódás egyébként 2-3 százalék, ennyien nem felelnek meg a gyakorlati vizsgákon.

Ha az eddigi számokat nézzük, akkor a tervezett 6 ezer fő kiképzéséhez összesen egy városnyi embert kellene megmozgatni. Ha 41 ezer érdeklődőből lett 3500 tanfolyami hallgató, akkor a 6 ezer végzett hallgatóhoz összesen legalább 80 ezer regisztrálóra lenne szükség.

Az MKFE szerint az ehhez hasonló egyedi támogatások helyett a sofőrhiány enyhítéséhez sokkal inkább arra lenne szükség, hogy a támogatott képzés beolvadjon a normál szakmunkásképzésbe. Erről Becsey Zsolt, az MKFE nemrég kinevezett főtitkára beszélt a Magyar Idők című lapnak. Becsey korábban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkáraként foglalkozott a közlekedési szakképzési kérdésekkel. Ő úgy véli, tartós megoldást az hozna, ha érettségire épülő, érettségi után egy éves szakképzés keretében lehetne állami finanszírozással megszerezni a sofőrképesítést. Ennek persze az is a feltétele lenne – bár erről már nem beszélt a főtitkár –, hogy újra szakmai rangra emeljék a gépkocsivezetést. 

2016 végére úgy tűnik, ez a kérdés is közel jut a megoldáshoz. A “szakmásított” gépkocsivezető-képzés a hírek szerint hamarosan elindulhat. Szeptemberben a NiT gondozásában már elkezdődött egy tanfolyami képzés, egyelőre 50 fővel. Ők a képzés végén már szakmát szerzett, OKJ-s gépkocsivezetők lesznek. A képzésbe beépítik a C és a D kategóriát, illetve a GKI vizsgát is. Az eddigi hírek szerint e képzés tapasztalatait felhasználva, a jövő év elején indulnak meg az ország több pontján is a hasonló, szakmai végzettséget is adó hivatásos gépkocsivezetői tanfolyamok.

A szakmaszerzés, az OKJ-bizonyítvány azért nagyon fontos, mert korábban egy hivatásos hiába végzett el egymásra épülő tanfolyamokat (c, majd E, majd GKI, ADR stb.), akkor sem szerzett szakképzettséget. Ha a különböző tanfolyamokon két évet is iskolapadban tölt, akkor is szakképzetlen munkaerőnek számít, aki még a garantált bérminimum kifizetésére sem jogosult. Egy sofőr mindeddig nem szerezhetett hivatásos sofőri OKJ-bizonyítványt sem Magyarországon. Amíg ez a kérdés nincs véglegesen rendezve, addig egyedi akciókkal, több milliárdos költséggel felépített képzési rendszerrel továbbra is csak pár ezer főnek adhatnak ingyen jogosítványt, de a terület egészét érintő sofőrhiányt ez nem fogja megoldani.