Április elsejétől a 7,5 tonnánál nehezebb teherautóknak jobbrakanyarodási asszisztenssel kell rendelkezniük, ha Bécsbe akarnak szállítani. A becslések szerint mintegy 3000 euróba kerülő kütyü beszerelésére a rendőrség ez év végéig adott türelmi időt.
Tavaly januárban egy bécsi szemétszállító jobbra kanyarodás közben elütötte a holtterében tartózkodó 9 éves kisfiút. A tragédiát követően a bécsiek 35 ezer aláírást tartalmazó petíciót intéztek a város vezetéséhez. Azt követelték, hogy tegyék kötelezővé a teherautók számára a kanyarodási asszisztenst. Ez az eszköz érzékeli a jármű környékét, főleg a holttérben tartózkodókat, és figyelmezteti a sofőrt. Ha pedig ez hatástalan, automatikusan fékez is.

Az osztrák főváros illetékesei azonnal bejelentették, hogy önként felszerelik a kért berendezést a város tulajdonában lévő teherautókra. Első körben 37 darab, 3,5 tonnánál nehezebb teherautóba építették be a biztonsági rendszert. Majd Bécs teljes területén kötelezővé tették a vezetési asszisztens használatát.
Türelmi időszak december 31-ig
Idén április 1-től minden az osztrák fővárosban megforduló, 7,5 tonnánál nehezebb teherautóba ún. jobbra fordulási asszisztenst kell beszerelni. (A buszokba nem, mert ott a sok ablak miatt lehet észlelni a környezetet.) Kivételt csupán a városon átvezető autópályán haladó járművek képeznek.
A város vezetősége ez év december 31-ig türelmi időszakot hirdetett. Jövő évtől a rendőrök már ellenőrizni fogják a rendelet betartását, és bírságolni is fognak. (A bírság összege még nem ismert.)
A rendelet szerint a kamerából és monitorból álló rendszer nem elégséges. A szabályos rendszernek fény és hangjelzést is kell adni (például figyelmeztető lámpával és sípolással).

Az asszisztens beszerelési költsége 3000 euró körül alakul, melynek beszerzéséhez a bécsi vállalkozók 900 eurós támogatást kaphatnak.
Több biztonsági rendszert kell beépíteni az új autókba
Az Unió célul tűzte ki a közúti biztonság növelését. Ennek érdekében az EU Tanácsa 2019 novemberében elfogadott egy szigorú rendeletet. E szerint 2022 közepétől minden az EU-ban üzembe helyezett új tehergépjárműnek rendelkeznie kell:
– intelligens sebességszabályozással; (Ennek lényege, hogy a táblákat felismerő kamerarendszer és a GPS adatok alapján az autó érzékeli, ha túllépjük a megengedett sebességet. Ilyenkor kevesebb üzemanyagot enged a motorba, egészen addig, amíg le nem lassulunk a megengedett sebességre – tehát nem a fékeket használja a rendszer. Ez a funkció egyébként kikapcsolható.)
– intelligens távolságtartó rendszerrel,
– gyújtást blokkoló alkoholszondával,
– fáradtság és figyelemelterelés figyelővel; (Vannak olyan megoldások, amelyikben a sofőr vezetési stílusát elemzi a program, és hasonlítja össze a szokásos adatokkal, és olyanok is, amiknél a kamera a vezető tekintetét, fejmozgását figyeli.)
– tolatási érzékelővel, holttér érzékelő rendszerekkel,
– keréknyomás érzékelővel,
– esemény-adatrögzítővel (egyfajta fekete doboz).
Nemcsak a teherautókra vonatkoznak új biztonsági előírások, hanem a személyautókra és a buszokra is. Az új személyautóknál és a kishaszon gépjárműveknél például kötelező felszereltség lesz – az intelligens sebességszabályozó és távtartó rendszer, a tolatás segítő rendszerek és a fekete doboz mellett – a sávtartó automatika, a vészfékező rendszer, és a biztonsági öveket is tovább kell fejleszteni.
A jogszabály jelenleg csak a funkciókat írja elő. Azt, hogy ezt milyen eszközökkel oldják meg a gyártók 2022-re, azt nem. Az új szabályozástól azt várja az EU, hogy drasztikusan csökkenjen a közúti balesetek halálos áldozatainak a száma. Reményeik szerint az intézkedéssel legalább akkora hatást érnek el, mint annak idején a biztonsági öv kötelezővé tételével.

(Forrás: ORF, verkehrsrundschau, wien.at, Trans infó)
Őri András