Megelégelték a britek, hogy Európa legtöbb országában útdíjat szednek a kamionosaiktól, miközben ők nem részesülnek hasonló bevételben. Áprilistól útdíjat kell fizetni minden 12 tonnásnál nagyobb autó után, mely behajt a szigetországba. Fizetni még a behajtás előtt kell egy fix tarifát.
A teherautókra kivetett díj a jármű típusától, a tengelyek számától és a jármű súlyától függ. Összege 1,7 és 10 angol font között lesz naponta, 85 és 1000 font között évente. Hogy melyik autó pontosan melyik kategóriába esik, azt majd egy internetes fizetési oldalon lehet azonosítani. Az illetéket minden napra meg kell fizetni, amit az autó Az Egyesült Királyság területén tölt. Akkor is, ha a kocsi elromlik és hetekig áll egy szervizben. Fizetni addig kell, amíg el nem hagyja az országot.
Az illeték fajlagosan annál alacsonyabb lesz, minél hosszabb időre váltja meg valaki a használati díjat. Ennek az előnynek viszont éra van: ekkor a teljes éves díjat előre ki kell fizetni. Fizetni mindig előre kell: a napközben kifizetett díj csak a következő éjféltől jogosít az országba való behajtásra. Visszamenőleg nem lehet fizetni. Hasonlóan működik tehát a rendszer, mint a magyar autópálya-matricák.
A fizetési módokat illetően az angolok rugalmasak lesznek. Lehet majd fizetni néhány egyszerű üzemanyagkártyával is, vagy készpénzzel, kártyával a kompkikötőkben, egyes benzinkutaknál. Meg lehet nyitni egy díjfizetésre szóló számlát is – ezt javasolják, mint leggyorsabb fizetési módot. Ezt a számlát előre fel lehet tölteni, s innen vonják majd le a szükséges összeget. A számlát március 17-től lehet létrehozni. Telefonon is lehet majd fizetni a hitelkártya-adatok bediktálásával.
A díjat fizetheti a sofőr, a jármű tulajdonosa, vagy egy ügynökség is, melyet megbíznak ezzel a feladattal. A lényeg, hogy a sofőrnek mindenképpen ellenőriznie kell, hogy megfizették-e a kocsira az illetéket. Ezt interneten meg tudja nézni még az országba belépés előtt. Ez egy nyilvánosan elérhető adatbázis lesz, a rendszám alapján lehet kikeresni, hogy megtörtént-e a fizetés az adott számú autóra.
Matrica, vagy jegy nincs, nem lesz rá szükség. A díjfizetést a rendszer regisztrálja, a határokon való belépéskor pedig egy rendszámfelismerő rendszer nézi végig a kocsikat. A díjfizetés elmulasztását nem nézik jó szemmel: 300 fontos helyszíni bírság jár érte. Nagyobb kár éri a fuvarozót, ha nem fizet, mert a büntetés kiegyenlítéséig lefoglalják az autóját. Azért is 300 fontos bírság jár, ha valaki alacsonyabb kategóriára vált jegyet, mint amibe az autója tartozik.
Pontos információkat a brit szolgáltató honlapján találhatunk a www.hgvlevy-info.org.uk oldalon. Az oldalt magyar nyelvre is át lehet állítani, a legtöbb információ magyarul is megtalálható. Igaz, a fordítás néha vicces: a „mellékelt tájékoztatót” betegtájékoztatónak fordítja, így az oldal közepén azt olvashatjuk: További információkért olvassa el a betegtájékoztatót”.