Szabó Márton csaknem 300 sofőr munkájáért és 123 jármű állapotáért felel a Moltrans- nál. Sosem ült kocsin, de hogy jobban megértse a munkatársait, a C és az E vizsgát is le akarja tenni. Mint mondja, az ő fő feladata kiszolgálni a sofőröket, hogy nyugodtan dolgozhassanak…
Névjegy: Szabó Márton, a Moltrans Kft. üzemviteli vezetője. Műszaki menedzsment szakon végzett. Eredetileg ruhaipari gyártástervező szeretett volna lenni, de menet közben változtak a dolgok. A szakmai gyakorlatát már a Moltransnál töltötte, s ott is maradt. Először diszpécser, majd koordinátor, 10 éve pedig rábízták a cég flottaoperációs feladatait. Üzemviteli vezetőként 123 jármű fuvarozásképes állapotáért felel, és főnöke annak a 300 sofőr kollégának is, aki hajtja a kocsikat. Ebben öt területi vezető segíti a munkáját.
—————————————————————————————————————————————————————-
A szállító leány
A Moltrans Kft. a Mol leányvállalata, ők szállítják az üzemanyagot a Mol-kutakra és a Mollal szerződött mezőgazdasági, szállító és egyéb cégekhez. Az országban 10 telephelyen állomásoznak járműveik, van ahol csak 2, de a legnagyobbhoz 24 tartozik. A Moltrans-nak csak az anyacéggel van szerződése.
– Összességében jó dolog leányvállalatnak lenni, annak minden előnyével és hátrányával együtt – mondja Szabó Márton. Pozitívum a biztonság, hogy egy hatalmas cég áll mögöttük, ami biztosítja a piacukat, jövőjüket. Legjobb példa erre a mostani járvány időszak. Náluk nem tűnt el egyik napról a másikra a munka. Persze az elektromos autók terjednek, egyszer végük lesz a belsőégésű motoroknak, de nem most – Sokan mennek még nyugdíjba a Moltrans Kft.-től mire itt komoly visszaesés lesz!
Az anyavállalat erős költségkontroll alatt tartja a leányát, a fuvardíj változtatást komoly számításokkal kell alátámasztani. Ez időigényes folyamat, ami rontja a rugalmasságot. Igaz, a kellőképpen alátámasztott kérést sohasem tagadják meg, osztotta meg tapasztalatát a vezető.
A járműpark
A Moltrans-nak csak saját járművei vannak. A vontatóikat átlagosan 900 ezer kilométerenként, vagyis kb. hatévente cserélik. Jelenleg döntően Renault-k futnak náluk, de néhány MAN és Scania vontatót is tesztelnek. A Scwarzmüller tartálykocsik élettartama ennek kb. a duplája, 10-12 év. Ezeknek a főbb szerkezeti elemei cserélhetőek, így jobban bírják a strapát. Persze a bennük lévő elektronikát többször cserélik, hiszen annak mindig korszerűnek kell lennie (pl. a lefejtő, áruvédelmi rendszert).
Van, aki 27 éve nyomja a gázpedált
– Van egy jó erős mag, az állomány harmada, 70-80 fő, akik több mint húsz éve vannak itt – meséli Szabó Márton. Átlagosan mintegy 10 évet töltenek a sofőrök náluk, de ebbe benne van az is aki 3 hónap múlva elmegy, meg az is, aki már 27 éve nyomja a gázpedált. Az ezredforduló környékén csak kihalásos alapon lehetett bejutni hozzájuk, mára ez megváltozott. – Korábban csak ADR vizsgával rendelkezőket vettünk fel, ma már ez sem feltétel. Akinek nincs, annak megfinanszírozzuk a képzését. Sok újonc ma már nem feltétlen olyan lelkesedéssel, elhivatottsággal áll a sofőrködéshez, mint a régi nagy öregek. Manapság kevés fiatal tekinti a sofőr szakmát életcéljának De az ellenkezője is igaz. Van fiatal és jó sofőrünk is, de sajnos kevés – mutatott rá Szabó.
A bérrendszerrel is ösztönzik a jó munkát
Van egy négy értékből álló motivációs elvárásuk:
– biztonságos, szabályszerű munkavégzés,
– rugalmasság,
– járművekre való odafigyelés,
– kollégákkal, vevőkkel való kapcsolattartás.
Aki ezt teljesíti, megkapja az ezek után járó extra összeget. De plusz pénzt lehet szerezni a két nagy „szezonban” is, októberben és júliusban. Azok a kollégák akik ilyenkor egy adott műszakszámnál többet teljesítenek, plusz pénzt kapnak. Magasabb bért kapnak azok is, akik már régóta a cégnél vannak. És persze üzemanyag megtakarítás is jár, ezt a sofőrök meg is „termelik” maguknak. – Nagyon rosszul kell vezetnie annak a kollégának, aki nem kap nálunk üzemanyag megtakarítást.
Ügyelnek a sofőrök biztonságára is. Lángálló, antisztatikus ruhát, védősisakot, sőt beütődés elleni baseball sapkát is kapnak a sofőrök. Lefejtéseknél már ezt lehet használni a kényelmetlen „kobakok” helyett.
Egyértelmű szabályok, egyértelmű felelősség
– Itt tiszta szabályrendszer szerint kell dolgozni. Megvan mindenre a protokoll, hogy mit, és hogyan kell csinálni. Ahol ADR van, ott nagyon kell tudni a sofőröknek, hogy mi a dolguk – mondja.
A szabályokat minden kezdőnek legalább 5 hétig oktatják tanteremben, de tapasztalt kolléga mellett is. Akinek ennél több idő kell, lehetősége van a képzésben maradni mindaddig, amíg biztos nem lesz magában.
A munkatársak értik, hogy milyen szabályokat kell betartani. Aki ezeket megszegi, írásbeli figyelmeztetést kap, de élnek a motivációs pénz megvonásával is. Egy dologra nincs pardon: ha valaki az áruhoz nyúl. Ez azonnali elbocsátást jelent. Minden esetben az előre lefektetett szabályoknak megfelelően járnak el.
Kiszolgáljuk a sofőröket, hogy ők nyugodtan dolgozhassanak
– A mi dolgunk, hogy kiszolgáljuk a sofőröket, hogy ők nyugodtan dolgozhassanak – mutat rá az üzemviteli vezető. Senkit nem hagynak magára az útszélen. A sofőrnek csak telefonálni kell, és máris megy a mentés 0-24-ben, legyen szó egy gumicseréről, vagy bármilyen műszaki hibáról.
S bár Szabó Márton sohasem ült kocsin, csinálja a C jogosítványt, s amint lehet, leteszi az E-t is. – Így talán még közelebb tudom majd érezni magam a kollégákhoz, még jobban megérthetem a problémáikat.
Ha valami csoda folytán visszatekerhetné az idő kerekét, újra csak a Moltrans-hoz jönne dolgozni. Élvezi, hogy sokféle emberrel találkozik a munkája során. Van olyan sofőr is, aki 2 diplomával járja az országot. – Jó látni, hogy a 25 éves, 2 év gyakorlattal, meg a 64 éves 25 évvel a háta mögött együtt, egy célért képes dolgozni. Ez visz engem előre, hogy tudjam ezt koordinálni, segíteni.
Őri András
(Képek forrása: Moltrans)