Átalakítja az útdíjrendszert a kormány, többek közt bevezeti az 5 tengelyes járművekre kialakított J5-ös kategóriát is. Újra bekerült a rendeletbe az inflációhoz kötött éves emelés. Jövőre 20% körüli drágulásra számíthatunk.
Személyautók, buszok matricás rendszere
A matricás rendszerben még 2020-ban jelent meg az a szabály, ami az útdíjak meghatározását automatikusan az éves infláció mértékéhez kötné. A 2022-s díjak meghatározása így is történt, a 4,9%-os infláció épült be a díjakba. Csakhogy a következő évre már 15% fölé ért az átlagos áremelkedés, amit már nem akartak egy az egyben átengedni az útdíjakba is. Így a kormány újra belenyúlt a szabályozásba, s hoztak egy rendeletet, miszerint 2023-ra a 15,6%-os infláció helyett csak átlagosan 5%-kal emelik meg az útdíjakat. Jövőre viszont elvileg újra az inflációval emelkednek a matricaárak.
Egy még tavaly ősszel elfogadott, de csak most július elsejétől hatályos szabály újra beemeli az útdíjakról szóló rendeletbe az inflációhoz kötött díjemelés módszerét. A rendelet szerint az irányadó az augusztusban mért infláció. Azaz a 2024-es útdíjakat az fogja meghatározni, hogy most augusztusra milyen mértékű inflációt jelent majd a statisztikai hivatal. Ezt szeptember közepe táján fogjuk megismerni. A díjemelkedés pontosan meg fog egyezni az infláció mértékével, az így számolt összegeket 10 forintos pontossággal kell majd kerekíteni. A fogyasztói árindex májusban 21,5, júniusban 20,1% volt és várhatóan tovább csökken. Még ha néhány százalékot esik is augusztusig, akkor is egy majdnem 20%-os áremelkedésre kell januártól számítanunk. Azaz a most 5500 forintos 10 napos személyautós díj legalább 6500 forint lesz jövőre, ha addig újra bele nem nyúlnak az árképzésbe.
E-útdíjak: a júliusi inflációt veszik alapul
Az e-útdíj rendszerében is megjelent az inflációhoz kötött automatikus díjemelés szabálya. Itt nem az augusztusi, hanem a júliusi inflációhoz kötik a következő évi díemelés mértékét. A jövő évre érvényes új útdíjakat a szolgáltatónak október elején kell majd kihirdetnie. A teherautók díjrendszerében nem lesz 10 forintra történő kerekítés, a díjakat 2 tizedesjegy pontossággal fogják kiszámolni.
Idén a júliusi infláció még biztosan magasabb lesz az augusztusinál, így valamivel nagyobb emelésre kell számítani, mint a matricás rendszerben. Míg arra azt írtuk, hogy kevéssel már 20% alatt maradhat a változás, itt valószínűbb lesz a nagyjából 20%-os mérték (lapzártánk idején még nem ismerjük a júliusi inflációs adatot).
Jön az öttengelyes kategória
Július végén egy újabb rendelet változtatta meg az útdíjak számítási módját. A legnagyobb változás, hogy bővítik a tengelyszám alapján kialakított kategóriákat. Megjelenik az 5 tengelyes és annál nagyobb járművekre létrehozott J5-ös kategória, így a 4 tengelyes nehéz teherautók és a kamionok díjszabása elválik egymástól. Ezzel együtt megváltozik, némileg bonyolultabbá válik a díjszámítás módszertana is, ami a mostaninál jobban figyelembe tudja venni az Euro VI-nál is kevésbé szennyező, vagy teljesen kibocsátásmentes járművek jellemzőit. Ez a rendelet azonban csak 2024. január elsején fog hatályba lépni, így elvileg januártól még nem fogjuk a hatásait megtapasztalni az új tarifákban, csak 2025-től. Ám a NiT Hungary oldalán olvasható vélemény szerint nem kell 2025-ig várnunk, hogy az új számítási módszer alapján kalkulált, várhatóan magasabb díjakkal találkozzunk. A szervezet szerint az október elsején esedékes díjhirdetés után, az új rendelet hatályba lépését követően azonnal korrigálni fogják a díjakat, s már februártól életbe léptetik az új rendszert. Mivel a kihirdetés után legalább 30 nappal lehet csak az új díjakat alkalmazni, ezért legkorábban 2024. februártól kell majd az újabb emelésre számítanunk.
Nagy Csaba