Januártól bármilyen árut csak úgy lehet fuvarozni, ha a szállítást előre bejelentik az adóhivatalnak. Ezt az intézkedést az áfacsalások visszaszorítása érdekében akarja 2015-től bevezetni a kormány. Az áfacsalások ellen bevezetendő új szabály a fuvarozókra terheli a legtöbb feladatot.
Az adótörvényekkel benyújtott törvényjavaslat szerint jövőre nem lehet olyan árut forgalomba hozni, melyet a szállítás előtt nem jelentettek be az adóhivatalnak. A totális elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszernek januártól már működnie kell a törvénytervezet szerint. Alapja az e-útdíjszedés kapcsán kiépült elektronikus rendszer lenne. A törvény minden olyan járműre kiterjed majd, melynek útdíjat kell fizetnie.
Az intézkedés hirdetett célja az áfacsalások visszaszorítása. Az elképzelés szerint nem lesz módjuk az áfacsalóknak papíron ide-oda utaztatniuk az árukat, ha az adóhivatalnak azonnali és valós képe lesz az árumozgásokról. És ezek az adatok nem csak egy-egy alkalmi vizsgálat során állnak majd rendelkezésre, hanem minden áru minden megmozdításáról azonnal megjelenik az információ az adóhivatali számítógépeken. Olyan ez, mintha online kasszát vezetnének be a fuvarozásban.
A törvény az útdíjköteles járművekre vonatkozik, s három esetben terjed ki a fuvarozásra:
· ha az EU területéről árut hoz Magyarországra (ekkor a magyarországi címzettnek kell a bejelentést megtennie)
· ha Magyarországról árut visz ki az EU területére (ekkor a magyarországi feladónak kell a bejelentést megtennie)
· ha Magyarországon belül belföldi forgalomban végez első adóköteles termékértékesítést (ekkor a feladónak kell a bejelentést megtennie).
Látható, hogy a rendelkezés a termékbeszerzésre és a termékértékesítésre vonatkozik. Tehát csak akkor lesz egy szállítás bejelentés-köteles, ha az áru gazdát cserél. Akkor viszont minden áru ide tartozik: a darabáru éppen úgy, mint az ömlesztett rakományok. A sóder vagy a beton szállítását éppen úgy be kell jelenteni, mint az élelmiszerét.
Mi lesz ezzel a fuvarozók dolga?
A bejelentést tehát vagy a feladónak, vagy nemzetközi szállítás esetén a magyar címzettnek kell megtennie. A rakodás addig nem kezdhető meg, amíg ez a bejelentés nem történt meg. Erre a fuvarozónak is ügyelnie kell.
A törvényjavaslat szerint a rendelkezés hatálya alá tartozó árufuvarozás csak akkor kezdhető meg, ha ahhoz a NAV-tól előre kértek egy úgyneveztt EKAER számot. Ezt a számot minden szállításra külön meg kel kérni, és 15 napig lesz érvényes. Az EKAER az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer rövidítése. Az EKAER szám kiadásának a feltétele a szállító jármű rendszámának a leadása is, tehát a szállítás előtt mindig pontosan tudni kell, hogy melyik autó viszi el az árut.
Lesznek olyan esetek, amikor azokat a termékeket is csak bejelentve lehet szállítani, melyeket nem útdíjköteles autóval visznek. Ezeket kockázatos élelmiszereknek nevezték el. Azok a termékek tartoznak ide, melyek különösen kedvelt célpontjai az áfacsalásoknak, mint például az étolaj vagy a cukor. A pontos terméklistát majd egy későbbi rendelet fogja megadni. Ha ilyen termékből valaki 200 kilogrammnál többet, vagy 250 ezer forintnál nagyobb értékűt visz, akkor azt is be kell jelenteni. Akkor is kötelező lesz a bejelentés, ha egy címzettnek összesen 500 kg különböző árut, vagy nettó 1 millió forint feletti értéket szállítanak. Akkor is, ha a szállítás egy 3,5 tonna alatti furgonnal, vagy akár személyautóval történik. Ez azt jelenti, hogy ha egy vidéki kisbolt tulajdonosa elmegy a nagykerbe alaposan bevásárolni, akkor azt a beszerzést is csak előzetes bejelentéssel viheti haza. Hiszen valószínű, hogy az összesen – és egy címzett számára – szállított áru mennyisége meghaladja majd az 500 kilót.
A kockázatos termékek szállításához kockázati biztosítékot is le kell majd tenni (nem a fuvarozónak, hanem az áru tulajdonosának). Nem is keveset: a biztosíték mértékének el kell majd érnie a legutóbbi 2 hónapban összesen szállított áru értékének a 15 százalékát. Ez hatalmas tőke lekötését igényli majd a kereskedelemmel foglalkozó vállalkozásoktól (nem a fuvarozóknak, hanem az áru tulajdonosának kell a biztosítékot letennie!). Könnyítés, hogy nem kell majd biztosítékot letennie annak, aki szerepel a köztartozásmentes adózók listáján.
A bejelentés során a NAV minden lehetséges adatot tudni akar a szállításról. A szállító vállalkozás saját adatain túl be kell majd jelenteni többek közt
· a címzett adatait (név, adószám)
· a kirakodás pontos helyét
· kockázatos termék szállítása esetén a kirakodás helyéül szolgáló ingatlan tulajdonosának pontos adatait (név, adószám), ha az ingatlan tulajdonosa nem a címzett vállalkozás
· a termékek vámtarifaszámát, nevét, tömegét
· a szállítás indokát (termékértékesítés, termékbeszerzés vagy bérmunka)
· a felrakodás időpontja.
(A bejelentendő adatok itt felsorolt listája nem teljes!)
A jövőben ha valaki a kereskedelmi mennyiséget elérő terméket szállít, azt csak úgy teheti meg, ha fuvarlevéllel vagy számlával igazolni tudja annak eredetét. Egy ellenőrzés során a fuvarozónak nyilatkoznia kell arról, hogy ki a szállított áru tulajdonosa. A NAV ez alapján felkeresheti a megnevezett tulajdonost, s adatokat kérhet tőle a szállításról: ki szállítja a terméket, annak mi az EKAER száma, az autó rendszáma, a kirakodás helye stb. Ha a NAV bármilyen kockázati tényezőt talál – például a fuvarozó és a megnevezett tulajdonos által elmondottak nem azonosak – akkor a hatóság az árut zár alá veszi, azaz lefoglalja a helyzet tisztázásáig.
Ha valakit az adóhatóság azon ér, hogy bejelentés nélkül szállítja az árut, akkor a szállított termékeket a NAV lefoglalja. A lefoglalt árut akár el is lehet árverezni, s ebből fizettetik ki a rendkívül magas büntetés összegét. A bírság a be nem jelentett fuvarozás esetén ugyanis a szállított áru értékének a 40 százaléka lesz!
Forrás: 2014. évi LXXIV. törvény az egyes adótörvények és azokkal összefüggő más törvények, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény módosításáról
Egyszerűen teljesen tönkre teszik a magyar fuvarozást. Ezeket a csalásokat nagyobb részt szlovák, ukrán, román és cseh rendszámú autókkal követték el, őket hogyan fogják ellenőrizni? Megint marad a magyar vállalkozásokkal való kitolás, így is hátrányba vagyunk lassan már mindenkivel szembe.
üdv.
Borovszki Erika
Olvastad a cikket?
A törvény az útdíjköteles járművekre vonatkozik, s három esetben terjed ki a fuvarozásra:
· ha az EU területéről árut hoz Magyarországra (ekkor a magyarországi címzettnek kell a bejelentést megtennie)
· ha Magyarországról árut visz ki az EU területére (ekkor a magyarországi feladónak kell a bejelentést megtennie)
· ha Magyarországon belül belföldi forgalomban végez első adóköteles termékértékesítést (ekkor a feladónak kell a bejelentést megtennie).
Fuvareszköz hovatartozásától független a bejelentés.
Bejelentési kötelezettsége van a címzettnek, vagy a feladónak.
Most már tényleg elment az összes józan eszük is, addig -addig hogy az egész országot bedöntik!
Kommunistaként azt állítom, hogy ennyire komoly ellenőrzést még a szocialista állam sem vezetett be!
Meglátszik, hogy volt MSZMP-s a honatyáink nagy része illetve felmenőik voltak azok és ezt a szellemet örökölték.
Amikor még kint melóztam kamionnal ilyenről nem halottam, pedig több nyelven tudok kommunikálni,
Ez egy agyrém,ráadásul kivitelezhetetlen!! Mondok egy példát: Egy cégtől elvisznek egy árut egy bizonyos rendszámú belföldi gyűjtős autóval. Ezután az áru Budapesten egy ki tudja milyen rendszámú autóra kerül, amit a feladó a bejelentéskor még nem tudhat,de sokszor még a speditőr sem. Na most ezzel a második autóval megindulnak kifelé az országból, egy ellenőrzésnél már nem stimmel a rendszám amit a feladó bejelentett.
Vagy például, egy gyűjtő áruban egy tétel nincs rendesen bejelentve, akkor is lefoglalják az egész bagázst, aztán az is megszívja, aki rendben bejelentette???
Egyáltalán az elektronikus rendszerek hogy fogják bírni ezt az adat mennyiséget? Össze omlik a rendszer, és csak 2 nap múlva tudják rendbe rakni! addig szépen meg ellenek a disznók a platón, a tyúkok meg tele tojják a ketrecet tojással.(meg mással is) 🙂
Ez a tervezett rendelkezés ugyan úgy megvalósíthatatlan, mint az, hogy a fuvarozó előre pontosan tudja, hogy milyen útvonalon fogja szállítani az árut. A tömegárú fuvarozásnál pl. beton adott esetben csak 500 méterre szállítunk betont 10 db autóval , követhetetlen melyik autó mikor rakodik le illetve fel. Az adminisztrációról nem is beszélve, mindezt a KKV-k támogatására, azok adminisztrációs terheik csökkentésére.
Egyszerűen teljesen átgondolatlan agyament ötlet.
Ez nem normális emberek találták ki, ezt nem lehet kivitelezni!
sajnos akik az áfa csalást elkövetik azok ezután is vígan röhögnek a markukban.de ehhez ennél pontosabb adminisztráciora van szükség.nincs még elég adat a HU-Go-adat bázisban?
Egy ital nagykerből napi 25-40 címre viszek 15-50 féle terméket.Mire minden adminisztrálva van, bezár a vevő…
szerinted,amikor este szól a fuvarszervező a másnapi munkával
kapcsolatban,amit reggel felrakodsz.És ha nem fér fel és másik autóra rakják,mert ott még van hely,akkor mi lesz?Vagy napközben rád telefonálnak,hogy menj és segíts ki,mert az egyik szállító társad megszorult a Médiánál és még van a nyakán 5 lerakó.Akkor mi van?Ez az egész a hülyeség ne tovább-ja.
Le kellene állítani a belföldi fuvarozást mindent az alapvető élelmiszereket legfő képp ! De az a baj hogy mindenki félti a bőrét és az állását sajnos sarokba van mindenki szorítva ! De ha minden fuvarozó hajlandó lenne össze fogni akkor meg lehetne szorítani őket!
Az az érzésem, hogy most jött el az ideje, hogy ezt a „korrupt” hozzá nemértő bagázst elzavarjuk és a helyére olyanokat válasszunk akik nem a Nemzet romlását akarják!
Egyéb iránt, teljesen felesleges ezen tovább rágódni!
-hatalommániás, igénytelen zsarnok, kétszínű,STB banda!-
A cikk írójához lenne kérdésem. Több ellent mondás van. az első és legfeltűnöbb ,,akkor kell bejelenteni ha mo.-n első agóköteles értékesítés” ez tudva levő az forgalmazótól vagy gyártótól származik és erre jön a áfa. A nagyker nem ilyen ő csak tövább értékrsítő. A másik e-útdíj köteles járművekre vonatkozik, a 3,5 t allattiakra nem,és mégis kiterjeszti. Elég életszerűtlen ha a kereskedő kimegy a nagybanira és jó áron tud valamit vásárolni az adott pillanatatban hogy jelenti be a helyszínről?
Egyetértek, életszerűtlen mindkét előírás – csakhogy ez van az adótörvény szövegében. Igen, rengeteg kérdést felvet. Most akkor a fuvarozónak azt is figyelnie kell, hogy a termék, amit szállít, az a gyártótól megy a nagykerhez, vagy már a nagykertől a másik vevőhöz? Vagy mi a helyzet az ömlesztett áruval? A mai szöveg alapján egy rakomány sóder is ide tartozik. A fuvarozónak semmi köze ahhoz ,hogy az áru eddig hányszor cserélt gazdát, mégis az autójával felel a szabályok betartásáért. A 3,5 tonna alatti probléma is jogos, főleg annak fényében, hogy ma még nincs meg az a rendelet, ami leírná, mik ezek az különlegesnek számító élelmiszerek. Azt majd nem törvény, hanem egy miniszteri rendelet szabja meg.
Adó szakértő ismerősöm azt mondta, hogy folyamatosan rabolják az országot a multik és papíron addig utaztatják az árut, míg végül semmi adót nem fizetnek, a magyar termelők árai alá mennek, így azokat tönkreteszik és több EZER!!milliárdos kárt csinálnak. Az adó hatóság a rendőrséggel együtt sem ért célt a multik ügyvéd hadseregükkel szemben. Ez a törvény téged szolgál, HA A KORMÁNY VALÓBAN HAZAFI. Ha csak annyit érnek el vele, hogy a magyar kistermelők piacképesek lesznek, már az is siker. Nem baj ha drágább valami, csak ád egy legyen jó, ád kettő magyar embert gazdagítson!
Félek én attól, hogy egészen más célok vannak mögötte!
Sajna ez a kormány (és az előző is!) hiteltelen.
„Nem elég becsületesnek lenni, annak is kell látszani!”
Én ezt a kormányt nem vélem becsületesnek, tettei alapján ítélve.
A mögöttes szándék nem tiszta, tehát én részemről nem támogatom ezt a törvényt.
Persze ettől a nap holnap reggel éppen úgy fel fog kelni 🙂
Hazafi kormány? Hol élsz te? Nem Magyarországon vagy legföljebb a fotelkédben üldögélve. Ez a vezetés már a digitális vasfüggöny felépítésén munkálkodik, ezzel az abszolút dilettáns tervezettel pedig azon, hogy úgy élhessünk, mint a szovjetek: a falud határát sem hagyhatod el „bumáska” nélkül.
Amúgy a kormányod pillanatok alatt „megmentett” 3000 milliárdot. Hogy kinek? Nem azoknak, akikkel befizettették majdnem tíz év alatt abból a célból, hogy a nyugdíjuk biztosabb lehessen.
A kormányod legalább húszezer ember életét tette tönkre azért, hogy rokonok, haverok, mutyitársak, azaz alázatos, zsarolható szolgák kezére játszhasson át dohány-kiskereskedelmet, állami földeket.
A kormányod csinovnyik közszolgái piaci szereplőket próbáltak korrumpálni, csalárd választási rendszerrel ültettek kiskirályként viselkedő helyi vezetőket a polgárok nyakára ültetni.
Elűzi hazánkból az egészségügyi dolgozókat,a fiatalokat, a tanultakat.
Hát legyél boldog, és szolgáld őket lelkesen, míg bele nem gebedsz! Közben nézegetheted (esetleg, ha eljuthatsz odáig) a milliós értékű palotáikat.
Jelzem, _megint_ egyszer látszik, hogy valaki milyen érzelmű: a helyesírás, az a fránya helyesírás valahogy nem megy az ilyeneknek – hogy még az egyes számot a többessel se tudja valaki egyeztetni, megrendítő.
Ha megnézed szinte senkinek a kitűzött célokkal volt kifogása, hanem azzal, hogy azt ezzel így nem lehet elérni, viszont rengeteg új problémát okoz. Egy orvosság, aminek csak mellékhatása van…
Ez még kell a magyar fuvarozóknak. De nem baj ezt is benyeljük. Mindenki hallgatni fog. FUVAROZÓK össze kellene fogni és megálljt parancsolni ennek a csürhe kormánynak. Felháborító!!!!
Oké, ez teljesen kész.
A fuvarszállítmányok kötelező NAV-os elő-regisztrációja százalékokban mérhető GDP mínuszt jelent majd. Aki ezt kitalálta, életében nem látott még fuvarszervezést. Az elő-regisztráció erre a széles körre halmozott csúszásokat, nem megvalósuló szállításokat fog eredményezni, mely időleges alapanyag- és áruhiányokkal járnak. Amit ma nem termelsz meg és nem adsz el, az hiány lesz.
Ez aztán a nemzetgazdasági károkozás magasiskolája!!! Lehet, hogy sokat bukunk az áfa-csalásokon, de az elő-regisztráció okozta nemzetgazdasági veszteség ennek sokszorosa lesz.
sztrájkolni kell kollégák,összetartani,csak ennyi….
Sztrájkolni magyar fuvaros?Hahaha…Útdíj bevezetés előtt jött az sms,hogy sztrájk vasárnap este,próbáltam elérni a telefonszámot amelyről jött,nem vette fel senki sem válasz nem jött smsre,A fuvarozót szívatják már megint.Nézze meg a NAV egy üzem termelését kinek adta el az árút másik navos meg menjen el nézze meg a fogadót,hogy mit csinált vele a vevő és kész az ellenőrzés.Egy baleset miatt forgalom terelés van akkor már feketefuvar vagy áfacsalás.Műszaki hiba miatt este 11kor megáll az autó a cél előtt 10 kmre akkor?…………………………
Azt hiszem ,ha lenne 2-3 napos háború(Ne legyen természetesen!)nem érdekelné a navos embereket hogy áfásan vagy áfa nélkül kerül-e kenyér cukor tej az asztalukra vagy éppen nem regisztrált autó vitte a krumplit a vidéki termelőtől a pesti csürhének aki ilyen törvények kitalálásáért vesznek fel milliós fizetéseket.
november 17-én lehet csatlakozni a netadós tüntetéshez, Néhány kamion elég nyomatékot adhat:))
Csak az a kérdés, hogy kapna e behajtási engedélyt.
Arra nem gondoltatok, hogy a kötelező előregisztráció is internetes adatforgalmat generál egy pár embernek? 🙂
Sajnos már régen volt amikor az iskolában azt tanultuk,hogy milyen rossz volt a jobbágynak mert volt tized meg volt kilenced,Most marad-e valakinek 1 tized???Kérem jelentkezzen mert tanulnék tőle,hogy ,hogyan csinálja.
http://hvg.hu/gazdasag/20141029_Konnyeden_kijatszhato_az_afacsalasok_kisz
Hello emberek, olvastatok hogy:· ha Magyarországon belül belföldi forgalomban végez első adóköteles termékértékesítést (ekkor a feladónak kell a bejelentést megtennie).
ELSŐ !
Ha elmész a Metróba vásárolni, azt már nem kell bejelentened.
HA külföldről hozol be árut, és Te vagy az importőr, akkor igen, hogy kinek viszed.
Kíváncsi lennék, ugyanez a banda mit mondott volna 89-ben, ha valaki előáll egy ilyen ötlettel: „Ezentúl minden fuvart előre be kell jelenteni az állami adóhatóságnak. Mindent tudni akarunk!”