A Parlament előtt van egy olyan törvénymódosítás, ami szerint minden évben az infláció mértékével automatikusan emelkedni fognak az útdíjak. Ilyen eddig nem volt, 2013-as bevezetése óta mindössze három alkalommal változtatott a kormány a használatarányos útdíjakon. Mit jelent nekünk az automatikus díjemelés?
A járványhelyzettel kapcsolatos törvénymódosítások között bújt meg a parlamenti előterjesztések listájában a közlekedési törvény átformálása. Az elsősorban útügyekkel foglalkozó salátatörvényben van egy pont, ami alapvetően megváltoztatja az útdíjak jövőbeli alakulását. A törvény módosítása lehetővé teszi, hogy az útdíjak minden év elején automatikusan emelkedjenek az infláció mértékével.
Nem most lenne itt az ideje az útdíjak emeléséről törvényt hozni – fogalmazza meg a kritikáját az MKFE. A szervezet indokolatlannak látja a változást, s annak visszavonására kérte a parlamenti képviselőket. Az érvelés szerint a jelenlegi gazdasági környezet, a bizonytalan kilátások, a fuvarozószektorból bántóan hiányzó állami segítség a végletekig feszíti a vállalkozások tűrőképességét. A járvány miatti helyzet felemészti a vállalkozások összes tartalékát, elviszi az éves nyereséget. Éppen ezért a díjemelést nem szabad most sem tervezni, sem végrehajtani – véli az MKFE.
Valójában a szervezet sem az automatikus díjemelés ellen emelte fel a hangját, hanem a 2021-re időzített díjemelés ellen. Az inflációkövető díjemelés ugyanis azt jelenti, hogy már 2021 januárjában is emelkedni fognak a díjak. Nem is kis mértékben, hiszen erre az éve a korábbiaknál magasabb infláció várható.
A kormány szerint az inflációkövető megoldás egy kiszámítható, tervezhető jövőképet ad a vállalkozásoknak. Így az évi díjemelés senkit nem ér váratlanul, pontosan, előre tudják a fuvarozók, hogy mire számíthatnak. Az útdíjak emelését előre be lehet tervezni a következő év pénzügyi terveibe, nem egyik napról a másikra kell átírni a számokat.
Valójában az inflációkövető emelés nem olyan borzasztó, mint amilyennek első pillanatra tűnik. Való igaz, ez a módszer azzal jár, hogy minden évben változnak a díjak, korábban pedig nem volt minden évben díjemelés. Ez igaz, ám azt is tegyük hozzá, hogy az eddigi díjemelések az infláció fölötti mértéket jelentettek.
A használatarányos útdíjakat a rendszer 2013-as bevezetése óta három alkalommal emelte meg a kormány: 2015-ben, 2019-ben és 2020 elején. A három emelés után az alapdíjakra jelenleg 14,8 százalékkal fizetünk többet, mint 2013-ban (az útdíj más tényezőktől is függ, de a kategóriák alakításával most nem számolunk). Ugyanezen idő alatt 10,8 százalékos volt a hivatalosan mért infláció. Tehát jobban jártunk volna, ha minden évben az inflációval emelnek, mint így, hogy gyakorlatilag ötletszerűen írták át háromszor a díjtáblázatot. Ha eddig is inflációkövető lett volna a díjemelés, akkor most alacsonyabbak lennének az alapdíjak. Mintegy 3-4 forinttal kerülne kevesebbe egy autópálya-kilométer mindegyik járműkategóriában.
A kormány azzal is indokolja az inflációkövető díjakat, hogy az infláción kívül nincs más ok a díjrendszer alakítására. Eddig ez nem így volt: változtak a környezetvédelmi kategóriák, megváltoztatták a szorzókat, és átsoroltak más kategóriába egyes járműveket. A mostani rendszert a kormány tartósnak, állandónak látja, s a továbbiakban csak az inflációban látják a díjemelések lehetséges indokát. Ehhez pedig nem kell minden évben külön törvénymódosítás. Egyszerűbb számukra, ha megteremtik az automatikus emelés lehetőségét, s a későbbiekben már csak miniszteri rendelet kell a táblázatok módosításához.
Ha a Parlament elfogadja a módosítást, a jövőben minden évben emelkedni fognak az útdíjak, s többet kell fizetnünk már 2021-ben is az úthasználatért.
Nagy Csaba