A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Kellemetlen meglepetés, ha csak vásárlás után derül ki, hogy a járművet valójában kivonták a forgalomból. Egy ilyen helyzet ma már könnyen elkerülhető, hiszen a legfontosabb járműadatokat pillanatok alatt, ingyen megkaphatjuk az interneten.  

Olvasónk egy pótkocsit vásárolt jóhiszeműen, készpénzre egy kereskedőtől. A papírokat rendben megkapta, azok nem tartalmaztak semmilyen bejegyzést. A pofon akkor érkezett, amikor át akarta íratni a nevére a pótkocsit. Az ugyanis ki volt vonva a forgalomból, de erről csak az okmányirodában értesült. 

Egy ilyen hatósági lépésnek több oka is lehet. Például a jármű korábban tulajdonost váltott, s az új tulajdonos nem jegyeztette be a saját nevére. A régi tulaj bejelentette az eladást, de mivel az új nem íratta a nevére, a közlekedési hatóság egy idő után eljárást indított a kivonásról. A tulajdonosnak ilyenkor 5 napon belül le kell adnia a forgalmi engedélyt és a rendszámot, ám sokat nem tehetnek vele, ha ezt nem teszi meg. Így fordulhat elő, hogy egy látszólag rendben lévő forgalmi engedély után is ilyen meglepetés éri az új tulajdonost. 

Az ehhez hasonló kellemetlen meglepetések könnyen megelőzhetők. Ma már nagyon egyszerűen ellenőrizhetjük az autó fontosabb adatait. A hiteles állami adatbázisból ingyen és pillanatok alatt megkaphatjuk a szükséges információkat. 

Járműadatok elektronikus nyilvántartása

Már 2 éve működik a járműadatok állami nyilvántartása. Innen ingyen letölthetjük az autó előéleti adatait (elérhető a szuf.magyarorszag.hu/jszp_szuf címen). Megkapjuk a műszaki vizsgák bejegyzéseit, láthatjuk a vizsgákon és az eredetvizsgálat során készített fényképeket és grafikonon is a regisztrált kilométeróra-állásokat. Ez a rendszer a Belügyminisztérium hiteles nyilvántartásából dolgozik. Nemcsak személygépkocsik adatai kérhetők le, hanem minden bejegyzett járműé, azaz buszok és teherautók adatait is megkaphatjuk. 

A program használata ingyenes, de a belépéshez ügyfélkapun keresztül azonosítani kell magunkat. Nincs mennyiségi korlátozás sem, azaz bármennyi autó adatait megnézhetjük. Az ügyintézéshez csak a rendszám megadására van szükség. Bárkinek az autóját lekérdezhetjük, nem csak a sajátunkat. Ez nem jelent problémát, mert személyes adatokat nem ad ki a rendszer. Megtudhatjuk viszont, hogy az autó

– forgalomban van-e

– nincs-e körözés alatt

– az eddigi tulajdonosok számát

– a műszaki vizsgák időpontjait és az azokon tett feljegyzéseket

– megnézhetjük a műszaki vizsgákon rögzített fotókat

– a rögzített óraállásokat, amiket több évre visszamenőleg grafikonos formában is kirajzol a program

– rendelkezik-e kötelező biztosítással

– van-e bejegyzett biztosítási esemény, kárkifizetés. 

A biztosítási eseményekkel kapcsolatos információkat csak az újabb járművek esetén tudjuk használni, mert ezeket az adatokat csak 2019 óta gyűjti a rendszer. Így is meglepő információkra bukkanhatunk. Például egy  tökéletes állapotban lévő, valóban keveset futott, újszerű személygépkocsiról derül ki, hogy két év alatt két alkalommal is közel 1-1 millió forintnyi kárkifizetés történt. Gyakorlatilag nincs olyan alkatrésze, ami ne lett volna összetörve, kicserélve, mielőtt újszerű állapotjelzéssel a kereskedőhöz került. 

Kellemetlen meglepetésként élhetjük meg a tulajdonosok számának a változását is. Ezt az adatot azonban kezeljük némi fenntartással! Két tulajdonos között akár több alkalommal is gazdát cserélhet a jármű, mert kereskedők adják-veszik egymás között. Könnyen megeshet, hogy a rendszerben négy tulajdonos szerepel, valójában csak egy valódi gazdája használta éveken keresztül az autót. De a bejegyzett első tulajdonos a bank volt, tőle átkerült a tényleges gazdájához, akitől megvette egy kereskedő, majd továbbadta egy másiknak. És máris négy gazdája van az egy személy által vezetett járműnek. 

Kilométeróra-állások: kiderülnek a tekerések

Kötelező rögzíteni az autó óraállását minden műszaki vizsga alkalmával és tulajdonosváltáskor. A szervizek javításkor is rögzítik az órállást, de ezek nem kerülnek be a nyilvántartásba. Az óraállásokat 2013 óta kell felírni, így ma már nincs olyan itthon forgalomba helyezett autó, aminek nincs legalább egy adata. Ha az autóval nincs semmi gond, akkor ez az óraállás az évek során egyenletesen emelkedik. Az óratekerés ott érhető tetten, ahol a későbbi óraállás alacsonyabb a korábbinál, vagy egy hosszabb időszak alatt csak irreálisan kevés kilométert tett meg az óra szerint az autó.

Kiszűrhetjük az extrém használatot is az óraállások alapos átnézésével. Például kinézünk egy 5-6 éves kis személyautót, melynek az órája a korának nagyjából megfelelő 100 ezer körüli értéket mutat (ez nagyjából havi 1500 km). Csakhogy azt látjuk, hogy az első műszaki vizsgán, az autó 4 éves korában mindössze 10 ezret mutatott a számláló, tehát alig használták a kocsit. Majd a maradék 2 év alatt belehajtottak 90 ezret, ami elég sok egy városi kisautónak. Ezt már nem nagyon tekinthetjük megkímélt járművek, vagy legalább nagyon figyeljünk oda a szükséges karbantartások, javítások elvégzésére.  

Mi a helyzet a külföldről behozott autókkal?

Az állami adatbázis csak a járművek itthoni előéletéről ad tájékoztatást. Így ha frissen behozott járművet vásárolunk, annak a korábbi sorsáról semmit nem tudhatunk meg ebből a forrásból. 

De egyre több olyan nemzetközi szolgáltató működik, melyek erről is felvilágosítást tudnak adni. Egy-egy ilyen weboldalon futó program több tucat ország kártörténeti adatbázisába néz bele, biztosítók nyilvántartásait kérdezi le. Megtudhatjuk belőlük, hogy az autó áll-e nemzetközi körözés alatt, volt-e vele kapcsolatos biztosítási esemény, bármilyen kárkifizetés. Ezek az oldalak fizetős szolgáltatást nyújtanak, de az összeg nem vészes, néhány ezer forintért tájékozódhatunk. Az adatbázisok használatához az alvázszámot kell ismernünk. Ilyen például a vin-info.com, a carvertical.com, vagy magyar szolgáltatóként a forensis.hu. 

A legtöbb esetben elég információt ad a hazai adatbázis. Az autóról akkor érdemes a hazain kívül más forrásból is tudakozódni, ha:

– eredetileg külföldön helyezték forgalomba, főleg, ha most hozták be az országba

– ha nem teljesen tisztázható az előélete, például túl sokszor cserélt gazdát, többször kivonták a forgalomból stb. 

Nagy Csaba