A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Eljárást indított Olaszország ellen az Európai Unió a tachográf-adatok jogszerűtlen felhasználása miatt.

Az olasz rendőrök gyakran használják fel a menetíróból kinyerhető adatokat arra, hogy a korábban elkövetett, a tachográf által jól dokumentált gyorshajtás miatt megbüntessék a járművezetőt. Ez azonban szabálytalan. Bár a menetíró sokféle adat rögzítésére alkalmas, ezek csak arra a célra használhatók fel, amire az uniós rendeletek előírják. A gyorshajtók kiszűrése nem tartozik ezek közé, erre a menetírót nem szabadna használni.

Az Európai Unió azonban nem felettese a tagállamoknak, ezért az EU közvetlenül nem tudja betiltani az olasz gyakorlatot. Az Európai Bizottság ilyen esetekben egy úgynevezett kötelezettségszegési eljárást indít. Ez egy hosszú folyamat, akár több évre is elhúzódhat, mire megoldás születik a kifogásolt ügyekben. Az olaszországi tachográf-használat elleni kifogás most az eljárás elején tart: egyelőre az EU Bizottság magyarázatot vár az olaszoktól, méghozzá két hónapon belül.

A közeljövőben tehát továbbra is számíthatunk arra, hogy Olaszországban az EU rosszallása ellenére megbüntetik a gyorshajtó sofőröket a tachográf adatai alapján. Az eljárás szabálytalan, ám egyelőre semmilyen hatóság nem tudja felülbírálni az olasz rendőröknek ezt a megoldását. A többi tagállam számára viszont ez egy fontos figyelmeztetés. Egyértelművé teszi, hogy ez egy helytelen gyakorlat, és az EU Bizottság fel fog lépni ellenük, ha követik az olasz példát.

Kötelezettségszegési eljárás más országokkal szemben is zajlik, amelyek szintén a saját maguk módján értelmezik ezt vagy azt a rendeletet. Csak címszavakban néhány példa az októberben indított eljárásokról:

  • Svédország a kombinált szállítás feltételeit korlátozza.
  • Franciaországban és Litvániában az alternatív üzemanyaggal működő, ám a hagyományos járműveknél hosszabb vagy nehezebb teherautók nem kapják meg az EU által előírt kedvezményeket a túlméretre vagy túlsúlyra.
  • Csehország nem megfelelően alkalmazza a sofőrök egészségi állapotával kapcsolatos elvárásokat, kizárnak a vezetésből olyan szív- és érrendszeri betegségben szenvedőket is, akiknek megengedhető lenne a jogosítvány.
  • Hollandia nem alkalmazza a járművek szigorított műszaki vizsgálatára vonatkozó követelményeket, amelyek az EU rendelet alapján kötelezőek lennének.

Nagy Csaba