Az EU parlament azt szeretné, hogy 2035. január 1-től kezdve már ne kerüljenek forgalomba új gyártású, robbanómotoros személy- és kisteherautók, sem dízel, sem benzin, sem szintetikus üzemanyaggal működők. A robbanómotoros nehéz haszonjárművek és autóbuszok gyártását nem tiltatanák be, de a károsanyag-kibocsátásukat drasztikusan csökkentenék.
Az új városi buszokat kibocsátásmentessé tennék, az új tehergépkocsiknál pedig 2040-re 90 százalékos kibocsátáscsökkentést várnak el. A brüsszeli testület közleménye szerint az intézkedés bevezetése indokolt, ugyanis a teherautók és a városi, távolsági buszok az EU üvegházhatású gázkibocsátásának több mint 6 százalékáért felelősek, a közúti közlekedés károsanyag-kibocsátásának pedig több mint 25 százalékáért. A javaslat szerint a kibocsátási szabványok biztosítanák a személy- és áruszállítás elmozdulását a nulla kibocsátás felé.
Az Európai Bizottság a 2019-es szinthez képest szigorúbb kibocsátási szabványok fokozatos bevezetését javasolja. Minden új nehézgépjármű esetében 45 százalékos kibocsátáscsökkentést írna elő 2030-tól, 65 százalékost 2035-től, és 90 százalékos kibocsátáscsökkentést 2040-től. A CO2 határértékek a jövőben nemcsak a nehéz, hanem az 5 tonna össztömeget meghaladó kisteherautókra is vonatkoznának.
A fő nehézséget a határidők rövidsége okozza. Az autógyártók szerint az új szabványok miatt szükséges fejlesztések azokat a pénzeket emésztik fel, amelyeket az elektromos járművekre kellene fordítani. A drasztikus szabályok bevezetésének ellenzői azzal érvelnek, hogy már az Euro 7 norma is hatalmas drágulást okoz a járműpiacon, miközben csupán 5%-kal csökkenti a nitrogén-oxid kibocsátást.
Ugyanakkor a korosodó Euro 4-5 besorolású járművek Euro 6-ra vagy elektromos autókra történő cseréje 80 százalékban javíthatná az emissziós adatokat. Az autógyárak és fuvarozók képviseletei azt is javasolták, hogy Brüsszel fogadja el a robbanómotoroknál használatos szén-dioxid semleges üzemanyagokat egyenrangúnak az elektromos, a hidrogén alapú, tüzelőanyag-cellás meghajtással. Az IRU, az Európai Fuvarozói Tanács, a FuelsEurope és uniós fuvarozó vállalatok közös levélben hívták fel az EU Bizottság figyelmét arra, hogy a robbanómotoros járművek ellehetetlenítése veszélyezteti az ellátási láncok biztonságát. Úgy tűnik, hogy az EU Parlament február 14-i szavazásával eldőlt a szakmai vita, bár a határozatot az EU Tanácsnak még jóvá kell hagyni.
Forrás: MTI, transport-online/de