Tavaly a csökkenő szállítási igények némileg enyhítették a sofőrhiányt. Idén viszont az újrainduló gazdaságok miatt fordulni fog ez az irány, s a vállalkozások ismét versengeni fognak a képzett sofőrökért – jósolja a nemzetközi fuvarszervezet. Az IRU 777 vállalat megkérdezésével 23 országban végezte el nemzetközi felmérését.
Anemzetközi fuvarszervezet felmérésének az egyik fő tapasztalata, hogy a sofőrhiány világjelenség, nem csak térségünkre jellemző. Mexikóban, Törökországban vagy Oroszországban éppen úgy a képzett hivatásos járművezetők hiánya okoz nehézségeket a szállítási ágazatban. Ám Európában szinte a legsúlyosabb a sofőrhiány: tavaly év elején az öreg kontinensen a hivatásos járművezetői állások mintegy 20 százalékát nem tudták a cégek betölteni (a kisvállalkozásoknál szerintünk ennél jobb az arány, de az IRU felmérése valószínűleg a nagyobb vállalkozásokra irányult).
A járvány világszerte csökkentette a szállítási kapacitások iránti igényeket, így a sofőrhiány is enyhült. A korábbi 20 százalék helyett 2020-ban már csak az állások 5-7 százaléka maradt üresen. Arra azonban lehetett és most is lehet számítani, hogy ez a változás nem lesz tartós: a szállítási igények növelésével a sofőrhiány is vissza fog térni. Az IRU becslése szerint idén legalább 17 százalékos sofőrhiánnyal kell számolnunk.
Érdekes a nemek aránya is. Bár a kamionos pályát sokáig csak a férfiak számára vélték alkalmasnak, a világ minden táján egyre több nő is a volán mögé ült. A női sofőrök aránya mégis alacsony, világszerte 2 százalék alatt marad. Ami pedig riasztó: a koronavírus kezdete óta csökkent is az arányuk. A női buszvezetők száma ígéretesebben alakul, Európában például tavaly 10-ről 16 százalékra nőtt a női autóbuszvezetők részaránya. Az IRU szerint arányuk további növeléséhez nem is a bérezésen kellene változtatni, hanem elsősorban a szakma biztonságán. Több biztonságos, őrzött parkoló vonzóbbá tenné a nők számára is ezt a pályát.
A nők mellett nagyon alacsony a fiatal sofőrök aránya is. Ez veszélyes jel, azt mutatja, mennyire idősödik a járművezetői szakma. Európában 5% körüli a 25 év alatti fiatal sofőrök aránya, miközben a járművezetői átlagéletkor megközelíti az 50 évet. Az IRU szerint a kormányoknak le kellene szállítaniuk a járművezetéshez szükséges minimális életkort. Jelenleg túl sok a munka nélkül lévő fiatal, miközben sofőrként nem helyezkedhetnek el a korhatárok miatt. A szervezet szerint 18 évre kellene leszállítani a hivatásos sofőrök korhatárát úgy, hogy a képzés már 17 évesen elkezdődhessen. Így az iskolát elhagyó fiatalok nem a munkanélküliségbe érkeznének, hanem képzett járművezetőként kezdhetnék meg felnőtt életüket.
Forrás: iru.org
Nagy Csaba