A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Baleset külföldön: a magyar biztosítók nem a magyar fuvarozók oldalán állnak

A magyar fuvarozók többnyire nem is veszik észre, hogy egy külföldön elszenvedett vétlen baleset után nem az őket megillető kártérítéshez jutnak hozzá. Megilletné őket a baleset országa szerint szokásos törvényes kártérítés, de a magyar biztosító közreműködésével mégsem ezt kapják. Megkárosítja őket a magyar biztosító? Miként? Hiszen jelentős összegeket kapnak kártérítésként, ráadásul mindezt itthoni ügyintézéssel érhetik el, nem is kell a külföldi biztosítókkal egyezkedniük. Pedig érdemes volna: az itthon szokásos kártérítések többszöröséhez juthatnának hozzá, ha nem fogadnák el a magyar biztosítók által diktált feltételeket.

Vinkelman István a BÜSZI Kft. ügyvezetőjeként évtizedek óta foglalkozik nemzetközi kárrendezési ügyekkel. Mint mondja, a magyar biztosítók a kárrendezés során nemzetközi egyezményeken, uniós és hazai jogon átlépve mutatják be a rendkívül káros példákat. Kárrendezési gyakorlatuk nem csak a fuvarozókat károsítja meg, hanem az egész ország gazdaságának a kárára válik, hiszen e gyakorlat következtében sok millió euró nem folyik be az országba, aminek pedig itt lenne a helye. Ez a pénz hiányzik a magyar vállalkozók kasszájából, a magyar fuvarozók és autószerelők költségvetéséből egyaránt. De mi ez a káros gyakorlat, hogyan károsítják meg a fuvarozókat? – erről kérdeztük a BÜSZI Kft. kárrendezési iroda ügyvezetőjét.

Kinek a megbízottja a biztosító?

A legfontosabb azt tudnunk, hogy egy külföldön bekövetkezett baleset után a káresemény országa szerinti joggyakorlat alapján jár a kártérítés, a biztosító azonban nem a magyar károsult érdekeit tartja szem előtt – mondja Vinkelman István. – Az uniós jog szerint, ha a baleset külföldön történik, akkor a károsult fél a kárigényét itthon vagy a káresemény helye szerinti ország biztosítójához is benyújthatja. Tehát, ha egy magyar fuvarozót baleset ér Németországban, akkor a kártérítésért fordulhat a német biztosítóhoz is, vagy annak a magyarországi megbízottjához is. A gyakorlat viszont azt mutatja, hogy az érintettek szinte soha nem fordulnak közvetlenül a külföldi biztosítókhoz. Nem beszélnek nyelveket, nem ismerik például a német ügyintézést, az ottani szokásokat. Sokkal egyszerűbb felkeresni egy magyar kirendeltséget, s rajtuk keresztül, magyarul elintézni mindent.

Igen ám, de ebben az esetben nem árt szem előtt tartani, hogy a magyar biztosító nem a károsult megbízottja, hanem a német biztosítóé! Fogalmazzunk egyértelműen: a magyar biztosítónak nem a kárt szenvedett magyar fuvarozó érdekeit kell szem előtt tartania, hanem a saját megbízójáét, a német biztosítóét. Onnan kapja a megbízási díját is. Az az érdeke, hogy a megbízója céljainak megfeleljen, s a lehető legalacsonyabb kártérítést kelljen kifizetni a bajba jutott magyar fuvarozónak. Az ilyen esetekben a magyar jog szerinti eljárása a biztosítóknak jogsértő a nemzetközi kárrendezésben. Ráadásul mindezt a magyar biztosító úgy teszi, hogy támadhatatlan marad, nem is perelhető a magyar bíróság előtt (a magyar biztosító csak megbízott, perelni pedig csak a megbízót, a külföldi biztosítót lehet).

– Miért? Nem képviselheti magyar biztosító a karambolozott magyar fuvarozót?

– De igen! A külföldi biztosító kárrendezési megbízottjaként. Hangsúlyozni kell azonban: nem a fuvarozót képviselik, hanem a német károkozó biztosítóját. Hivatalosan kárrendezési megbízottként működnek ilyen esetben a magyar biztosítók, a megbízójuk pedig a külföldi, mondjuk német cég. A legfontosabb szerepük az lenne, hogy segítenek összegyűjteni az ügy dokumentumait a magyar fuvarozónak, meg elvégzik itthon az autó kárszemléjét és továbbítják a külföldi biztosítónak a kárrendezéshez.

– Ennél többet is tesznek?

– Hogyne tennének! Gyakorlatilag „átveszik” az ügyet, s megbízottként már döntést is hoznak a kifizetésről (természetesen a sokkal alacsonyabb magyar gyakorlat és jogrend szerint). Egyszerűen közlik a fuvarozóval, hogy mennyi kártérítést kaphat. S ezt közvetítik a német fél felé is, ahol persze boldogan elfogadják az ottani szokásokhoz képest gyakran negyedösszegű (!) kárkifizetést. Gyakori eset az is, hogy a biztosító tető alá hoz egy egyezséget, melyben a magyar károsult fél a kifizetés fejében le is mond minden további kárigényéről.

Vinkelman István hosszasan sorolja, mi mindenben lépik túl hatáskörüket a magyar biztosítók, hogyan károsítják meg a balesetet szenvedett fuvarozókat. Indokolhatatlan avultatások, a külföldihez képest töredék óradíjjal számolt javítási költség, euró helyett forint alapú kifizetés, a fuvareszköz kiesése miatti elmaradt haszon elhárítása, mind-mind komoly tételek az elmaradt kártérítések számláján.

Hogyan érhető el magasabb kártérítés?

A magasabb kártérítési összeg eléréséhez egyáltalán nincs szükség csodára – állítja a szakértő. Csak ki kell hagyni az ügyintézésből a magyar biztosítót és a hatályos uniós jogot kell alkalmazni. A magyar fél kiállít egy nyilatkozatot, hogy nem kívánja igénybe venni magyar kárrendezési megbízott közreműködését. Ezzel azt éri el, hogy az ügyét nem a magyar biztosító fogja elbírálni, hanem a külföldi, az ottani szabályok és szokások szerint. Ha a német biztosító bírálja el az alaposan előkészített kárigényt, akkor biztos lehet benne, hogy a német szokásokhoz illeszkedő kifizetés lesz a végeredmény.

Hogyan tud egy magyar fuvarozó közvetlenül egy német, olasz vagy angol biztosítóhoz fordulni?

A félelmek nem alaptalanok: nem beszélnek nyelvet, nem ismerik az ottani törvényeket.

– Ebben segít kárrendezési irodánk – mondja Vinkelman István. – Mi közvetlenül vesszük fel a kapcsolatot a kinti társaságokkal, kikapcsoljuk a hazai biztosítókat az ügyintézésből. Ehhez megfelelő jogászaink, szakértőink vannak, akik eligazodnak az uniós országok joggyakorlatában. A magyar fuvarozó így egy kárrendezés során pontosan arra a bánásmódra és kártérítési összegre számíthat, mint ami egy német fuvarozót is megillet, ha bajba kerül otthon. Mindezt ráadásul kizárólag sikerdíjért végezzük, így a kártérítést váró fuvarozónak nem kell a költségeket megelőlegeznie. Érdemes belevágni, mert egyáltalán nem mindegy, hogy egymillió, vagy akár 3-4 millió forint törvényes kártérítéshez jut-e hozzá egy külföldön történt baleset után.


A cikk támogatója a BÜSZI Kft. Nemzetközi és hazai kárrendezés fuvarozóknak, sikerdíjért. www.karrendezes.eu

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu