A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Franciaországban is megjelent az a törvény, ami súlyos pénzbírsággal bünteti, ha a sofőrök az autóban töltik a 45 órás hosszú pihenőjüket. A fenyegetés még nagyobb, mint Belgiumban, akár börtönbe is kerülhet a sofőr.

Belgium nemrég 8 ezer eurós büntetést helyezett kilátásba azoknak a sofőröknek, akik a hétvégi hosszú, 45 órás pihenőjüket az autóban töltik. Az intézkedés alapja az EU vezetési és pihenőidőkről szóló előírása. Ez megengedi, hogy a sofőr a kocsiban töltse a napi, vagy a rövid heti pihenőjét, de nem említi a 45 órás hosszú pihenőt.

Az EU egyes tagállamainak tiltása a különböző szociális jogok védelme érdekében született. Azt szeretnék megakadályozni, hogy a szegényebb tagországok dolgozói a gazdagabb országokba vándoroljanak. A bevándorlók legtöbbször rosszabb körülmények között, alacsonyabb bérért veszik  el a munkákat a gazdagabb ország dolgozói elől.

Belgium és Franciaország is azt várja el az országba érkező sofőröktől, hogy ha az országban kell tölteniük a 45 órás pihenőjüket, akkor ezt egy rendes szálláshelyen tegyék. Ezt a sofőrnek igazolnia is kell. Ezt az igazolást bármelyik ellenőrzés alkalmával kérhetik tőle visszamenőleg is, hiszen 28 napjáról el kell tudnia pontosan számolni. Az igazolás módja bármi lehet, ami bizonyítja, hogy a sofőr nem a kocsiban töltötte a pihenőjét. Szállodai vagy panziószámla, bejelentkezési nyomtatvány, vagy ha magánszálláson, ismerősnél alszik, akkor a szállásadó igazolása tanúk aláírásával is megfelelő lehet.

A legrosszabb az, ha az ellenőrzés az éppen pihenőjét töltő sofőrt tetten éri az autóban. Ilyenkor nem lehet megúszni a bírságot. A belgáknál ez május óta 8 ezer euróra emelkedett.

Franciaország azonban még egy ennél is sokkal szigorúbb rendszert vezetett be. Itt elsősorban nem a sofőrt, hanem az őt kiküldő vállalkozást büntetik, hatalmas összegre: 30 ezer euróra (majdnem 10 millió forint)! A sofőr sem ússza meg: ő nem pénzbírságot kap, hanem 1 éves börtönbüntetésre ítélhetik.

Az új törvényeket július elején fogadta el a francia kormány. Arról egyelőre nem tudni, hogy hatályba léptetni mikortól fogják. Az MKFE francia társszervétől kapta meg a jogszabály eredeti szövegét.

A francia intézkedés már a nemzetközi fuvarozó szervezeteknek is sok, s tiltakoznak is a párizsi lépések ellen. Teljesen egyértelműnek látszik, hogy a szociális dömpingre való hivatkozás csak egy jó hivatkozási alap. A végső cél egyszerűen a külföldi, főleg a keletről érkező munkavállalók kiszorítása az országból. Minderre persze a jog lehetőséget ad, így elég kérdéses, hogy lesz-e valakinek is olyan érdekérvényesítő ereje, hogy visszavonulásra tudja kényszeríteni a francia kormányt.

16 válasz

  1. Ez szerintem nem jogos,ha egyenjogú uniós tagállamok vagyunk! Itt nem bevándorlásról van szó hanem a szabad munkapiacról,munkaversenyről és ezzel kell érvelni.Igy tartják be a konkurencia törvényét?Ha nem lett volna ránk szükség nem lennénk ott,ez aljasság a kelet európai országokkal szemben de egy kis szervezkedéssel le tudnánk bénitani őket.Ha egy hétre leállnánk had lám a nagy francia autógyárak mit csinálnának,akiknek a kelet európai fuvarozók szálitnak folyamatosan.

    1. Szerinted normális hogy 4-6-8 hétig putriznak a sofőrök a fülkében? És igen,a munkaerő vándorlás megakadályozása is cél, hiszen minden sofőr látja mennyi keleti vontató húz nyugati pótkocsit akár belföldi forgalomban is, ezzel rontva a helyi munkaerő helyzetet és akár fizetést is. Te sem örülnél ha az ukrán cégek és munkavállalók miatt elvesztenéd a munkahelyed vagy ennél is megalázóbb bért kapnál

      1. igen normális,aki bevállalja az csinálja is.amugy meg nem azért huzzák a nyugati pótot hanem mert nálunk akkora utadot fizetünk a traktor + pótért hogy érdemesebb bérelni kint 1 pótot és igy itthon felét fizetni.

  2. Nincs itt semmiféle munkaerő vándorlásmegakadályozása, vagy kelet európaiságról szó! Csupán az AETR idevonakozó szabályainak betartásáról (Magyarország 2006-ban írta alá!) Van egy Magyar kormány rendelet,( 285/2011.dec.22.) Kiküldetési díj elszámolásáról szól, és ez lenne hivatott a külföldön a kiküldetéssel kapcsolatos felmerülő költségek fedezésére. A munkáltatók kihasználják ezt a rendeletet és a munkabér részének tekintik adó és járulék mentesen! Ez a felháborító! Nem a Belga és Francia hatóságok fellépése!

  3. Tisztelt Székely László és v.j.! Látom igaz a mondás!: ,, Tudatlannak fél munkát ne mutass, mert azt hiszi, hogy úgy marad!!!” Az AETR Kimondja, hogy: A napi, és a heti rövidített pihenőt a járműben is el lehet tölteni, ha van megfelelő fekhely és a jármű álló helyzetben van! A 45- órás pihenőről nem beszél, tehát tilos a járműben eltölteni! Vagyis miről van szó? Mi vagyunk olcsók az ő munka erő piacukon, és nem az Ukránok vagy az Oroszok! Ha a mi munkaadóink normális piacképes béreket fizetnének és a kiküldetési díjat arra használnák amire való és nem a munkabér részének, akkor nem kellene tartani az uniós országok hatóságainak intézkedéseitől!

    1. „A 45- órás pihenőről nem beszél, tehát tilos a járműben eltölteni!”
      AMIRŐL NEM BESZÉL AZ AETR, AZ MIÉRT TILOS AUTOMATIKUSAN????
      Pfh…
      ‘NAPSUGÁR’

      1. Teljesen egyetértek, ez a rendelet kiforgatása. A cél a konkurencia leverése, semmi más… Csak sajnos minket sofőröket is rosszul érint.

  4. Tisztelt Tamás úr, ha nem tud okosat mondani hülyeséget ne mondjon ez abaj a magyarokkal ,hogy az irigység beszél belőlük
    Ahoz mit szól majd ha több száz embernek megszünik a munkája ilyen emberek miatt min ön!!! Mellékesen emliteném,hoyha ez bekövetkezik akkor a napidijból a gk vezetőnek kell fizetnie a szállást

  5. Azt azért magyarázza el valaki, hogy mikor lehet „tetten érni” a sofőrt?!. Én angliába járok magyarországról export-import viszonylatban, sokszor angolból csak úgy lehet hazahozni a kocsit, ha beiktatunk egy harmadik országot, pl belgiumot. Lerakok belgába, igen ám de lehet két napot várok a felrakó cimre, holott a 45 öst nem szeretném kivenni. Ekkor mit lehet csinálni? El kell hagyni az országot? Mi a fészkes fenének vagyunk akkor az unio tagja? Konkrétan innentől megszűnt a francia, és a belga „hétvégézés”?

    1. Valamien szinten jó a törvénykezés.
      De nem ezt kellett vola behozni az uniónak,hanem az egységes fizetést a gkv-nek.
      Otthol az irányitód és alkalmazottak degeszre keresik magukat,mig te km-re dolgozol a semmiért. Nagyon vigyáznak,hogy a sofőr nehogy elérje az 1000€-t mert az sok neki.
      Igen szállodáztassa a sofőrjét! Nagyon is belefér,mert mi keressűk meg a kenyerűket
      és a jó létjűket.

  6. Miért kell nekem igazolnom, hogy hol töltöttem a 45 órát az autón kívűl?
    Amennyiben a kamionban „tettén ér” ok legyen vele boldog, és költse gyógyszerre a büntetést.
    Hol a franciák által hangoztatott szabadság? XXI-században az Európai Unióban nekem kell beszámolnom arról, hogy hol voltam a szabadidőmben? Következő lépés mi lesz?
    Kártyát kivenni a 45 órás pihenőre, és semmi köze hol voltam ezen idő alatt!
    (Lehet, hogy az anyjánál aki diszkréció miatt nem ad igazolást)
    Panaszkodik mindenki a fiatalok közti magas munkanélküliség miatt(spanyol, olasz, francia).Munkaadóként tapasztalom, hogy nincs utánpótlás.
    Nem is csodálom. Ki akarja kitetenni magát ennyi idétlen szabálynak, és horribilis büntetésnek.

  7. Nézzük más szemszögből a dolgot.
    Vezessük be mi is ezt a horror büntetést, és lássuk, mit tesznek a francia meg belga fuvarozók . Mert ugye, ha nem mi visszük az Elektrolux, meg az autógyárak áruit nyugatra, akkor nyilván ők fognak eljönni ide.
    Ha a fuvarmegbízók megfizetnék rendesen a kelte-európai fuvarozókat, akkor -merthogy én is az vagyok – örömmel küldeném a szállodába a sofőrt . (Ha lenne.)
    Másik probléma: Ha a sofőr itthon hétvégézik, azt hogyan köteles igazolnia a belga és francia hatóságnak?

  8. Sofőr fizess! Nekem ez jön le! ujra elkezdték különbozően magyarázni az AETR t ill az561/2006. os rendeletet! Gusztustalan! Ha annyira az Eusokat akarták vna szorítani lehetett vna úgy le írni,hogy a 3.hétvégét követően!! Pl oda érsz 1 B.-F. felrakóra pénteken ééééééééés nincs kész az árúd nincs kifizetve stb (ezt szer ismeri majd mindenki) és jön a jelszó majd hétfőn! ahha akkor most mi is a teendő????????

  9. Nekem ezzel kapcsolatban az a véleményem mint sofőr hogy ez a belgától még nem annyira mint a franciától szemétség és ez a tilalmakkal kezdődik amiért az angol a holland és a belga is reklamál hogy több nyugat európai ország megszabja hogy mikor kel a sofőrnek meg állni péntek estétől vasárnap estig ha akarod ha nem mert nyaralási szezon van hétvégén ne legyen kamion az úton aha és ha véletlen beszorulsz mondjuk az A4 essen a semmiközepén egy poros parkolóba akkor próbálj meg onnan elmenni szállodába vagy apartmanba esetleg ismerőshöz mikor 50-60 kilométere van a legközelebbi város és a franciában jól ismert üzemanyag lopásokkal hagyd ott nyugodt szível a kamiont és hétfőn elindulni nem fogsz tudni mert szétlopták a kamionod teljesen szóval ez úgy szemétség ahogy van én szerintem. Ja és ha áruval a póton hagyod ott 45-ösre akkor meg felvágják a ponyvát és még a lerakóra sem kel odamenni mert nem lesz mit lerakodni. Amúgy a tudatlanokat és a franciákat is felvilágosítanám hogy az AETR kimondja hogy a harmadik heti pihenőt ami a 24 es vissza pluszóllása és a hozzátartozó 45 ös pihenőt tartalmazza azt kel a házadban vagy szállodában eltölteni mivel Nemzetközi fuvarozást végzel és minden kamion fel van szerelve meg felelő fekhellyel. és magszimum 3 hetet lehetsz úton a hivatalos szabály szerint

  10. mik vagyunk mi bunozok hogy igy rank szall mindenki????azert mert valaki alszik az autoba egy ev borton???ez akkorra bun???

  11. Termèszetes hogy nèhány kommentelő HR es támadja a rendeletett. Nem ök tőltenek 5-6-7-8 hetet a kamionban. A kaminosok 90% elvált a családjaik szètesve. A nagynevü cèg irányitoi szemeben a söför nem ember hanem a kocsi tartozèka mint egy porolto.A lènyeg hogy minnèl többet fusson a kocsi de lènyeg hogy a gèpkocsi vezető bèrèt minden mondva csinált ürügyel lefaragják a munkaadok.