Lehet egy kérdésem?
Kérdezz-felelek szakértők között
Sorozatunkban a fuvarozás, szállítmányozás, logisztika területén dolgozó szakemberek tesznek fel egymásnak a szakmát érintő kérdéseket. Szeptemberben aki válaszol és kérdez: Decsi Péter, a D-Logistic Kft. ügyvezetője.
Aktuális kérdésünk: Hogyan élték meg a járványhelyzetet? Hogyan látja a billencses fuvarozói munkák jövőjét?
Van jövője a billencses áruszállításnak, hiszen nélküle megállna az ország. De sokan dolgoznak ezen a területen, nagy a verseny, ezért már itt is az önköltséghez közelednek a fuvardíjak – mondja Decsi Péter, a D-Logistic Kft. ügyvezetője.
A járvány meglátszott a megbízások számán, de folyamatosan tudtunk dolgozni
Amikor tavaly elkezdődött a járvány, még senki sem tudta, mi fog történni. Az első egy-két hétben minden rendben volt. A legnagyobb problémát a gépkocsivezetőimen véltem felfedezni, akik megijedtek a járványtól, nem tudták, mi történik majd velük, megbetegszenek-e. A partnereink alternatív megoldásokat kerestek, hogy minél kevesebb legyen a személyes érintkezés. De az online és telefonbeszélgetéseinket ugyanúgy folytattuk. Négy-hat hét volt, amikor a megrendeléseink megtorpantak, de teljesen nem kellett leállnunk. Hat teherautóm, hat gépkocsivezetőm van, és abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy folyamatosan tudtunk dolgozni. Ez persze nem azt jelentette, hogy annyi munkát láttunk el, mint előtte, csak azt, hogy nem kellett leállítani az autóinkat, kisebb kapacitással működtünk. Tavaly nyáron aztán nagyságrendileg visszaállt minden az eredeti kerékvágásba, és 70-80 százalékon tudtunk dolgozni.
Ősszel, a második hullám idején ismét csökkentek a megbízások, de a gépkocsivezetőink könnyen átlendültek ezen, már a partnerek is tudták a korábban alkalmazott megoldásokat. Nemzetközi fuvarokat nem kellett végeznünk, csak belföldön dolgoztunk, ami úgy gondolom, hogy könnyebbséget jelentett. Idén pedig a harmadik hullámnál már mindenki tudta, hogyan kell a feladatokat átcsoportosítani, vagyis az élet nem állt meg. Jelenleg töretlenül megyünk előre, szerencsére van feladatunk.
Hiába drágább minden, a fuvardíjak az önköltséghez közelítenek
A billencses áruszállításnak abszolút van jövője, hiszen enélkül megállna az ország élete, az élelmiszeripari, építőipari alapanyagok nem jutnának el a megfelelő helyekre. Mi lassan 15 éve működünk a piacon, építőanyagokat, mindenféle gabonát szállítunk. Folyamatosan fejlődünk, de az eszközeink számát nem akarjuk növelni. Inkább alvállalkozókkal oldjuk majd meg azokat a munkákat, amiket nem tudunk elvégezni. Kicsit tartok az elkövetkező időszaktól, úgy gondolom, hogy jövőre nem lesz ennyi feladat.
Problémát abban látok, hogy a billencses munkáknál is már az önköltséghez közelítenek a fuvardíjak. Ezek folyamatosan csökkennek, miközben az üzemanyag, a kenőanyag, alkatrész, a gumi, a sofőrbérek, járulékok, egyéb vállalatirányítási költségek folyamatosan nőnek. A környezetünkben mindennek az ára a magasba szökött, az építőanyagoktól kezdve az élelmiszer alapanyagokig, csak a fuvardíjak nem. Ez a kisebb vállalkozásokat nagyon nehéz helyzetbe hozza. De kénytelenek vagyunk mi is alacsony áron elvállalni a megbízásokat. Ha nem állnánk be a sorba, akkor nem tudnánk életben maradni.
Nagy előnyt jelentenek az állandó megbízók
Úgy vélem, jelenleg az a legbiztosabb, ha állandó megrendelőink vannak. Szerencsére mi több partnerünkkel már 10 éve dolgozunk együtt, persze vannak újak is. De fontos, hogy a fuvarozó vállalkozásoknak legyen egy megbízható hátterük, akikre számíthatnak, folyamatosan kaphatnak tőlük megrendeléseket. Ez óriási előny a billencses áruszállításban.
Szabó Lászlótól, a Dolonai Kft. ügyvezetőjétől kérdezem: Milyen hatása lesz a hiteltörlesztési moratóriumnak a fuvarozási piacra? A gázolaj árakkal miért nem emelkednek arányosan a fuvardíjak?
Szilágyi Katalin