A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Kibővült a BIREG rendszer. Elindult a felrakó- és lerakóhelyek regisztrációja, s július 26-tól már használniuk kell az elektronikus rendszert az EU-n kívüli szállítmányok ellenőrzésére. 

Év elején nem kis döccenőkkel, elhibázott jogszabállyal indult az előzetes engedélyregisztrációs rendszer, a BIREG. (Az első változatát tévedésből az összes nemzetközi fuvarozóra kiterjesztették, majd pár héttel később javították a jogszabályt). A módosítások óta nagyrészt zökkenőmentesen működik a rendszer. 

A magyar és európai uniós fuvarozók számára az előírások nem jelentenek plusz kötelezettséget, csak akkor, 

– ha nem az uniós fuvarozói engedély alapján dolgoznak, 

– vagy egy uniós fuvarozó kabotázst végez hazánkban. 

Tehát a magyar-magyar, magyar-német, szlovák-lengyel stb. fuvarokat nem kell regisztrálni. De regisztrálni kell a Magyarország területén végzett kabotázs fuvarozást, függetlenül attól, hogy uniós vagy EU-n kívüli vállalkozás végzi-e.

A regisztrációs kötelezettség a 3,5 t feletti, nemzetköziben használt teherautókra terjed ki fuvarozásnál és a saját számlás szállításoknál is. Magyar fuvarozóként csak akkor kell regisztrálnunk, ha harmadik országos fuvart végzünk CEMT engedély vagy kétoldalú engedély alapján. Ebben az esetben az alábbi teendőink  vannak:

– regisztrálni kell a vállalkozást a BiReg rendszerben

– ugyanitt regisztrálni kell a tervezett fuvarokat

– ki kell tölteni az adott szállítás adatait, regisztrálva a határátlépések pontos idejét, valamint a fel- és lerakodások időpontjait.

 Újdonság: belépnek a fel- és lerakók is

Ha a szállítást a fuvarozó CEMT engedély vagy kétoldalú engedély alapján végzi, akkor a magyarországi fel- vagy lerakónak meg kell vizsgálnia az engedélyt és a fuvarregisztráció érvényességét is. Ha az engedély hiányzik, nem megfelelő vagy a fuvarozó nem végezte el a kötelező regisztrációt, akkor a feladónak vagy címzettnek ezt azonnal be kell jelentenie vagy a közlekedési hatóságnak vagy a rendőrségnek vagy a vámhatóságnak. Ha az engedély hiánya vagy érvénytelensége a felrakásnál derül ki, akkor a feladó jogosult az áru felrakását megtagadni.

A le- és felrakóknak eddig is vizsgálniuk kellett az iratokat, de nemsokára ezt már az elektronikus rendszerben kell megtenniük. Az eddigi ellenőrzési kötelezettség alól nem volt nehéz kibújni, hiszen nem volt olyan hatósági ellenőrzési rendszer, ami erre a rakodással dolgozókat rákényszeríttette volna. A jövőben ezt már nem kerülhetik ki, kötelező lesz használniuk az elektronikus rendszert.

Ez elvileg július elsejétől lett volna kötelező. Korábban úgy látszott, hogy az érintettek számára most nem lesz semmilyen türelmi idő. A BIREG év eleje óta működik, a szabályok fél éve ismertek. Ám ők eddig egyáltalán nem dolgoztak ezzel a rendszerrel, s félő volt, hogy nem lesz könnyű az alkalmazkodás.

Ezt felismerve az innovációs minisztérium úgy döntött, hogy mégis lépcsőzetesen vezeti be az új kötelezettséget. Az MKFE oldalán olvasható tájékoztatás szerint 4 fázisra bontották a kiterjesztést:

– július 5-ig meg kell történnie a rakodóhelyek regisztrációjának

– július 26-tól a rakodóhelyeknek a rendszerben kell kezelniük az engedélyeket

– augusztus 15-től kell annak működnie, hogy a rakodóhelyeket már előzetesen is hozzárendelik az egyes járatokhoz

– végül szeptembertől kell a rakodóhelyeknek a hatósági bejelentéseket is megtenniük. 

A minisztérium arra hívja fel a figyelmet, hogy a jelzett időpontokig az engedélyek kezelését papír alapon továbbra is el kell végezni. 

Az új előírás szerint a magyarországi felrakás helyén a felrakó, lerakás esetén a címzett a BIREG rendszerben 

– ellenőrzi a CEMT vagy kétoldalú engedély meglétét

– rögzíti a felrakás és lerakás idejét

– rögzíti a jármű kilométeróra-állását

– feltölti a rendszerbe a fuvarlevelet. 

Forrás: 261/2011 kormányrendelet 4/A. §

A BIREG felülete a bireg.gov.hu címen érhető el. 

—————————————————————————————————————————————————————-

Az autóra vagy a fuvarozóra vonatkozik a BIREG?

Általában könnyű eldönteni, hogy egy adott fuvarozó a BIREG kötelezettsége alá esik-e vagy nem. Nehezebben eldönthető a kérdés, ha a jármű és a fuvarozó vállalkozás honossága nem egyezik meg. 

A BIREG feltételeit rögzítő 261/2011 kormányrendelet azonban egyértelmű ebben a kérdésben. A 4/A paragrafus szerint a BIREG hatálya alá tartozik a Magyarország területét érintő, nemzetközi közúti áruszállítást vagy saját számlás szállítást végző 3,5 tonna feletti tehergépjármű, ha azzal CEMT vagy kétoldalú engedély alapján végeznek feladatot. Tehát nem a fuvarozó vállalkozás, hanem maga a szállítást végző jármű a BIREG alanya, s e jármű üzembentartójára vonatkoznak a regisztrációval kapcsolatos szabályok. 

Mi a helyzet az Egyesült Királysággal?

Többen érdeklődnek az Egyesült Királyságba induló, vagy onnan érkező szállítmányok kezelésével kapcsolatban is. Noha az EK már nem tagja az Európai Uniónak, a fuvarozás a korábbi móddal egyezően, nemzetközi árufuvarozói engedély alapján történik. Tehát nincs BIREG-kötelezettsége a szállításoknak. 

—————————————————————————————————————————————————————-

Nagy Csaba