A BIREG, avagy az előzetes, elektronikus engedély-ellenőrző rendszer történelmi változást hozhat a magyar fuvarozók életébe. A döcögős indulás után a rendszer már működik, reméljük, a pozitív hatásait hamarosan érezni fogjuk!
A piacvédelmi intézkedések bevezetését már nem lehetett halogatni
A hazai fuvarozás gondjait régóta jól ismerjük. Míg az Európai Unióban folyamatosan nő az ágazat teljesítménye, itthon ez elakadt. Ennek okát piacvédelmünk gyengeségében, vagy még inkább hiányában kereshetjük. Hazánkat letarolják mind az uniós fuvarozók, mind az EU-n kívüli, déli és keleti országok vállalkozói. Hiába korlátozzák a harmadik országos fuvarozók térnyerését a fuvarengedélyekkel, ezekkel rengeteg a visszaélés. Sok a hamisítvány, és gyakori az engedélyek többszöri felhasználása is. Fején találta a szöget Dr. Palkovics László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) vezetője, amikor így jellemezte a magyar helyzetet: „Az engedélygazdálkodás lehet bármilyen szigorú, ha a kiadott engedélyek ellenőrzése nem megfelelő.”
A piacvédelmünkért tenni akaró szakemberekben már régóta körvonalazódott egy olyan rendszer gondolata, ami elektronikus úton ellenőrzi, hogy a felhasznált kétoldalú (bilaterális) vagy CEMT fuvarengedély érvényes-e, megfelel-e az adott fuvarfeladatnak, és nem követtek-e el visszaélést vele.
Új ellenőrzési rendszer születik
Furcsa módon piacvédelmi rendelkezésekben nálunk sosem volt hiány. A gond inkább az volt, hogy nem alkalmaztuk a jogszabályokat.
Már 2013 októberében rendelet született a fel- és lerakóhelyek engedély ellenőrzési kötelezettségéről. A rendelet azonban csak papíron létezett, a gyakorlati megvalósítása elmaradt. Ennek következtében pedig mikro- és kisvállalkozásaink egymás után dobták be a törülközőt.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium erre a helyzetre reagálva 2017- ben állított fel egy különlegesen felkészített, országos hatáskörű Közúti Ellenőri Csoportot, aminek a feladata a jogosulatlan külföldi fuvarozók kiszűrése volt. Bár a csoport kiválóan dolgozott, kellő létszám és megfelelő bérezés hiányában nem igazán tudták megmutatni mire is lennének képesek.
2018-ban az érdekképviseletek javaslatot tettek az engedélyek elektronikus nyilvántartására, valamint a fel- és lerakóhelyek bevonására az ellenőrzésbe. Az MKFE 2019-es Versenyképesség 2.0 nevű programjában is szorgalmazta az elektronikus engedély-regisztráció bevezetését, ami szerintük a hazai szakma túléléséhez kell. Az ITM vevő volt a javaslatra, hiszen érzékelték a helyzet tarthatatlanságát.
Hosszas előkészületek után 2020. december 31-én megszületett a BiReg-ről szóló jogszabály, amit gyorsan be is vezettek. A technikai háttérfeltételek azonban még nem voltak adottak: a webes felület nem működött. Nem kis bonyadalmat okozott az is, hogy a közösségi engedélyekkel fuvarozóknak is regisztrálniuk kellett volna. Holott a fuvarozói kérések eredetileg csupán a kétoldalú (bilaterális) és a CEMT engedélyek elektronikus rendszerben történő ellenőrzésére vonatkoztak. A közösségi engedélyek ellenőrzéséről nem volt szó a szakmai szervezetek kérésében, hiszen ez felesleges plusz adminisztráció mind a fuvarozóknak, mind a lerakóknak.
A problémát rögtön észlelte az MKFE elnöke, aki január 5-én levélben jelezte Mosóczi Lászlónak, hogy elfogadhatatlannak tartja a közösségi engedély bevonását a BiReg rendszerbe. Gyorsan, 2021. január 27-én meg is jelent a rendeletmódosítás, amely kivette ezeket a BiReg-ből.
Augusztus közepén startolt a második fázis
A kezdeti hibák miatt az ITM óvatosságból fokozatosan vezette be az árukibocsátókat a BiReg használatába. Az eredeti tervek szerint ők július elsején léptek volna be a rendszerbe. Ezt előbb július 26-ra tolták, majd végül augusztus 12-én sikerült elindítani. Ettől kezdve kötelező a fel- és lerakóknak az elektronikus engedély kezelés. Egyúttal megszűnt a rakodók okmány megőrzési kötelezettsége.
Sokan most tanulják..
“A feladók és címzettek jelentős része csak most szembesül ezzel a kötelezettséggel, amikor a BiReg rendszer rájuk vonatkozó előírásának élesedéséhez közeledünk”- írta egy hazai lap. Valójában az érdekképviseletek már évekkel ezelőtt tájékoztatták a rakodóhelyeket a rendeletekben előírt régi-új kötelezettségeikről. Ehhez nyújt segítséget az MKFE Engedély-ellenőrzési segédlete is, ami a fel- és lerakók teendőit tárgyalja, nagyon alaposan. Az MKFE elérhetővé tett a weboldalán egy „Engedélykötelezettség-kereső” alkalmazást is, aminek segítségével különösebb szaktudás nélkül is teljes biztonsággal végezhetik az ellenőrzést.
Nem lehet kikerülni
Persze egyesek máris megpróbálják elkerülni az ellenőrzést. Nem hivatalos forrásból értesültünk róla, hogy néhány külföldi kamionos újabban nem a BiRegbe bejelentett címzettnél mutatja be a fuvarengedélyét, hanem külső vám-közreműködőt vesz igénybe. Ha ezzel az elektronikus rendszert akarják megkerülni, akkor nem sok sikerre számíthatnak. Az árukibocsátókat ugyanis a kormányrendelet kötelezi a fuvarengedély ellenőrzésére és a BiReg rendszerbe történő felvitelére. Ez elkerülhetetlen még akkor is, ha a fuvarengedély vizsgálata már megtörtént a vámkezelésekor. Ez érdekük is, hiszen a fel- és lerakó az ellenőrzés elmaradása esetén 300 ezer forintra bírságolható. A fuvarozó pedig 800 ezer forintra, ha elmarad a regisztráció.
Jövőkép
Az még nem tudjuk, hogy vajon a tehergépkocsik rendszámát rögzítő elektronikus rendszerek (NUSZ, VÉDA, TSM) tényleg kapcsolódnak-e a BiReg-hez, ahogyan azt az ITM ígérte. Ez még nyitott kérdés, és talán attól is függ, mennyire válik be a BiReg a gyakorlatban.
Mindenesetre a BiReg működik. Igaz, hogy némi ellenszél is tapasztalható vele szemben, de bízzunk benne, hogy a fuvarpiac tisztulását ezúttal nem sikerül megállítani!
Kaibinger Tamás